Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Inteligentne systemy ułatwiają życie kierowcom

Zbigniew Juchniewicz
Technika potrafi czynić cuda. W samochodach znajdujemy coraz więcej przemyślnych systemów, pozwalających na przykład na oszczędzanie paliwa.

Technika potrafi czynić cuda. W samochodach znajdujemy coraz więcej przemyślnych systemów, pozwalających na przykład na oszczędzanie paliwa.

<!** Image 3 align=none alt="Image 185433" sub="Rozbudowane systemy asystenta parkowania pozwalają na precyzyjne wykonanie tego manewru Fot. Zbigniew Juchniewicz">Wcale nie chodzi o jakieś super-urządzenia, lecz o proste pomysły, które sprawdzają się w praktyce.

Wyobraźmy sobie taką sytuację: stoimy przed czerwonym światłem, silnik zupełnie niepotrzebnie wypala paliwo nawet przez kilkadziesiąt sekund. Możemy oczywiście go wyłączyć, ale co się stanie, gdy na czas go nie odpalimy? A jeśli tę czynność wykona za nas samochód i sam wyłączy silnik, gdy się zatrzymamy, a włączy go po wciśnięciu pedału sprzęgła?

Pięć milionów

Koncern Bosch od 2007 roku wyprodukował już ponad pięć milionów takich systemów. Są coraz częściej montowane także w autach klasy średniej. Skoda stosuje „start&stop” w modelach GreenLine. Czescy konstruktorzy poszli jednak o krok dalej, bo z tym systemem współpracuje układ odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania i zamieniania jej w energię elektryczną doładowująca akumulator.

Producent zapewnia, że podczas intensywnego użytkowania samochodu w mieście, oszczędności w zużyciu paliwa mogą sięgnąć nawet kilkunastu procent!

<!** reklama>Sceptycy zapytają więc, jak długo tak intensywne użytkowanie wytrzyma rozrusznik? Specjaliści twierdzą, że nie powinno to mieć wpływu większe zużycie rozrusznika.

Niejako naturalny system start&stop posiadają samochody z napędem hybrydowym. Tam silnik elektryczny stale wspomaga, a w niektórych sytuacjach zastępuje silnik konwencjonalny.

Auta posiadające taki napęd zawsze rusza napędzane tylko silnikiem elektrycznym. Także jazda na wstecznym biegu jest realizowana za pośrednictwem tego silnika.

Asystent parkowania

Innym systemem znakomicie ułatwiającym poruszanie się po zatłoczonych ulicach jest asystent parkowania. Jeszcze kilka lat temu montowano je tylko w najbardziej ekskluzywnych samochodach. Dziś trafiły do aut popularnych

W zmodyfikowanej formie asystent parkowania wymaga od kierowcy tylko trzymania nogi przy pedale hamulca. Dzięki systemowi czujników ultradźwiękowych i kamer auto samo znajduje miejsce do zaparkowania. Określa czy jest dostatecznie duże i wydaje kierowcy komendę zdjęcia rąk z kierownicy i nogi z pedału przyspieszenia.

Dzięki skoordynowanym działaniom, asystent parkowania współdziałając z układem wspomagania kierownicy, sam precyzyjnie wjeżdża w wolne miejsce, a kierowca musi jedynie czuwać nad tym, aby przyhamowywać i ostatecznie zatrzymać pojazd.

Automatyczne parkowanie, dla ludzi patrzących z zewnątrz może się wydawać czymś nienormalnym, gdyż kierowca zamiast patrzeć za siebie, spogląda w ekran monitora na desce rozdzielczej, a kierownica... porusza się sama.

Nie trzeba daleko szukać, bo popatrzmy, jak bardzo prowadzenie samochodu ułatwia wspomaganie układu kierowniczego. Coraz częściej jest ono elektronicznie regulowane i siła tego wspomagania zmniejsza się wraz ze wzrostem prędkości.

Współczesne, zaawansowane systemy elektroniczne czuwają nie tylko nad bezpieczeństwem kierowcy i pasażerów, ale także znakomicie umilają podróżowanie. W wielu samochodach włączenie wstecznego biegu automatycznie uruchamia wewnętrzny obieg powietrza, aby spaliny nie dostawały się do wnętrza auta.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!