Jak Polacy korzystają z kont bankowych? Ile osób w ogóle nie posiada rachunku? [dane NBP]

Paweł Kaniak
Według badania przeprowadzonego we wrześniu 2016 roku przez NBP, konto osobiste (ROR) w Polsce ma 79 proc. dorosłych Polaków. Badanie wykonano na na ogólnopolskiej losowej próbie 970 osób.
Według badania przeprowadzonego we wrześniu 2016 roku przez NBP, konto osobiste (ROR) w Polsce ma 79 proc. dorosłych Polaków. Badanie wykonano na na ogólnopolskiej losowej próbie 970 osób. Dariusz Bloch
Posiadanie konta osobistego w banku to dla większości z nas oczywista rzecz. W jaki sposób używamy naszych rachunków? Do czego najczęściej nam służą? Częściej korzystamy z bankowości tradycyjnej czy internetowej? A ilu Polaków nie ma rachunku bankowego? Na te pytania stara się odpowiadać Narodowy Bank Polski.

Narodowy Bank Polski cyklicznie monitoruje liczbę osób powyżej 18. roku życia posiadających rachunki bankowe w porównaniu do ogólnej liczby takich osób. Zebrane dane odnoszą się do reprezentatywnej grupy dorosłych Polaków (odpowiadającej strukturze społeczeństwa polskiego pod względem płci, wieku, województwa i wielkości miejsca zamieszkania respondenta). Ostatnie badanie nt. korzystania z usług bankowych i płatności zostało przeprowadzone we wrześniu 2016 r. na ogólnopolskiej losowej próbie 970 dorosłych Polaków.

WYNIKI BADAŃ PRZEPROWADZONYCH PRZEZ NBP WE WRZEŚNIU 2016 ROKU - KORZYSTANIE Z USŁUG BANKOWYCH I PŁATNOŚCI:

  • konto osobiste (ROR) w Polsce ma 79 proc. dorosłych Polaków. 6 proc. jest współwłaścicielem konta osobistego. 21 proc. dorosłych Polaków nie posiada konta bankowego,
  • połowa Polaków, którzy mają rachunek, nie płaci za niego miesięcznej opłaty,
  • wśród respondentów, którzy mają rachunek bankowy, 85 proc. osób ma kartę debetową,
  • 78 proc. osób, które mają ROR, ma również dostęp do usług bankowości internetowej. Wśród tych osób 5 proc. nie korzysta jednak z tej opcji.
  • wśród osób, które mają dostęp do usług bankowości internetowej, 38 proc. z nich ma również dostęp do usług bankowości mobilnej,
  • 20 proc. dorosłych Polaków nie ma dostępu do bankowości internetowej i nie chce z niej korzystać, z kolei 3 proc. badanych nie ma dostępu do niej, ale chciałoby mieć,
  • gospodarstwa domowe w Polsce ok. 2/3 rachunków za energię płacą bezgotówkowo, przede wszystkim przelewem w serwisie bankowości internetowej,
  • biorąc pod uwagę wszystkie płatności Polaków w sklepach i za usługi, oszacować można, że 63 proc. płatności wykonywana jest gotówką, 33 proc. kartami płatniczymi, a 4 proc. przelewem.

(źródło: "Wybrane wyniki badania Polaków nt. korzystania z usług bankowych i płatności 2016", NBP).

Przeczytaj również: Oprocentowanie lokat w tym roku nie wzrośnie, a kredyty nie potanieją

Badania, we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim, prowadzi dr hab. Dominika Maison, prof. UW.

- Dane uzyskiwane w naszych badaniach to jedynie szacunki. Twardych statystyk właściwie nikt nie ma - komentuje dla Expressu Bydgoskiego dr hab. Dominika Maison.

Jeśli chodzi o przedział wiekowy, to w grupie osób w wieku 25-39 lat ROR posiada 94 proc. badanych. Na drugim miejscu są osoby w przedziale 40-59 lat (86 proc. posiada konto osobiste). Dla grupy 18-24 lata jest to 58 proc. Z kolei wśród przebadanych osób powyżej 59 roku życia, konto ma 57 proc.

