Przebudowa zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej w Bydgoszczy

O linii kolejowej na odcinku od Solca Kujawskiego przez Port Lotniczy Bydgoszcz do Trzcińca mówiło się od dawna. Głównie dlatego, że w okolicach bydgoskiego Łegnowa lub też na Wiśle na wysokości Solca Kujawskiego miał powstać port rzeczni niemałych rozmiarów.
Wygląda jedna na to, że z tej linii kolejowej niewiele w najbliższym czasie wyniknie.
Wstępne założenia były takie, że do końca poprzedniej perspektywy na zdobycie pieniędzy z Unii Europejskiej do końca 2023 roku miała powstać dokumentacja projektowa linii kolejowej z Solca przez PLB do Trzcińca i w drugą stronę.
Tyle tylko, że z dokumentacji w bieżącej perspektywie Województwo Kujawsko-Pomorskie już zrezygnowało, bo - jak stwierdził marszałek Piotr Całbecki - jest zbyt duże ryzyko, że nie uda się jej przygotować i co więcej - rozliczyć z Unią Europejską. W zamian miała być przygotowana uproszczona dokumentacja w nadchodzącym okresie rozliczeniowym z UE na lata 2021-2027.
Według marszałka Piotra Całbeckiego to PKP PLK chciało uproszczonej dokumentacji, zamiast planowanej dokumentacji budowlanej.
Na zaniechanie prac wskazuje odpowiedź wiceministra Andrzeja Bittnela z ministerstwa infrastruktury na interpelację bydgoskiego posła Bartosza Kownackiego z PiS. Minister wskazał, że w nadchodzących Regionalnym Programie Operacyjnym marszałek wymienił linię Grudziądz do granicy województwa, Grudziądz -Brodnica, Grudziądz - Tuchola - granica województwa. Przedprojektowe działania obejmują linie Nasielsk - Toruń Wschodni, a także wariantowa rewitalizację linii Kcynia - Bydgoszcz.
- Odnosząc się do uzgodnień z województwem w sprawie projektu rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Bydgoszcz-Szubin-Kcynia, projekt został wskazany przez samorząd województwa jako jeden z najbardziej istotnych do realizacji w następnej perspektywie finansowej i w związku z uzyskaniem dofinansowania, opracowanie dokumentacji przedprojektowej zostanie zostanie zakończone w 2023 roku - informuje wiceminister Andrzej Bittnel z ministerstwa infrastruktury.
Przypomnijmy, że kolejny raz budowa linii kolejowej na bydgoskie lotnisko. W ramach dawnej perspektywy unijnej pn. „BiT City II”, nie była możliwa do zrealizowania. Projekt wart 363 mln zł nie widniał na żadnej liście inwestycyjnej, a sam Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko - Pomorskiego nie zgłosił budowy nowej linii jako potencjalnego projektu inwestycyjnego.
W sierpniu 2016 r. odbyło się spotkanie przedstawicieli PKP Polskie Linie Kolejowe, Zarządu Województwa Kujawsko – Pomorskiego i Zarządu Portu Lotniczego Bydgoszcz podczas którego omówiono możliwość realizacji inwestycji pn.: „BiT City II” jako kontynuacja Szybkiej Kolei Metropolitalnej w bydgosko-toruńskim obszarze metropolitalnym.
Projekt o łącznej wartości 363 mln zł zakładał budowę połączenia kolejowego Trzciniec – Solec Kujawski przez Port Lotniczy. Prace miały być realizowane w dwóch etapach. Wówczas zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego wskazał na konieczność rozważenia jednoczesnej realizacji I i II etapu projektu biorąc pod uwagę szerszy aspekt inwestycji, a mianowicie osiągnięcie istotnego oddziaływania na poziomie regionalnym i ponadregionalnym projektu, które jest możliwe jedynie przy założeniu realizacji całości projektu (tj. budowy linii od Trzcińca przez Port Lotniczy do Solca Kujawskiego).
Wtedy w ocenie PKP PLK zarówno I jak i II etap projektu wymagały ponownych analiz pod kątem zasadności ekonomicznej. Wtedy było już gotowe Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ), ale nie spełniało wymagań określonych dla Studium Wykonalności perspektywy 2014-2020. Wtedy decyzja była jasna - PKP PLK nie przewidywały budowy linii kolejowej Trzciniec – Port Lotniczy Bydgoszcz – Solec Kujawski w perspektywie 2014 – 2020.