Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kierowcy powinni pamiętać o regularnym sprawdzaniu stanu eksploatacyjnych cieczy w pojeździe

mik
Fot. Thinkstock
Oprócz dbania o prawidłowy stan techniczny auta, jedną z ważniejszych rzeczy, o której powinniśmy pamiętać, jest regularna kontrola i wymiana płynów eksploatacyjnych. Które z nich, i jak często powinniśmy sprawdzać?

Spotkać się można z przekonaniem, że dopóki samochód nie sprawia żadnych kłopotów, nie ma potrzeby interesować się jego stanem. Takie podejście to błąd, który skutkować może kłopotliwymi i z całą pewnością drogimi naprawami. Warto więc wyrobić sobie nawyk regularnej kontroli stanu podstawowych płynów eksploatacyjnych w pojeździe.

Raz na rok lub po 15 tysiącach

- W pierwszej kolejności uwagę powinniśmy zwrócić na olej silnikowy
- to on zapewnia płynną pracę silnika, zapobiega tarciu i zużyciu elementów metalowych - mówi Grzegorz Król, kierownik serwisu Centrum Motoryzacyjnego Martom, należącego do Grupy Martom. - Olej wymieniamy średnio co 15 tysięcy kilometrów. Jeśli podróżujemy niewiele i przejechanie takiego dystansu zajmie nam np. kilka lat, olej powinniśmy zmieniać raz na rok.

Pamiętajmy, by zawsze stosować się do zaleceń producenta. W nowszych autach możemy spotkać się z olejami serii long life, pozwalającymi na przejechanie nawet 50 tysięcy kilometrów.
Częstotliwość kontroli poziomu oleju zależy w głównej mierze od intensywności eksploatacji samochodu. Pojazdy nowe raczej nie wymagają regularnego sprawdzania. Prawdopodobieństwo ubytków oleju rośnie jednak wraz z wiekiem auta i z liczbą pokonywanych kilometrów. Im więcej jeździmy, tym częściej powinniśmy zaglądać pod maskę. Najrzadziej raz w miesiącu.

Zapominać nie możemy także o płynie hamulcowym.
- W tym wypadku większość producentów zaleca wymianę średnio co 2 lata. Wynika to przede wszystkim z faktu, iż płyn hamulcowy jest silnie higroskopijny, czyli absorbuje wilgoć z powietrza
- mówi Grzegorz Król.

Woda zgromadzona w cieczy szybko zaczyna odparowywać, przez co w przewodach powstają pęcherze, a cały układ ulega zapowietrzeniu. W skrajnych wypadkach doprowadzić to może do sytuacji, w której skuteczność hamowania spadnie do zera.

Zupełnie inaczej jest w przypadku płynu chłodniczego. Ten bowiem nie traci z czasem swoich właściwości, więc nawet po 10 latach nie będzie wymagał zastąpienia go nowym. Nie oznacza to, że możemy pominąć sprawdzanie jego poziomu - przechodzenie płynu z układu w stan lotny jest procesem naturalnym i raz na jakiś czas należy go uzupełnić.

Podobnego problemu nie będziemy za to mieli z olejem w skrzyni biegów, który zaaplikowany jeszcze w fabryce (o ile nie ma żadnych wycieków) w niektórych pojazdach będzie spełniał swoją rolę przez wiele lat. Stosowne informacje na ten temat znajdziemy w książce serwisowej albo u mechanika. Tam też sprawdzimy poziom oleju.
Samodzielnie nie skontrolujemy również ilości płynu wspomagania układu kierowniczego. Na szczęście, wymienia się go niezwykle rzadko, po nawet kilkunastu latach. Ocenę jego stanu jednak musimy pozostawić fachowcom, którzy zdecydują, czy ewentualne zanieczyszczenia nie grożą uszkodzeniem pompy lub zaworów.

Zadbać o dach nad głową

Właściciele kabrioletów powinni pamiętać o kontroli płynu w pompie hydraulicznej, która odpowiada za rozkładanie dachu. W większości modeli na zbiorniku wyrównawczym są odpowiednie oznaczenia określające minimalną i maksymalną ilość płynu. Jeśli takich oznaczeń nie ma, przy rozłożonym dachu zbiornik wyrównawczy powinien być wypełniony w połowie. Jeśli jest go mniej, powinniśmy go uzupełnić. Może się zdarzyć, że pomimo odpowiedniej ilości płynu, dach rozkłada się powoli, a z układu dochodzą dziwne dźwięki. Najprawdopodobniej oznacza to, że płyn jest stary i należy całkowicie go wymienić, wyczyścić pompę, siłowniki i przewody.
Na koniec płyn, który należy do najczęściej wymienianych w samochodzie, czyli do spryskiwaczy. Tu jedyne o czym musimy pamiętać, to przełom jesieni i zimy. Jeśli do tego czasu używaliśmy płynu letniego lub zwykłej wody, bezwzględnie musimy ją zużyć zanim nastąpią kilkunastostopniowe mrozy i zastąpić środkiem odpornym na ujemne temperatury.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!