Jakie nowe samochody kupują Polacy? Te marki i modele są obecnie najpopularniejsze

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2022 roku klienci kupili i zarejestrowali 37 937 aut tej marki, o 6,61% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.
Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2022 roku klienci kupili i zarejestrowali 37 937 aut tej marki, o 6,61% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Toyota
Udostępnij:
Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t spadła w czerwcu 2022 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (maja 2022 roku). Skumulowana liczba rejestracji po sześciu miesiącach 2022 r. jest niższa od tej zanotowanej w 2021 roku.

RYNEK SAMOCHODÓW O DMC DO 3,5T

To już dwunasty z rzędu spadek sprzedaży r/r. Przyczyny tego stanu rzeczy są od wielu miesięcy takie same: perturbacje z dostępnością mikroprocesorów oraz niektórych surowców i komponentów, dynamicznie rosnące ceny (nie tylko samochodów oraz paliw) i stopy procentowe, a także – od ponad czterech miesięcy - inwazja Rosji na Ukrainę, skąd pochodzi część surowców i komponentów wykorzystywanych przez europejskich producentów samochodów. Chociaż ukraińscy dostawcy wznowili już swą działalność, dzięki czemu produkcja komponentów nieco wzrosła, to jednak jej aktualna wielkość nie pozwala na skompensowanie wcześniejszych strat.

Na polskim rynku dodatkowym czynnikiem jest rosnąca inflacja oraz słaby złoty, co również przyczynia się do wzrostu cen samochodów, zarówno nowych, jak i używanych.

Prognoza IBRM SAMAR na 2022 rok zakłada rejestrację około 455 tys. samochodów osobowych oraz 70 tys. dostawczych. Sytuacja jest jednak dynamiczna i wynik na koniec roku może być odmienny od obecnie zakładanego.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w czerwcu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 45 108 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 10,72% (-5 416 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 9,49% (+3 909 szt.) więcej niż w maju 2022 roku. Dane skumulowane (243 972 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2022 roku o 13,11% (-36 812 szt.).

Trzy marki z pierwszych dziesięciu zanotowały więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotował Hyundai – o 16,71%. Największy spadek liczby rejestracji zanotowała Skoda, o 36,19%.

RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w czerwcu 2022 r. zarejestrowano w Polsce 39 587 samochodów osobowych, o 8,49% (-3 675 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 10,28% (+3 690 szt.) więcej niż w maju 2022 r. Dotychczas w 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212 417 samochodów osobowych, o 12,28% mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (-29 731 szt.).

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców, sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła maj 2022 roku na 6. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane). Cieniem na rezultatach kładzie się pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku.

Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Wartość wskaźnika na poziomie 45 szt., plasuje Polskę dopiero na 24. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (65 samochodów na 10 000 mieszkańców), Czechy (78 szt. na 10 000 mieszkańców) oraz Słowenia (108 szt. na 10 000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów UE wyniósł w maju 2022 roku (ostatnie dostępne dane) 92 zarejestrowane samochody na 10 000 mieszkańców.

W czerwcu 2022 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 29,02%. Udział firm osiągnął poziom 70,98%.

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 28 100 aut.Udział klientów firmowych w 2022 roku wyniósł dotychczas 70,32%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Trzy z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowały wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2022 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Hyundai o 16,74%, największy spadek zanotowała Skoda, o 35,92%.

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2022 roku klienci kupili i zarejestrowali 37 937 aut tej marki, o 6,61% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 17,86%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 18 339 szt., o 35,92% mniej niż w 2021 roku. Udział marki wyniósł 8,63%. Na trzecim miejscu uplasowała się KIA. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2022 roku 18 121 samochodów, o 14,78% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,53%. Na czwartej pozycji był Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 15 241 szt., o 25,54% mniej niż w 2021 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,18%. Na piątej pozycji jest Hyundai. W 2022 r. zarejestrowano 14 594 auta tej marki, o 16,74% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Udział marki w rynku wyniósł 6,87%.

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2022 roku jest dotychczas Toyota Corolla (10 896 szt.; -11,67% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (6 217 szt.; -34,66% r/r) oraz KIA Sportage (6 169 szt. +47,41% r/r), następnie Toyota RAV4 (6 163 szt.;+7,07/r), a za nią Toyota C-HR (5 543 szt.; +13,05% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Kia Sportage (2 736 szt.; +24,76%), na drugim miejscu - Dacia Duster (2 644 szt.; -17,71%), na trzecim - Toyota Yaris (2 624 szt.; -41,01%), na czwartym – Toyota Yaris Cross (2 449 szt.), a na piątym – Toyota RAV4 (2 215 szt.+23,47%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (9 374 szt.; -0,90%). Na drugim miejscu jest Hyundai i30 (4 142 szt.; +48,46%), na trzecim Toyota RAV4 (3 948 szt.; -0,35%), czwartym – Toyota Yaris (3 593 szt.; -29,09%), a na piątym – Skoda Octavia (3 537 szt.; -52,90%).

RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH

Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w czerwcu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 5 521 samochodów dostawczych, o 24,00% (-1 741 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 4,13% (+219 szt.) więcej niż w maju 2022 roku. W 2022 roku zarejestrowano dotychczas w Polsce 31 555 samochodów dostawczych, o 18,3% mniej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Pięć z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2022 roku w porównaniu do 2021 roku, w tym najbardziej Mitsubishi, o 64,13%. Największy spadek zanotował Citroen – o 54,44%.

Tytuł lidera rynku w 2022 roku dzierży dotychczas Renault. Klienci kupili i zarejestrowali 7 506 aut tej marki, o 4,44% więcej niż w 2021 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 23,79%. Na pozycji wicelidera znalazł się Ford, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 4 082 szt., o 16,73% mniej niż w 2021r. Udział marki w rynku wyniósł 12,94%. Na trzecim miejscu jest IVECO. W 2022r. klienci tego producenta zarejestrowali dotychczas 3 810 pojazdów dostawczych, o 9,86% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 12,07%. Na czwartej pozycji znalazł się Fiat z liczbą rejestracji 3 014 pojazdów, o 38,68% mniej niż w 2021r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,55%. Na piątej pozycji uplasowała się Toyota. W 2022r. zarejestrowano dotychczas 2 587 aut dostawczych tej marki, o 1,78% mniej niż w analogicznym okresie 2021r. Udział marki wyniósł 8,20%.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2022 r. jest Renault Master (5 782 szt.; +1,05% r/r). Na drugiej pozycji uplasowało się Iveco Daily (3 810 szt.; +9,86%), na trzeciej Mercedes Sprinter (1 996 szt.; -18,03% r/r), a na czwartej Ford Transit (1 613 szt.; -1,77%). Pierwszą piątkę zamyka Opel Movano (1 109 szt.;+8,94%).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Topex

Topex Zestaw 135 elementów 38D215

245,09 zł141,33 zł-42%
miejsce #2

Makita

Makita Zestaw Akcesoriów 92Szt. (46470)

300,00 zł182,70 zł-39%
miejsce #3

Bosch

Bosch Zestaw Narzędzi X-line All In One 111 2607017394

380,95 zł245,70 zł-36%
miejsce #4

Knipex

Wiha zestaw Best-of VDE, 12 szt. 36389

989,00 zł873,04 zł-12%
Materiały promocyjne partnera

Jakub Wiech: Ceny ropy naftowej wracają do poziomu sprzed wojny

Materiał oryginalny: Jakie nowe samochody kupują Polacy? Te marki i modele są obecnie najpopularniejsze - Motofakty

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Express Bydgoski
Dodaj ogłoszenie