Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną uroczyście otwarty (17.09.2022)! Na Zalew Wiślany z pominięciem Cieśniny Piławskiej!

Redakcja "Dziennika Bałtyckiego"
Wideo
od 16 lat
Wyczekiwana przez dekady, jak nie przez setki lat inwestycja, a więc Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został dzisiaj otwarty. W obecności Prezydenta RP Andrzeja Dudy, premiera Mateusza Morawieckiego oraz licznych gości, a przede wszystkim tysięcy osób z całej Polski, kluczowy element drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany i Zatokę Gdańską został oddany do użytku. Już 18 września 2022 roku pierwsze jednostki będą mogły skorzystać z awenportu, aby następnie przepłynąć przez kanał.

Otwarcie Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Droga wodna łącząca Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym z pominięciem Cieśniny Piławskiej

14:55

14:15

Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną uroczyście otwarty!

Symbolicznego otwarcia dokonali wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk wraz z kpt. ż. w. Pawłem Perkowskim z Kapitanatu Nowy Świat.

13:59

- Nie ma mowy o wolności państwa, które nie zna swojej historii - mówił kpt. ż.w. Zbigniew Sulatycki, przewodniczący Konwentu Morskiego.

Kapitan Sulatycki w swoim wystąpieniu odwołał się do symbolili daty otwarcia przekopu. Wspomniał, że 17 września 1939 roku dużo mówi o tym, jak historię Polski określa sinusoida przeżyć narodowych. Przywołał osobę Eugeniusza Kwiatkowskiego, budowniczego Portu w Gdyni, miasta Gdyni, wicepremiera, który również planował budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.

13:50

- Przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja dla Polski - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. - Dzięki niej po raz pierwszy w powojennej historii Polski będzie możliwość wpłynięcia na Zalew Wiślany z pominięciem rosyjskich wód terytorialnych. Zasadność decyzji rządu o rozpoczęciu tej inwestycji jest szczególnie widoczna w dzisiejszej sytuacji geopolitycznej. 17 września uruchamiamy Kanał Żeglugowy. W tym dniu statki zyskają swobodny dostęp do wszystkich portów Zalewu Wiślanego i, co najważniejsze, do portu morskiego w Elblągu. W ten sposób zakończy się pierwszy, najważniejszy etap tej inwestycji.

13:45

- Otwieramy dzisiaj kanał żeglugowy, to droga wolności, droga nowych szans, droga nowych możliwości - mówił premier Mateusz Morawiecki. - Symbolicznie zrywamy dzisiaj ostatnie pęta zależności od Rosji. Wierzyliśmy za naszymi przodkami, że morze jest wielką szansą dla Rzeczpospolitej, otwarcie na Bałtyk. Jedno wspaniałe wybrzeże, które daje nam szansę rozwoju. Ta szansa musi być wykorzystana, kanał przez Mierzeję Wiślaną jest świadectwem woli Polaków, świadectwem dążenia Polski do bycia narodem silnym, niezależnym i suwerennym.

Otwarcie przekopu przez Mierzeję Wiślaną (17.09.2022)
Jakub Steinborn

13:30

- Połączenie Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego jest niezwykle ważne dla Polski, to wyjątkowy dzień - mówił prezes PiS, Jarosław Kaczyński. - To ważny dzień, dzień, kiedy tworzy się perspektywa rozwoju portu w Elblągu, perspektywa rozwoju tej ziemi, perspektywa rozwoju Warmii i Mazur. Trzeba w tym kierunku iść. Wierzę, że otwarcie nowej drogi wodnej da impuls do rozwoju, aby to, co jest naszym marzeniem, by Polska była naprawdę niepodległa, była naprawdę suwerenna, była silnym liczącym się państwem uda się nam zrealizować.

13:15

- Mimo trudnego położenia Rzeczpospolitej Polskiej w tej części Europy od ponad tysiąclecia, mimo wichru wojen, które przyciskały nas do ziemi, mimo wielu tragedii, które przeżyły pokolenia Polaków, mimo lat komunizmu, mimo wszystkiego tego Polska dzisiaj zwycięża, zwycięża tu na Mierzei Wiślanej - powiedział Prezydent RP Andrzej Duda.