Ile wynosi nas miesięczna opłata za korzystanie z konta osobistego? Wyniki badania NBP z września ubiegłego roku pokazują, że 52 proc. posiadaczy rachunku cieszy się bezpłatnym kontem. 25 proc. osób płaci 6-8 złotych miesięcznie, 13 proc. posiadaczy ponosi opłatę w wysokości 1-5 złotych, a 11 proc. powyżej 10 złotych.

Chcesz zdobyć więcej informacji na ten temat? Kliknij poniżej i czytaj dalej na drugiej stronie

W dobie coraz większego dostępu do internetu i powszechnego korzystania ze smartfonów, ciekawie prezentują się wyniki dotyczące bankowości mobilnej. Otóż według badania przeprowadzonego przez NBP we wrześniu 2016 roku, 54 proc. przepytanych dorosłych osób odpowiedziało, że nie ma bankowości mobilnej i nie zamierza z niej korzystać w przyszłości. Z kolei 65 proc. badanych osób nie posiadało aplikacji BLIK, czyli nowoczesnego systemu płatności mobilnych w telefonie. 14 proc. osób płaci funkcją BLIK za zakupy w sklepach. 13 proc. aktywowało tę opcję, ale nie używa jej. 7 proc. wypłaca BLIK-iem pieniądze z bankomatów, a 3 proc. robi w ten sposób przelewy do innych osób.

Podwyżki cen żywności. Co podrożało najbardziej?

Dlaczego część dorosłych Polaków nie posiada konta bankowego?

Informacji na temat przyczyn nieposiadania konta osobistego szukała w swoich badaniach prof. Dominika Maison na zlecenie NBP. W 2013 roku wymieniła następujące przyczyny zjawiska tego zjawiska:

  • nie potrzebuję konta, dobrze radzę sobie bez niego (43 proc. osób deklarowało, że ten powód ma zdecydowanie wpływ na nieposiadanie konta),
  • mam zbyt małe dochody, by zakładać konto (28 proc. osób deklarowało, że ten powód ma zdecydowanie wpływ na nieposiadanie konta),
  • opłaty bankowe są za wysokie (13 proc. osób deklarowało, że ten powód ma zdecydowanie wpływ na nieposiadanie konta),
  • nie mam zaufania do banków (13 proc. osób deklarowało, że ten powód ma zdecydowanie wpływ na nieposiadanie konta),
  • ktoś z rodziny ma konto, z którego mogę korzystać (18 proc. osób deklarowało, że ten powód ma zdecydowanie wpływ na nieposiadanie konta),
  • w okolicy mojego miejsca zamieszkania nie ma banku (8 proc. osób deklarowało, że ten powód ma zdecydowanie wpływ na nieposiadanie konta),
  • w moim otoczeniu niewiele jest osób korzystających z usług bankowych (2 proc. osób deklarowało, że ten powód ma zdecydowanie wpływ na nieposiadanie konta).

Co ciekawe, 18 proc. respondentów zadeklarowało "zdecydowanie tak", że nigdy nie założy konta bankowego. Z taką samą pewnością aż24 proc. osób stwierdziło, że nie ma pojęcia, co mogłoby zyskać zakładając konto. Dla 7 proc. respondentów założenie konta było zbyt trudne. 4 procent osób zadeklarowało "zdecydowanie tak", że w ciągu roku na pewno będzie już miało konto osobiste.

(źródło: "Postawy Polaków wobec obrotu bezgotówkowego" - Raport z badania 2013 i analiza porównawcza z danymi z 2009 roku, Narodowy Bank Polski, autor: dr hab. Dominika Maison, prof. UW).

Pełny raport NBP można przeczytać tutaj:

Wybrane wyniki badania Polaków nt. korzystania z usług bankowych i płatności 2016

i tutaj:

Postawy Polaków wobec obrotu bezgotówkowego 2013

Kolejne tego typu badanie zostanie opublikowane przez NBP prawdopodobnie w drugiej połowie kwietnia 2017 r.

Kto ma szansę na lepszą pracę?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3