Jeszcze długo nie będzie linii kolejowej z Solca Kujawskiego do Portu Lotniczego Bydgoszcz

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
Marszałek województwa Piotr Całbecki podczas jednej z ostatnich sesji sejmiku województwa stwierdził, że przygotowania do budowy linii kolejowej z Solca Kujawskiego  z Portem Lotniczym Bydgoszcz i Trzcińcem nie są zaawansowane. Zdaje się, że jest jeszcze gorzej.
Marszałek województwa Piotr Całbecki podczas jednej z ostatnich sesji sejmiku województwa stwierdził, że przygotowania do budowy linii kolejowej z Solca Kujawskiego z Portem Lotniczym Bydgoszcz i Trzcińcem nie są zaawansowane. Zdaje się, że jest jeszcze gorzej. Tomasz Czachorowski
Marszałek województwa Piotr Całbecki podczas jednej z ostatnich sesji sejmiku województwa stwierdził, że przygotowania do budowy linii kolejowej z Solca Kujawskiego do Portem Lotniczym Bydgoszcz i Trzcińca nie są zaawansowane. Zdaje się, że jest jeszcze gorzej.

Przebudowa zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej w Bydgoszczy

O linii kolejowej na odcinku od Solca Kujawskiego przez Port Lotniczy Bydgoszcz do Trzcińca mówiło się od dawna. Głównie dlatego, że w okolicach bydgoskiego Łegnowa lub też na Wiśle na wysokości Solca Kujawskiego miał powstać port rzeczni niemałych rozmiarów.

Wygląda jedna na to, że z tej linii kolejowej niewiele w najbliższym czasie wyniknie.

Wstępne założenia były takie, że do końca poprzedniej perspektywy na zdobycie pieniędzy z Unii Europejskiej do końca 2023 roku miała powstać dokumentacja projektowa linii kolejowej z Solca przez PLB do Trzcińca i w drugą stronę.

Tyle tylko, że z dokumentacji w bieżącej perspektywie Województwo Kujawsko-Pomorskie już zrezygnowało, bo - jak stwierdził marszałek Piotr Całbecki - jest zbyt duże ryzyko, że nie uda się jej przygotować i co więcej - rozliczyć z Unią Europejską. W zamian miała być przygotowana uproszczona dokumentacja w nadchodzącym okresie rozliczeniowym z UE na lata 2021-2027.

Według marszałka Piotra Całbeckiego to PKP PLK chciało uproszczonej dokumentacji, zamiast planowanej dokumentacji budowlanej.

Na zaniechanie prac wskazuje odpowiedź wiceministra Andrzeja Bittnela z ministerstwa infrastruktury na interpelację bydgoskiego posła Bartosza Kownackiego z PiS. Minister wskazał, że w nadchodzących Regionalnym Programie Operacyjnym marszałek wymienił linię Grudziądz do granicy województwa, Grudziądz -Brodnica, Grudziądz - Tuchola - granica województwa. Przedprojektowe działania obejmują linie Nasielsk - Toruń Wschodni, a także wariantowa rewitalizację linii Kcynia - Bydgoszcz.

- Odnosząc się do uzgodnień z województwem w sprawie projektu rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Bydgoszcz-Szubin-Kcynia, projekt został wskazany przez samorząd województwa jako jeden z najbardziej istotnych do realizacji w następnej perspektywie finansowej i w związku z uzyskaniem dofinansowania, opracowanie dokumentacji przedprojektowej zostanie zostanie zakończone w 2023 roku - informuje wiceminister Andrzej Bittnel z ministerstwa infrastruktury.

Przypomnijmy, że kolejny raz budowa linii kolejowej na bydgoskie lotnisko. W ramach dawnej perspektywy unijnej pn. „BiT City II”, nie była możliwa do zrealizowania. Projekt wart 363 mln zł nie widniał na żadnej liście inwestycyjnej, a sam Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko - Pomorskiego nie zgłosił budowy nowej linii jako potencjalnego projektu inwestycyjnego.

W sierpniu 2016 r. odbyło się spotkanie przedstawicieli PKP Polskie Linie Kolejowe, Zarządu Województwa Kujawsko – Pomorskiego i Zarządu Portu Lotniczego Bydgoszcz podczas którego omówiono możliwość realizacji inwestycji pn.: „BiT City II” jako kontynuacja Szybkiej Kolei Metropolitalnej w bydgosko-toruńskim obszarze metropolitalnym.

Projekt o łącznej wartości 363 mln zł zakładał budowę połączenia kolejowego Trzciniec – Solec Kujawski przez Port Lotniczy. Prace miały być realizowane w dwóch etapach. Wówczas zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego wskazał na konieczność rozważenia jednoczesnej realizacji I i II etapu projektu biorąc pod uwagę szerszy aspekt inwestycji, a mianowicie osiągnięcie istotnego oddziaływania na poziomie regionalnym i ponadregionalnym projektu, które jest możliwe jedynie przy założeniu realizacji całości projektu (tj. budowy linii od Trzcińca przez Port Lotniczy do Solca Kujawskiego).

Wtedy w ocenie PKP PLK zarówno I jak i II etap projektu wymagały ponownych analiz pod kątem zasadności ekonomicznej. Wtedy było już gotowe Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ), ale nie spełniało wymagań określonych dla Studium Wykonalności perspektywy 2014-2020. Wtedy decyzja była jasna - PKP PLK nie przewidywały budowy linii kolejowej Trzciniec – Port Lotniczy Bydgoszcz – Solec Kujawski w perspektywie 2014 – 2020.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski
Dodaj ogłoszenie