Prezydent Rzeczpospolitej odniósł się w swoim wystąpieniu do tego, jak ważna z punktu widzenia suwerenności kraju jest ta inwestycja, budowa Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślanej. Jak ważny jest przekop z punktu widzenia bezpieczeństwa Polski i rozwoju gospodarki.

13:05

Otwarcie przekopu przez Mierzeję Wiślaną (17.09.2022)
Jakub Steinborn

13:01

12:52

- Spotykamy się dziś w szczególnym dniu na przekopie Mierzei Wiślanej - mówił w rozmowie z "Dziennikiem Bałtyckim" Sławomir Michalewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Jest to taki moment, kiedy zaczynamy patrzeć w kategoriach wykorzystania tego kanału, również jeżeli chodzi o relacje transportowe do portu i z portu w Gdańsku. Myślę, że to jest kwestia kilku najbliższych lat, kiedy ta droga wodna zostanie wykorzystana w pełni, czyli po dokończeniu inwestycji do portu w Elblągu.

Wiceprezes gdańskiego portu przyznał, że choć pojawiają się głosy sceptyków, to jest on optymistą kontekście uruchomienia toru wodnego łączącego Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym.

- Byłem ostatnio na spotkaniu Europejskiej Organizacji Portów Morskich, i miałem przyjemność rozmawiać z przedstawicielami małych portów holenderskich, które – wydawałoby się, powinny zginąć przy dużych portach holenderskich – głębokowodnych - dodał Sławomir Michalewski. - Natomiast oni sobie bardzo chwalą swój biznes, są takimi portami satelitarnymi w stosunku do dużych portów holenderskich, szczególnie tutaj do portu w Roterdamie, czy Amsterdamie. Trzeba też pamiętać, że ponad 40 procent mieszkańców Unii Europejskiej żyje w pasie 50 kilometrów od linii brzegowej, więc to też będzie determinowało, w jaki sposób port w Elblągu będzie wykorzystany.

- Port w Gdańsku bardzo dynamicznie się rozwija, wyniki za ostatnie osiem miesięcy mówi o wzrostach w granicy 20 procent - mówił wiceprezes gdańskiego portu Sławomir Michalewski. - To przede wszystkim ładunki masowe. Co do Elbląga? Szansę upatruję w zapleczu bezpośrednim Elbląga, jakim bezsprzecznie są Żuławy, jakim bezsprzecznie są zadania też i związane z rozbudową infrastrukturalną regionu Warmii i Mazur. Pamiętajmy, że jednak te drogi kołowe, które biegną w tamtym kierunku pierwszej kolejności będą kończyły się w Elblągu. Wydaje mi się, że jesteśmy w historyczym momencie. Ja wiążę ogromne nadzieje, ze jeżeli chodzi o współpracę Gdańska i Elbląga – myślę, ze ona będzie sięgała aż po Gdynię, natomiast tym pierwszym portem jednak jest Gdańsk.

12:49

Na otwarciu przekopu pojawili się ludzie z Jarosławia, Rzeszowa, Białegostoku czy Stargardu. Tysiące osób z całej Polski. Po obydwu stronach kanału dało się odczuć podniosły charakter wydarzenia. Wszyscy podkreślają wagę otwarcia przekopu, który nie tylko pozwoli na lepsze wykorzystanie okolicznych portów, ale także umożliwi całej okolicy rozwój w niemal wszystkich gałęziach gospodarki.

Otwarcie Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Droga wodna łącząca Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym z pominięciem Cieśniny Piławskiej

Trwająca niemal trzy lata budowa jednej z najbardziej skomplikowanych inwestycji hydrotechnicznych w Polsce dobiegła końca. Kanał łączący Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym został dzisiaj tj. 17 września 2022 roku oddany do użytku, a już 18 września 2022 roku przez śluzę łączącą obydwa akweny będą mogły przepłynąć pierwsze jednostki.

Tysiące osób z całej Polski przyjechało na miejsce budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, aby zobaczyć na własne oczy, jak prezentuje się nowa droga wodna skracająca przeprawę do portu w Elblągu.

