Zobacz wideo: Wakacyjne pokazy fontanny multimedialnej przed Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy przedstawił wyniki konsultacji społecznych dotyczących budowy trzech nowych torowisk tramwajowych w mieście.
Nowe linie:
- od ronda Kujawskiego przez Szwederowo do ronda Grunwaldzkiego;
- wzdłuż al. Wyszyńskiego od ronda Fordońskiego do pętli na ul. Chodkiewicza;
- połączenia pętli na Rycerskiej z ul. Gdańską w jednym z dwóch przebiegów.
- Odcinek od ronda Kujawskiego do ul. Bielickiej jest dla nas priorytetowy - stwierdził podczas ostatniej sesji (30.06) Maciej Gust, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej od inwestycji.
Nie dość, że priorytetowy, to jeszcze nowatorski - prawie stu uczestniczących w konsultacjach bydgoszczan wskazało, że chce tam tzw. zielonego torowiska. W praktyce oznacza to, że tory będą biegły w pasie zieleni po obu stronach, starannie pielęgnowana trawa ma rosnąć także między szynami tak, żeby maskować podkłady torów. Takie rozwiązanie zaczyna być w polskich miastach coraz powszechniejsze - wprowadza się je np. w Poznaniu. Torowisko takie oprócz zieleni ma też tę zaletę, że tłumi hałasy przejeżdżających po nim tramwajów, a temperatura szyn w czasie upałów jest niższa. Wada to wysokie koszty utrzymania.
Będą dłuższe perony
Drogowcy zaakceptowali także dwa niezwykle potrzebne ze względów bezpieczeństwa dodatkowe przejścia dla pieszych - na wysokości Kauflandu na Solskiego i między ul. Ugory a Bielicką.
ZDMiKP zgodził się też z częścią uwag dotyczącą przystanków: na rondzie Kujawskim mają pojawić się dodatkowe przystanki, w dodatku niektóre perony zostaną wydłużone do 70 metrów.
Nadchodzą niechciane wyburzenia kamienic
Sporo kontrowersji wzbudził pomysł wyburzenia dwóch kamienic przy ul. Ugory - nr 43 i 60. Przeciwko była grupa bydgoszczan, a wniosek był pod względem ich aktywności w konsultacjach na drugim miejscu. Rozbiórka budynków ma być konieczna z uwagi na to, że skrzyżowanie musi zostać powiększone, a obie kamienice znajdują się w tzw. "korytarzu transportowym".
W mediach społecznościowych już zaczyna narastać opór mieszkańców Bydgoszczy. Na profilu ratujmy Bydgoskie kamienice czytamy: - Uważamy, że mieszkańcy Szwederowa mają prawo do dobrej komunikacji, poza tym mamy nadzieję, że choć trochę zmniejszy to ruch samochodowy, co będzie dużą ulgą dla mieszkańców. Miasto planuje w tym miejscu położyć szerokie chodniki, pas zieleni i ścieżki rowerowe. I... bardzo dobrze! Popieramy tą inicjatywę! Jesteśmy jednak zdania, że można zjeść ciastko i mieć ciastko.
Modernistyczna kamienica przy ul. Ugory 60 to budynek autorstwa bydgoskiego budowniczego Pawła Wawrzona. W 2015 roku kamienica została wpisana do bydgoskiej Gminnej Ewidencji Zabytków. Obiekt przy Ugory 43 też ma swoją historię - należał do bydgoskiej rodziny Dulla, a do dziś na drzwiach frontowych znajdują się świadczące o tym inicjały. Szacuje się, że powstała na początku XX w.
Polecamy
