Zobacz wideo: Zmiany w prawie. Będzie teraz mniej wypadków na drogach?
Projektanci ze spółki Databout, która opracuje wyniki konsultacji, będą mieli trudne zadanie - muszą przeanalizować prawie 750 wniosków i uwag, które wniesiono w ramach konsultacji nad rozwojem nowych linii tramwajowych w mieście. Mają na to dwa miesiące. Już teraz wiadomo, że uwagi były głęboko przemyślane - film prezentujący koncepcję rozwoju linii tramwajowych w mieście odtworzono około 10 tysięcy razy. W Bydgoszczy co drugi mieszkaniec jest specjalistą od komunikacji miejskiej, fachowcy staną więc przed oczekiwaniami, które ciężko będzie spełnić zwłaszcza że - jak to bywa przy okazji konsultacji - część postulatów jest ze sobą wprost sprzecznych.
Wyburzeniom kamienic zgodne "nie"
Być może tak duże zainteresowanie konsultacjami wiążę się z protestami, jakie zgłaszało wiele środowisk, a które dotyczyły planu wyburzenia dwóch modernistycznych kamienic u zbiegu ul. Gdańskiej/Chodkiewicza. Ta sprawa zdominowała dyskusję nad planem rozwoju tras tramwajowych w Bydgoszczy, choć sprzeciw wobec wyburzeń dotyczył również nieruchomości na Szwederowie (ul. Ugory/Konopnickiej).
To Cię może też zainteresować
- Stanowczo sprzeciwiamy się wyburzeniom kamienic na Gdańskiej 100 i Gdańskiej 98/Chodkiewicza 2, które tworzą spójną bramę w stylu modernistycznym w głąb osiedla i zawierają wiele stylowych i historycznych detali, a po remoncie będą ozdobą ulicy. Wyrażamy poparcie dla poprowadzenia połączenia Gdańska-Rycerska w wariancie przez ulicę Chocimską, dzięki czemu tramwaj jako szybki i masowy środek komunikacji będzie obsługiwał środek osiedla (oraz nie będzie konieczne wyburzenie kamienicy Gdańska 143) - brzmi stanowisko Stowarzyszenia Społeczny rzecznik Pieszych w Bydgoszczy.
W podobnym tonie wypowiadały się inne organizacje. Jako podsumowanie konsultacji z ich strony służyć może opinia Stowarzyszenia MODrzew. - Wraz z 20 organizacjami, instytucjami i nieformalnymi inicjatywami złożyliśmy apel do Prezydenta Miasta Bydgoszczy ze sprzeciwem wobec wyburzeń kamienic na rogu Gdańskiej i Chodkiewicza. Chcielibyśmy, aby miasto służyło mieszkańcom i by rozwijało się pielęgnując to, co już stanowi jego atut, a nie niszczyło to, co stare a wartościowe: budynki czy drzewa. Popieramy rozbudowę sieci tramwajowych, ale jesteśmy przekonani, że można to zrobić w sposób mniej ingerujący w to, co tak cenne dla mieszkańców!
Za każde wycięte drzewo dziesięć nowych
MODrzew poszedł w swoich wnioskach o wiele dalej. Przy każdej propozycji nowej trasy tramwajowej wnosił "o ustanowienie ambitnego współczynnika nasadzeń zastępczych (10 nowych drzew w zamian za 1 wycięte) przypominając że szeroko rozumiana wartość dużego drzewa jest nieporównywalna do wartości małych sadzonek.
Zielone torowiska i nasadzenia
Niezwykle aktywna ostatnio Rada Osiedle Bartodzieje również poszła zieloną drogą i lobbowała za tym, by do wniosków konsultacyjnych wpisywać postulat zielonych torowisk na torowiskach wzdłuż ul. Jagiellońskiej, Fordońskiej i Wyszyńskiego, a przy tej ostatniej wykonać nasadzenia drzew, które chroniłyby mieszkańców pobliskich wieżowców przed hałasem.
Wśród postulatów pojawiły się również plany ograniczenia ruchu samochodów na Wyszyńskiego i zlikwidowanie po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Niektórzy mieszkańcy podkreślali, że nie można rozmawiać o rozwoju linii tramwajowych w oderwaniu od problemów z dostępnością komunikacji dla osób niepełnosprawnych. Chodzi nie tylko o odpowiednią konstrukcje przystanków, ale również o wykorzystywanie taboru, który umożliwiłby bezproblemowe wsiadanie i wysiadanie osobom na wózkach (i z wózkami).
