Spis treści
Jeep Avenger. Stylistyka nadwozia i wnętrze

O stylistyce pisaliśmy przy okazji pierwszych jazd wersją elektryczną i pewnie napiszemy szerzej po pełnym teście, ale przy okazji warto przypomnieć, że samochód ma długość 4084 mm, szerokość 1776 mm i wysokość 1528 mm, a rozstaw osi wynosi 2562 mm. Krótkie zwisy, odpowiedni prześwit (200 mm) oraz poszerzenia nadkoli dodają mu muskularnego, dynamicznego i nieco surowego charakteru, charakterystycznego dla marki Jeep. A co znajdziemy we wnętrzu?

Wnętrze Avengera zostało świetnie zaprojektowane, łącząc najlepsze cechy projektów Compassa i Wranglera. W mojej wersji deska rozdzielcza była nieco smutna i szara, ale może być wyposażona w żółty panel, który nadaje wnętrzu lekki, nieco młodzieżowy styl. Minimalistyczny panel z przyciskami do sterowania głównymi funkcjami oraz duże ekrany - centralny i wirtualne zegary - są bardzo intuicyjne i łatwe w obsłudze. W wersji podstawowej wirtualne zegary wyświetlane są na 7-calowym ekranie, ale w pozostałych wersjach ekran ma ponad 10 cali. Wnętrze Avengera oferuje również liczne schowki. W wersji elektrycznej mamy spory schowek w części środkowej, ale w wersji benzynowej większość tego miejsca zajmuje skrzynia biegów. Mimo to schowek na smartfona (z ładowarką indukcyjną) jest dość głęboki i pojemny. Bagażnik ma pojemność 380 litrów, a na kanapie nie brakuje miejsca, szczególnie jeśli chodzi o wysokość. Jeśli chodzi o przestrzeń na nogi, ze względu na gabaryty samochodu jest ona nieco ograniczona. Co do jakości wykończenia, nie zawodzi ona oczekiwań. Choć twardy plastik jest obecny niemal wszędzie, w tym segmencie można to wybaczyć.
Jeep Avenger. Dane techniczne i wrażenia z jazdy

Jeździliśmy już wersją elektryczna i muszę przyznać, że paradoksalnie idealnie pasuje ona do tego auta – jest dynamiczna, świetnie współgra z dość sztywnym zawieszeniem i przyjemnym układem kierowniczym. Czy tak samo jest z wersją benzynową? Przyznam, że jest naprawdę dobrze. Fakt, silnik ma „zaledwie” 100 KM i 205 Nm momentu obrotowego, co jest wyraźnie mniejszą wartością w porównaniu do wersji elektrycznej – odpowiednio 156 KM i 260 Nm – ale zwróćmy uwagę na masę obu pojazdów.
Wersja spalinowa waży zaledwie 1187 kilogramów, podczas gdy wersja elektryczna, przede wszystkim za sprawą sporej baterii, ma masę aż o około 400 kilogramów wyższą. Wersja benzynowa przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,6 sekundy (BEV w 9 sekund), ale prędkość maksymalna to 184 km/h (BEV – 150 km/h). Muszę przyznać, że dynamika tej benzyny jest w zupełności wystarczająca, przekładnia manualna działa bardzo lekko i trochę beznamiętnie, ale znów – w takim aucie nie jest to wielką ujmą. Bardzo szkoda, że nie ma szans na wersję z przekładnią automatyczną, bo wtedy byłby to niemal idealny wybór, ale cóż – wersja elektryczna musi mieć kilka asów w rękawie. Nie oceniam spalania, bowiem na krótkiej trasie testowej w bardzo różnych warunkach nie udało się zrobić konkretnych pomiarów, ale myślę, że zejście w okolice 7 l/100 km w warunkach miejskich nie powinno być problemem. Wszystko okaże się podczas normalnych testów.
Kiedy Jeep Avenger. Ceny i wyposażenie?