Po obydwu stronach kanału dało się odczuć podniosły charakter wydarzenia. Wszyscy podkreślają wagę otwarcia przekopu, który nie tylko pozwoli na lepsze wykorzystanie okolicznych portów, ale także umożliwi całej okolicy rozwój w niemal wszystkich gałęziach gospodarki.

Wrażenie potęguje nie tylko skala przedsięwzięcia, ale również tempo jej inwestycji, bowiem budowę przeprawy z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany zrealizowano w 35 miesięcy.

- Przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja dla Polski - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. - Dzięki niej po raz pierwszy w powojennej historii Polski będzie możliwość wpłynięcia na Zalew Wiślany z pominięciem rosyjskich wód terytorialnych. Zasadność decyzji rządu o rozpoczęciu tej inwestycji jest szczególnie widoczna w dzisiejszej sytuacji geopolitycznej.

O znaczeniu otwarcia przekopu mówił również wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

- Otwieramy przekop Mierzei Wiślanej, na ten moment czekaliśmy wiele lat - dodał wiceminister Marek Gróbarczyk. - 17 września uruchomiony zostanie Kanał Żeglugowy. W tym dniu statki zyskają swobodny dostęp do wszystkich portów Zalewu Wiślanego i, co najważniejsze, do portu morskiego w Elblągu. W ten sposób zakończy się pierwszy, najważniejszy etap tej inwestycji.

Jak informuje Urząd Morski w Gdyni, budowa Kanału Żeglugowego, który połączył Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, od początku należała do spektakularnych inwestycji. Świadczy o tym zarówno szeroki i niezwykle różnorodny zakres zadań do realizacji, jak i ilość zużytego materiału.

CZYTAJ TAKŻE:
Od wycinki do kanału. Tak wyglądała budowa przekopu Mierzei Wiślanej miesiąc po miesiącu

Projekt zakładał jednoczesną realizację portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej i Kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, a także wykonanie nowego układu drogowego z ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, a nawet budowę tzw. sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym.

- Niecałe trzy lata zajęła nam budowa przejścia przez Mierzeję Wiślaną wraz ze sztuczną wyspą na Zalewie Wiślanym - powiedział dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski. - Wykonaliśmy ogrom prac przedinwestycyjnych, które trwały kilka lat. Założony harmonogram zrealizowaliśmy planowo. Było to możliwe dzięki zaangażowaniu, wychodzącemu poza zakres normalnej pracy, zespołu realizującego projekt, składającego się z pracowników merytorycznych różnych specjalności Urzędu Morskiego w Gdyni. Za ten olbrzymi wkład pracy serdecznie im wszystkim dziękuję!

O znaczeniu dla rozwoju kompetencji mówiła z kolei Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes grupy NDI, wykonawcy inwestycji.

- Cieszymy się, że zrealizowaliśmy prace zgodnie z założonym harmonogramem. Budowa kanału żeglugowego oraz sztucznej wyspy to jedno z bardziej niezwykłych przedsięwzięć hydrotechnicznych w Polsce i jesteśmy niezwykle zadowoleni, że jego realizacja przypadła nam w udziale – powiedziała Małgorzata Winiarek-Gajewska, Prezes Grupy NDI. – Projekt budził ogromne zainteresowanie, dlatego wspólnie z Inwestorem staraliśmy się regularnie informować opinię publiczną zarówno o postępach prac, jak i też dzielić się doświadczeniami płynącymi z realizacji, ze środowiskiem inżynierów czy studentów uczelni technicznych. Dzięki temu nie tylko nasza kadra, ale też wiele zainteresowanych osób mogło poznać zastosowane tu rozwiązania w praktyce. Przy tej okazji pragnę serdecznie pogratulować i podziękować całemu zespołowi, który włożył w realizację tego projektu mnóstwo sił i serca.

O innym spojrzeniu na przekop Mierzei Wiślanej mówił w rozmowie z "Dziennikiem Bałtyckim" kontradmirał Tomasz Szubrycht, jeden z kluczowych ekspertów w zakresie bezpieczeństwa morskiego w Polsce.

- W przypadku budowy przekopu Mierzei Wiślanej, dziwi mnie, że niewiele osób podkreśla aspekt zdobycia kompetencji przez Grupę NDI, która realizuje tę inwestycję - dodał kadm. prof. Tomasz Szubrycht. - Kompetencja, co już podkreślałem, to kluczowy element w zakresie tej budowy. Inny, równie ważny, to uatrakcyjnienie pod względem gospodarczym tego regionu. Czy z punktu widzenia ekonomicznego inwestycja okaże się słuszna? Czas pokaże, ale przy budowie Portu Gdynia, również pojawiały się głosy, że w związku z bliskością Portu Gdańsk oraz niewielką długością polskiej linii brzegowej inwestycja nie będzie efektywna ekonomicznie. Historia pokazała, że było inaczej.

Przypomnijmy, że do wybudowania przekopu wykorzystano 400 tysięcy ton narzutów kamiennych, wykonanych na falochronach oraz prawie 10 tysięcy sztuk tzw. x-blocków, prefabrykowanych betonowych elementów, służących do zwalczania falowania podczas trudnych warunków pogodowych.

Jak podkreśla kierownik budowy z konsorcjum NDi/Besix, dużym wyzwaniem było także wykonanie kanału żeglugowego, mówiąc dokładniej śluzy, która jest sercem całej inwestycji.

- Poza budową portu osłonowego, dużym wyzwaniem było także wykonanie kanału żeglugowego, do którego będą wpływać statki zarówno od strony Zatoki Gdańskiej, jak i Zalewu Wiślanego. Łączna długość kanału to około 1300 metrów bieżących, szerokość w najszerszym miejscu to 120 metrów i głębokość - 5 metrów. Aby go wykonać, trzeba było wykopać m.in. 800 tys. m3 materiału mówi Mariusz Janczewski kierownik budowy z konsorcjum NDI/Besix generalnego wykonawcy prac. - W ramach budowy tego elementu wykonać należało także serce tej inwestycji - śluzę z czterema bramami służącymi do jej zamykania. Każda z nich złożona jest z sześciu segmentów, a każdy segment z 730 elementów. Jedna brama waży około 160 ton, a najcięższy z jej elementów około 33 ton.

Według oficjalnych danych śluza mierzy 270 metrów, a jej głębokość to 25 metrów, w tym 6,5 metra poniżej poziomu wody, a wysokość ścian wraz z oczepami to ponad 9 metrów.

CZYTAJ NA DZIENNIKBALTYCKI.PL

Droga wodna przez Mierzeję Wiślaną. Trwają prace na rzece Elbląg.

Elbląg czeka na przekop. Nadzieja na rozwój portu.

Jednym z wyjątkowych elementów całej inwestycji jest również Wyspa Estyjska o wymiarach 1906 na 1166 metrów, obwodzie 4,9 kilometra i powierzchni 180 hektarów. To jedna z największych tego typu wysp w Polsce. Tylko powierzchnia stalowych ścianek szczelnych służących do nadania jej kształtu i utrzymania wypełnienia piaskiem z pogłębiania dna toru wodnego wynosi niemal 112,5 tysięcy m2 – dla porównania pokryłyby one prawie 16 pełnowymiarowych boisk piłkarskich.

Jak informuje Urząd Morski w Gdyni, do zasypu grobli użyte zostanie milion ton piasku, co wypełniłoby ok. 37 tys. samochodów ciężarowych. Poza tym do jej budowy użyto ok. 140 tys. ton kamienia hydrotechnicznego, co wypełniłoby 3,5 tys. wagonów kolejowych.

Dzień po otwarciu przekopu, w niedzielę 18 września 2022 roku kanał zostanie oddany do użytku wszystkim jednostkom chętnym przepłynąć z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. Jak informuje Muzeum Zimnej Wojny im. Generała Kuklińskiego jednym z pierwszych jachtów, który wpłynie do śluzy, będzie s/y "Legia", którą gen. Ryszard Kukliński wykorzystał do współpracy z USA.

Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. W sobotę, 17 września 2022 roku wielkie otwarcie. Jak wygląda nocą?

Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. W sobotę, 17 wrześni...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera