Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Klienci Enei pisali do UOKiKU. Urząd właśnie rozpoczął postępowanie przeciw spółce

Maciej Czerniak
Maciej Czerniak
Po zakończeniu postępowania sprawdzającego UOKiK wszczął dwie sprawy przeciwko operatorowi Enea. Urząd teraz sprawdzi, czy doszło do naruszenia zbiorowego interesu konsumentów
Po zakończeniu postępowania sprawdzającego UOKiK wszczął dwie sprawy przeciwko operatorowi Enea. Urząd teraz sprawdzi, czy doszło do naruszenia zbiorowego interesu konsumentów Archiwum Polskapress
Pisaliśmy o kontrahentach operatora i skargach na taryfę "Pewna cena". Teraz UOKiK sprawdza, czy nie doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Okaże się też, czy wzorce umów przedstawiane klientom były "niedozwolone".

Zobacz wideo: Rosną opłaty za parkowanie w Bydgoszczy

od 16 lat

- Postępowanie wyjaśniające już się zakończyło. Dało podstawy do wszczęcia przeciw spółce Enea dwóch postępowań: w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów oraz o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone - informuje biuro prasowe Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Czynności sprawdzające, o których mowa, trwały od marca 2021 roku. Informowaliśmy o nich. Zanim zostały wszczęte, opisywaliśmy, między innymi historię klientki z Bydgoszczy, która wczytała się w zapisy umowy i zorientowała się, że - jak twierdzi - została wprowadzona w błąd przez pracownika firmy energetycznej. - Nie zostałam w wystarczający sposób poinformowana, o ile wzrosną jej rachunki za prąd po wybraniu taryfy opartej na cenniku "Pewna Cena" w stosunku do tego, gdybym miała płacić za energię według taryfy sprzedawcy. Nie powiedziano mi, czym jest opłata handlowa doliczana do rachunku i jakie w ogóle realne korzyści mogę odnieść bazując średnim zużyciu prądu w moim domu.

Bydgoszczanka podpisała umowę z Eneą. Miało być taniej, ale jest drożej
Czytelniczka zaznacza, że w umowie, którą dostała, zabrakło większości załączników, które powinny się przy niej znaleźć. - Dostałam tylko jeden z nich - mówi. - Według mnie to celowe działanie operatora, by przedstawić ofertę opartą na dodatkowym obciążeniu w postaci tzw. opłaty handlowej. Wszystko po to, by wyglądała na lepszą niż "taryfa sprzedawcy".

Postępowanie zmierza ku końcowi

Twierdzi, że w zawoalowany sposób przedstawiana jest cyt. "niezmienność cen energii elektrycznej", "pewna cena", a wczytując się w regulamin staje się jasne, że "niezmienność" czy "pewność" ceny odnosi się tylko do handlowej. - To żadna korzyść, kuriozalnym byłoby, gdyby ta opłata miała ulec zmianie podczas trwania oferty - mówi kobieta. Inne opłaty tytułem przesyłu energii, czy opłata mocowa, która zaczęła obowiązywać w ubiegłym roku, nie podlega "niezmienności" ceny.

O podobnych sytuacjach informowaliśmy już wcześniej. Z powodu dużej liczby pism od klientów operatora, którzy czuli się wprowadzeni w błąd, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie w tej sprawie. Jak dowiadujemy się w UOKiK, jest ono w "końcowym etapie".

- Postawione zarzuty dotyczyły m.in. pomijania w przekazie marketingowym informacji o opłacie handlowej, co mogło wprowadzać konsumentów w błąd. Oba postępowania zostały wszczęte w październiku 2021 r., obecnie są w toku. Do UOKiK wpłynęło ok. 100 skarg konsumenckich dotyczących oferty „Pewna cena” - informuje UOKiK.

- Po przedstawieniu oferty, upewnieniu się, że wszystko jest zrozumiałe, akceptacji oferty przez klienta, to klient podejmuje ostateczną decyzję, podpisując umowę. Przed jej podpisaniem jest zobowiązany do dokładnego zapoznania się z treścią umowy, w której wyszczególnione są wszystkie opłaty - mówiła Berenika Ratajczak, starszy specjalista ds. PR w Enea S.A.

- Nie ma też konieczności podpisywania umowy od razu, na pierwszym spotkaniu, w trakcie którego przedstawiana jest oferta.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Klienci Enei pisali do UOKiKU. Urząd właśnie rozpoczął postępowanie przeciw spółce - Gazeta Pomorska