– Pod względem odwiedzalności marzec 2022 roku dla przedsiębiorców w centrach handlowych jest kolejnym miesiącem potwierdzającym, że postpandemiczny handel wygląda i zapewne już będzie na stałe wyglądał inaczej niż trzy lata temu. Co drugi klient nie wrócił na zakupy do centrów i galerii handlowych – podaje ZPPPHiU.
Ponadto odnosząc się do marca 2019 średni spadek "liczby wizyt w galeriach w całej Polsce wyniósł -49 proc. a spadek liczby indywidualnych klientów to -54 proc.".
Sklepy w najbardziej niekorzystnych lokalizacjach są zamykane
Odwiedzalność sklepów zlokalizowanych w galeriach jest niska, podczas gdy koszty funkcjonowania drastycznie wzrosły. Dramatyczną konsekwencją jest spadek rentowności utrzymania placówek w centrach handlowych.
– Przy dynamicznym wzroście kosztów prowadzenia biznesu i wywindowanych kosztach stałych, którymi korzystający z przestrzeni w centrach są obarczani przez udostępniających, wiele lokalizacji traci sens biznesowy. Coraz więcej sklepów po prostu zostanie zamknięta, co już zaczyna się dziać w najbardziej niekorzystnych lokalizacjach” – alarmuje Zarząd ZPPHiU.
- Będzie rządowe wsparcie dla kredytobiorców. Co obiecał premier? Kto skorzysta?
- Złe wiadomości dla kredytobiorców. Stopy procentowe w górę. O ile wzrosną raty?
- Waldemar Buda przedstawił szczegóły wsparcia dla kredytobiorców i apeluje do banków
- O ile jeszcze wzrosną stopy procentowe? Jaką decyzję podejmie RPP w maju?
PRCH: Klientów było mniej
Z najnowszego raportu Retail Research Forum, przygotowanego przez Polską Radę Centrów Handlowych, wynika, że kluczowy wpływ na II połowę 2021 r. wciąż miała pandemia. Jak podaje polska Rada Centrów Handlowych, obroty najemców od maja wykazywały stałą tendencję wzrostową i były tylko o 0,75 proc. niższe niż w 2019 r. (130,1 proc. obrotów porównując do II półrocza 2020 r.). Odwiedzalność z kolei osiągnęła poziom 92,4 proc. w porównaniu do II połowy 2019 r. i 126,8 proc. do II półrocza 2020 r.
– Analizując raport widzimy, że branża centrów handlowych nadrabiała w II półroczu 2021 r. straty spowodowane pandemią. Poziomy obrotów były już porównywalne z 2019 r., mimo, że odwiedzalność, w związku ze wciąż trwającą pandemią i ostrożnością klientów, była wciąż niższa niż przed pandemią. Wzrosła wartość średniego koszyka zakupowego, co napawa optymizmem, szczególnie w przypadku dużych centrów z szeroką ofertą handlową. Pozytywnie nastraja też fakt, że w 2021 r. inwestorzy wydali ponad 5,7 mld Euro na nieruchomości komercyjne. Choć to niższy poziom od rekordowych obrotów z 2019 r., to w porównaniu do 2020 r. widać już 7 proc. wzrost. Oznacza to, że polski rynek inwestycyjny wraca do formy – ocenia Krzysztof Poznański, Dyrektor Generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych, cytowany w przesłanym komunikacie.
Tak oszukują klientów w restauracjach i lokalach gastronomic...