Z Mariuszem Lewandowskim, właścicielem firmy „Climast” w Bydgoszczy, rozmawia Anna Obderko
Czy klimatyzacja w autobusach i tramwajach powinna być już w naszych czasach standardem?
Nie tylko na zachodzie Europy, ale już w wielu miastach Polski, wymieniając tabor autobusowy w specyfikacji istotnych warunków zamówień, zaznacza się, że pojazd powinien być wyposażony w klimatyzację. Specjaliści podkreślają, że dla zdrowia pasażerów niebezpieczne są podróże w przegrzanych pojazdach. Coraz częściej zwraca się też uwagę na to, aby najnowocześniejsze systemy klimatyzacyjne były zaopatrzone w odpowiednie filtry przeciwpyłowe, które nie będą szkodzić alergikom. Te technologie sprawdzają się w praktyce i nie słyszałem skarg od wrażliwych pasażerów.
<!** reklama>
Czy jest sens zakładania klimatyzacji w pojazdach komunikacji miejskiej?
Klimatyzacja ma sprzyjać komfortowi jazdy podróżujących. Dlatego jej zakładanie, biorąc pod uwagę zmiany klimatyczne w naszym regionie, czyli upalne wiosny i lata, ma sens. W zależności od marki autobusu czy tramwaju, można zastosować różne rodzaje klimatyzacji. Pierwsza z nich napędzana byłaby przez silnik i on regulowałby jej napęd. Bardziej powszechnym sposobem jest klimatyzacja zakładana na dachach pojazdów, napędzana przez prądnicę. Klimatyzacja sprawdza się nawet na krótkich trasach. Wystarczy na pętli autobusowej dwadzieścia minut przed odjazdem uruchomić klimatyzację. Już na pierwszym przystanku różnica temperatur będzie odczuwalna. Często kierowcy z oszczędności włączają ją dopiero przy wsiadaniu pierwszych pasażerów.
Do jakich zasad powinni stosować się pasażerowie i kierowcy, aby użytkowanie klimatyzacji było wydajne?
Przede wszystkim w pojeździe powinna panować odpowiednia temperatura. Ta od 23 st. C do 26 st.C byłaby optymalna, w zależności od warunków panujących na zewnątrz. Okna, szyberdachy na czas działania klimatyzacji powinny być zamknięte, a nawiewy wyłączone.
Jakie są koszty utrzymania klimatyzacji w pojazdach komunikacji miejskiej?
Po pierwsze autobus czy tramwaj będzie droższy przy zakupie o około 80 tys. zł. W okresie letnim przynajmniej raz w miesiącu należy system klimatyzacyjny poddać renowacji, ze względu na duże zapylenie w mieście. Przy okazji sprawdza się stan urządzeń i instalacji. Jest to koszt od 20 tys. zł na autobus. Po sezonie klimatyzacja powinna przejść generalne oględziny, w zależności od potrzebnych napraw ustalana jest cena.