Jak kształtuje się cennik Avengera? Zacznijmy od wersji spalinowej, bowiem zapewne ta będzie cieszyła się największą popularnością. Otóż model z silnikiem 1.2 Turbo o mocy 100 KM z manualną przekładnią 6-biegową (automat nie będzie dostępny) startuje od poziomu 99 900 złotych za bazową odmianę „Avenger”. Za wersję Longitude trzeba zapłacić 109 000 złotych, za Altitude 118 300, a za topową Summit – 132 300 złotych. W przypadku wersji elektrycznej, ceny kształtują się od poziomu 185 700 złotych za wersją bazową, przez 190 700 za Longitude, 200 500 za Altitude do kwoty 210 400 złotych za topową Summit. W topowej wersji Summit otrzymamy m.in.:
- projektorowe reflektory LED z przodu;
- tylne światła LED;
- przyciemniane szyby boczne i na klapie;
- elektrycznie regulowane i składane lusterka boczne;
- elektrycznie otwieraną klapę bagażnika;
- podgrzewane fotele przednie;
- ogrzewanie przedniej szyby w miejscu wycieraczek;
- oświetlenie ambientowe i dodatkowe oświetlenie wnętrza;
- system bezkluczykowy;
- ładowarka do smartfona itp.
Nie da się ukryć, wersja elektryczna w topowej odmianie jest droga, a konkurencja spora, ale czas pokaże, czy ciekawy charakter Jeepa działa przyciągająco na klientelę. Myślę jednak, że różnica blisko 80 000 złotych pomiędzy wersją elektryczną a spalinową podziała dość mocno na wyobraźnię.
Podsumowanie

Moje pierwsze wrażenia z prezentacji nowego Jeepa Avengera były bardzo bardzo pozytywne. Z niecierpliwością czekałem na pierwsze jazdy wersją benzynową i przyznam, że nie zawiodłem się. Pomijam cennik, bo teraz trudno określić, czy jest drogo, czy jeszcze nie, czy producent przesadził, a może po prostu wyprzedza rynek. Jedno jest pewne - cieszy mnie fakt, że produkcja tego samochodu odbywa się w Polsce i że w ofercie jest odmiana benzynowa dla tych, którzy nie chcą elektryka. Jeśli chodzi o Avengera, prowadzi się dobrze, jest przemyślany, ma przyjemny charakter i świetną stylistykę. Obawiam się trochę, że cena dla niektórych będzie zbyt wysoka (konkurencja jest dość szeroka), ale mimo to mam nadzieję, że na ulicach zobaczymy sporo tych sympatycznych aut.
Porównanie Jeepa Avengera do wybranych konkurentów:
| Jeep Avenger 1.2 Turbo 100 KM (MT6) | Hyundai Kona 1.0 T-GDI 120 KM (MT6) | Toyota Yaris Cross 1.5 125 KM (MT6) |
Cena (zł, brutto) | od 99 900 | od 95 900 | od 92 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | crossover/5 | crossover/5 | crossover/5 |
Długość/szerokość (mm) | 4084/1776 | 4205/1800 | 4180/1765 |
Wysokość (mm) | 1528 | 1565 | 1560 |
Rozstaw osi (mm) | 2562 | 2600 | 2560 |
Pojemność bagażnika (l) | 380/b.d. | 374/1156 | 397/1097 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1187 | 1237 | 1110 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 44 | 50 | 36 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna, 6-stopniowa | manualna, 6-stopniowa | manualna, 6-stopniowa |
Osiągi |
| ||
Moc (KM) | 100 | 120 | 125 |
Moment obrotowy (Nm) | 205 | 172 | 153 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,6 | 11,5 | 10,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 181 | 180 |
Zużycie paliwa (l/100km) | 5,5 (WLTP) | 5,7 (WLTP) | 5,9 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 124 (WLTP) | 128 (WLTP) | 133 (WLTP) |
