Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kiedy można oddać zakupiony towar? Ile konsument ma na to dni? [Porady eksperta]

Hanna Walenczykowska
Na pytania odpowiadała Luiza Chmielewska z WIIH
Na pytania odpowiadała Luiza Chmielewska z WIIH Filip Kowalkowski
Eksperci Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej pomogą przygotować reklamację zakupionego towaru i przygotują opinie dotyczące jego jakości.

W przyszłym tygodniu, 15 marca, obchodzić będziemy Światowy Dzień Konsumenta. Z tej okazji zaprosiliśmy Czytelników do udziału w redakcyjnym dyżurze. Na Państwa pytania odpowiadała Luiza Chmielewska, naczelniczka Wydziału Prawno - Organizacyjnego i Ochrony Konsumentów Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej.

Przekroczony termin wykonania usługi

- Mam taki problem: zamówiliśmy drzwi. Do połowy lutego miały być zamontowane, a dotąd ich nie mam - tłumaczy nasza Czytelniczka.- Panowie nie odbierają ode mnie telefonów, informują tylko, że są w drodze. Nigdy nie oddzwaniają. Wcześniej wpłaciłam zaliczkę, 500 złotych.

Luiza Chmielewska zapytała naszą Czytelniczkę o kilka spraw, między innymi o to, czy termin wykonania usługi został wpisany do umowy. Okazało się, że tak. - Proszę, aby pani wezwała tego przedsiębiorcę do wykonania umowy - radziła Luiza Chmielewska. - I nie kontaktowała się już z nim telefonicznie. Proszę to wezwanie wysłać listem poleconym lub listem poleconym z potwierdzeniem odbioru. To będzie podstawa do działania.

Seniorzy ofiarami oszustów

Osoby starsze często ulegają oszustom. Pewna kobieta zwróciła nam uwagę na to, że pojawiły się nowe metody, na przykład ktoś proponuje oddanie za darmo pewnych rzeczy i chce zanieść je do domu. Albo prosi o przechowanie przedmiotów, które też chce dostarczyć do mieszkania.

- Niebezpiecznie jest przystawać na takie propozycje, bo najczęściej nikt niczego za darmo nie daje - uważa Luiza Chmielewska. - Sprawy te nierzadko wiążą się z przekazaniem danych osobowych, które niektórzy zamierzają wykorzystać w niecny sposób, na przykład do uzyskania pożyczki.

Seniorzy i osoby w średnim wieku często są adresatami różnych pokazów, prezentacji towarów, czasami bezpłatnych badań czy wykładów o zdrowej żywności.

- Zaproszeniom zwykle towarzyszy informacja o tym, że w trakcie będzie można coś kupić po okazyjnych cenach - podkreśla Luiza Chmielewska. - Nierzadko okazuje się, że te ceny wcale nie są takie atrakcyjne, a produkty wcale nie są tak dobrej jakości jak zapewniano.

Już wiosną 2017 mogą wejść w życie przepisy dotyczące zakazu handlu w niedziele. Nad projektem zgłoszonym m.in. przez Solidarność pracuje właśnie Sejm. Zakaz handlu ma obowiązywać od godz. 6 w niedzielę do godz. 6 w poniedziałek. Ale z pewnymi wyjątkami.Poznajcie najważniejsze zasady dotyczące zakazu handlu, jakie przewiduje propozycja nowych przepisów. Jakie sklepy będą mogły pracować? W które niedziele zrobimy zakupy w supermarketach? Dowiecie się tego z kolejnych slajdów - obejrzycie je posługując się myszką lub klawiszami strzałek na klawiaturze.

Zakaz handlu w niedziele. To musisz wiedzieć [ZASADY]

Kiedy można oddać towar?

Konsument, który kupił coś podczas pokazu, może zwrócić towar, ale musi to zrobić w ciągu 14 dni. Starsi klienci przyzwyczajeni są do możliwości oddania towaru, także tego kupionego w sklepie.

- Kupiłam pralkę. Zareklamowałam ją - twierdziła Czytelniczka. - Źle odwirowuje pranie. Mojej reklamacji, niestety, nie przyjęto.

Ile czasu na zwrot produktu kupionego przez Internet?

O tym, czy pralka której właścicielką jest nasza rozmówczyni, jest wadliwa, przesądzać nie możemy - od tego są eksperci. Oddać towar można wtedy, gdy... - Kiedy został kupiony w sklepie internetowym, na pokazie lub z katalogu wysyłkowego, czyli w takich miejscach, w których nie można było dokładnie sprawdzić jego jakości i porównać go z innymi, podobnymi - tłumaczy Luiza Chmielewska. - Natomiast jeśli kupujemy w sklepie stacjonarnym to nie mamy możliwości zwrotu towaru, chyba, że przedsiębiorca taką zasadę przyjmuje.

Zobacz również:

Palenie śmieci w piecu. Jaka kara za to grozi. Gdzie zgłaszać?

Porady ekspertów

W ramach obchodów Światowego Dnia Konsumenta WIIH przygotował eksperckie dyżury, które odbędą się 15. i 16. marca br. W Bydgoszczy dyżurować będą rzeczoznawcy od: obuwia (środa), odzieży (środa, czwartek) i wyrobów futrzarskich (czwartek). W Toruniu i Włocławku porad udzielać będą inspektorzy od 14 do 15 marca.

- Rzeczoznawcy w Bydgoszczy będą wydawać bezpłatne opinie - zapewnia Luiza Chmielewska. - Ale muszą produkt, który jest przedmiotem sporu, zobaczyć.

Polub "Express" na Facebooku

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty