Dobre humory dopisywały wczoraj wszystkim, którzy zebrali się na płycie fundamentowej nowej bydgoskiej stacji głównej. Gołym okiem widać, że prace postępują bardzo szybko. Przedstawiciele inwestorów podkreślali, że 18 miesięcy na taką inwestycję to bardzo mało, ale zrobią co mogą, by terminu dotrzymać.
Zobacz galerię: Kolejowy kameleon
[break]
Zmienią wizerunek
Krótka uroczystość odbyła się na wylewanej płycie fundamentowej, na której stanie nowy budynek dworcowy, przy akompaniamencie pracujących koparek.
- To inwestycja niezwykle ważna dla wizerunku kolei - zapewniał Jarosław Bator, dyrektor ds. nieruchomości w PKP. - Do niedawna dworce kolejowe kojarzyły się w Polsce różnie. Chcemy zmienić ten wizerunek.
Uwagi dotyczące dworca, zgłaszane przez różne środowiska, zostały według zapewnień kolejarzy uwzględnione w projekcie nowej elewacji. Przedstawiono m.in. wizualizację, którą nasi Czytelnicy obejrzeć mogą obok. Przedstawiciele firmy Allplan, projektanta budynku, założyli, że dworzec, w zależności od miejsca, z którego będziemy na niego patrzeć, będzie zmieniał kolory. Dominować mają szarozielony i niebieski.
Wyjście też nowoczesne
Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski zapewnił, że obok kolei oraz konsorcjum Budimexu i Lecha, budującego nową stację, trzecim partnerem inwestycji jest miasto.
- Chcielibyśmy, by nowoczesność panowała nie tylko na dworcu, ale i wyszła przed niego. Pracujemy właśnie na układem komunikacyjnym przed stacją: projektujemy nowe wyjścia do miasta, aby były równie efektowne, jak sam budynek.
Zaczepiany żartobliwie o termin wykonania projektu Dariusz Blocher, prezes zarządu Budimex SA, dawał nadzieję na zakończenie inwestycji przed przyszłorocznym, grudniowym terminem. - Jeżeli zima będzie łagodna, to jest szansa, że hol kasowy w nowym budynku będzie oddany klientom w sierpniu przyszłego roku.
„Rozkład jazdy” nowego dworca ma kilka ważnych dat. W listopadzie tego roku ekipy budowlane powinny oddać peron 2, a w marcu - 4. Termin ukończenia peronu 3 to czerwiec, a oddania kolejarzom odrestaurowanego dworca wyspowego - lipiec.
W tym ostatnim gmachu również trwają intensywne prace. Remontowane są pomieszczenia oraz wymieniana jest konstrukcja dachowa. Stacja odzyska dach w oryginalnym, dwuspadowym kształcie. Większość jego stelażu jest już gotowa.
Tymczasowo bez zmian
Obsługa podróżnych cały czas odbywa się w przygotowanym na czas prac budowlanych dworcu tymczasowym. Zamknięty został peron 2, a przywrócono do użytku część peronu 1. Dodatkowo zamknięto część tunelu, prowadzącą z 3 na 2 peron. Dostęp do peronów umożliwia tunel pocztowy, do którego wejście znajduje się zaraz za budynkiem poczty. Wyjątek stanowi przywrócony do użytku peron 1, do którego dojść można przez dworzec tymczasowy. Wyjście z tunelu pocztowego prowadzi na peron 3 i 4. Do peronu 5 można dość dotychczasowym tunelem. Całość prac przy nowym bydgoskim dworcu PKP będzie kosztowała ok. 197 mln zł. Przedsięwzięcie jest współfinansowane ze środków unijnych.
