https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Inne Sytuacje w teatrze

Źródło: YAKIZA
W dniach 7-10 maja br. w Teatrze Polskim Bydgoszcz odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Teatralny „INNE SYTUACJE”. To prawdziwa gratka dla wszystkich miłośników off-owej twórczości scenicznej. - Od 2001 roku w Bydgoszczy nie powstała ani scena teatralna, ani inny festiwal lub przegląd prezentujący dokonania najistotniejszych teatrów reprezentujących scenę offową, alternatywną, niezależną, eksperymentalną itd. – wyjaśniają organizatorzy festiwalu. - Naszym celem jest przywrócenie środowisku bydgoskiemu możliwości obcowania ze współczesną światową sceną teatralną, ponieważ docierały do nas informacje o ogromnym zapotrzebowaniu na tego rodzaju działania...

W dniach 7-10 maja br. w Teatrze Polskim Bydgoszcz odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Teatralny „INNE SYTUACJE”. To prawdziwa gratka dla wszystkich miłośników off-owej twórczości scenicznej.

<!** Image 2 align=none alt="Image 171021" >

- Od 2001 roku w Bydgoszczy nie powstała ani scena teatralna, ani inny festiwal lub przegląd prezentujący dokonania najistotniejszych teatrów reprezentujących scenę offową, alternatywną, niezależną, eksperymentalną itd. – wyjaśniają organizatorzy festiwalu. - Naszym celem jest przywrócenie środowisku bydgoskiemu możliwości obcowania ze współczesną światową sceną teatralną, ponieważ docierały do nas informacje o ogromnym zapotrzebowaniu na tego rodzaju działania. Międzynarodowy Festiwal Teatralny „INNE SYTUACJE” ma nawiązywać bowiem do odbywającego się w latach 1991 - 2000, Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego OFF PREZENTACJE TEATRALNE. Festiwal ten zdobył sobie uznanie wysokim poziomem artystycznym zapraszanych spektakli, profesjonalizmem organizacyjnym i niewątpliwie stał się rozpoznawalną marką w świecie teatru. Celem festiwalu było zaprezentowanie bydgoskiej publiczności oraz widzom przyjezdnym (stanowiącym bardzo duży procent widowni) innego spojrzenia na teatr, dającego możliwość obcowania z inną rzeczywistością ujętą w artystyczną formę. Podczas wszystkich edycji festiwalu, pokazy spektakli odbywały się na scenach Teatru Polskiego i cieszyły się ogromną, a nawet niebywałą popularnością wśród publiczności, którą w większości stanowiła młodzież licealna, studencka oraz odbiorcy dorośli. Obecny festiwal przyjął nazwę „Inne Sytuacje”. Nazwa ta nie jest przypadkowa, pochodzi z wypowiedzi jednego z najważniejszych twórców współczesnego teatru Eugenio Barby, założyciela Odin Teatret, ucznia Jerzego Grotowskiego. Mówi on: ...ujęcie tradycyjnych treści teatru zajmują nie nowe treści, lecz nowe relacje… To, co się rodzi, to nie żaden inny teatr, to tylko inne sytuacje zaczynają nazywać się teatrem. Chcemy, by ten festiwal akcentował przede wszystkim obecność człowieka – aktora na scenie. Uważamy, że podstawą teatru nie jest obecność na scenie scenografii, zapożyczeń środków multimedialnych, źle pojętej widowiskowości, epatowanie nowinkami technicznymi, ale aktor – człowiek. Jesteśmy przekonani, że zapraszane przez nas spektakle dają możliwość obcowania z takim teatrem, żywym, pokazującym właśnie inne/nowe sytuacje.
<!** reklama>

Festiwal trwać będzie od soboty, 7 maja do wtorku, 10 maja włącznie. Program wygląda następująco...


7/8 maja [Duża Scena / godz. 20.00]

-> [_Macbeth**_](http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/61521.html)[Teatr Pieśń Kozła / Wrocław]:

Teatr Pieśń Kozła jest jednym z najciekawszych i najbardziej znaczących przedstawicieli nowej polskiej awangardy teatralnej ostatnich lat. Został powołany w 1996 roku przez Grzegorza Brala i Annę Zubrzycki. Zespół współtworzą aktorzy ze Szwecji, Norwegii, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Francji i Polski.

Macbeth, będący owocem współpracy z Royal Shakespeare Company, to kolejny eksperyment Teatru Pieśń Kozła. Stanowi próbę odkrycia muzyczności w poezji Szekspira i odnalezienia korzeni tragedii. Poszukując kolorów i dźwięków szekspirowskiego języka, aktorzy starają się zgłębiać naturę dramatu.

7 maja [Mała Scena / godz. 18.00]
-> [_**Very**_](http://www.teatry.art.pl/!recenzje/very_ada/porywaczeo.htm) \[Maciej Adamczyk - Teatr Porywacze Ciał / Poznań\]:

Maciej Adamczyk jest aktorem Teatru Porywacze Ciał, który go wymyślił i założył wraz z Katarzyną Pawłowską w 1992 roku we Wrocławiu. Teatr ten, należy według zgodnego głosu krytyki i środowiska teatralnego, do jednej z najważniejszych niezależnych grup teatralnych w Polsce.

Very to monodram Macieja Adamczyka, do którego sam napisał scenariusz. To niezwykle osobiste, momentami ocierające się o ekshibicjonizm przedstawienie. To historia człowieka – Polaka – czekającego na przesłuchanie w komisariacie angielskiej policji. Przesłuchujący jednak nie nadchodzi.

8 maja [Mała Scena / godz. 18.00]
-> [_**Ester’s Book**_](http://www.teatrpolski.pl/index_pl.php?app=spektakle&more=748&cid=748) \[Iben Nagel Rasmussen – Odin Teatret / Holsterbo / Dania\]: 

Twórcą założonego w 1964 roku w Oslo skandynawskiego teatru laboratoryjnego Odin Teatret jest Eugenio Barba, który w latach 1961-1964 studiował krótko reżyserię w Warszawie i był asystentem Jerzego Grotowskiego w Teatrze 13 Rzędów w Opolu. W 1966 roku Odin Teatret przeniósł się do Holstebro w Danii, gdzie pracuje do dziś.

Iben Nagel Rasmussen (ur. w 1945) - aktorka, reżyserka, nauczycielka i pisarka. Była pierwszą aktorką, która dołączyła do Odin Teatret po przyjeździe grupy do Holstebro. Jej doświadczenia zawodowe przedstawione są w książce The Actor’s Way (Droga aktora), zredagowanej przez Erika Exe Christoffersena. Grała w takich spektaklach Odin Teatret jak: Kaspariana, Ferai, Min Fars Hus, Talabot, Itsi Bitsi, czy wspomnianym Ester’s Book, z którym przyjedzie do Bydgoszczy.

9 maja [Duża Scena / godz. 17.00]
-> [_**Uczucie w dźwięku – Apotheosis**_](http://www.teatrpolski.pl/index_pl.php?app=spektakle&more=749&cid=749) \[Teatr Brama / Goleniów\]:

Teatr Brama ze swoją działalnością artystyczną jest obecny w Polsce od 1996 roku. Założycielem Bramy jest Daniel Jacewicz. Siedziba teatru znajduje się w Goleniowie, gdzie zrealizowanych zostało wiele spektakli i projektów artystycznych.

Uczucie w dźwięku jest działaniem artystycznym rozpiętym pomiędzy teatrem a muzyką. Spektakl mówi o miłości, radości, ale także o samotności, a przede wszystkim o wrażliwości. Jest pełen energii i zarazem delikatny i sensualny w odbiorze. Jest zaproszeniem do wędrówki po świecie skojarzeń. W spektaklu zostały wykorzystane fragmenty tekstów, pieśni oraz działań, które w ciągu ostatnich lat towarzyszyły teatrowi w artystycznej wędrówce. Aktorzy wspominają przyjaciół, odległe kultury, przebyte ścieżki, opowiadają o wrażliwej duszy każdego z nich. Unosząc się w swego rodzaju transie, osiągają atmosferę zwierzeń i intymnych opowieści.

9 maja [Mała Scena / godz. 20.00] + 10 maja [Mała Scena / godz. 18.00]
-> [_**Król kier znów na wylocie**_](http://www.studiumteatralne.pl/krol_kier.html) \[Studium Teatralne / Warszawa\]:

Zespół został założony w 1996 roku przez Piotra Borowskiego, który od połowy lat 70. współpracował z Jerzym Grotowskim we Wrocławiu, potem był aktorem i muzykiem w teatrze Gardzienice, a w latach 80. i 90. pracował w Workcenter of Jerzy Grotowski w Pontederze we Włoszech. Początki Studium Teatralnego to warsztaty teatralne, które Piotr Borowski prowadził w 1995 roku w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Wtedy wokół niego skupiła się grupa młodych ludzi - studentów warszawskiej Akademii Teatralnej i Uniwersytetu Warszawskiego - którzy później stali się członkami Studium Teatralnego.

Król kier znów na wylocie „… to historia młodej Żydówki, która w trakcie II wojny światowej po ucieczce z getta udaje Polkę i Niemkę, by w ten sposób odnaleźć swojego męża i wyciągnąć go z obozu koncentracyjnego. Jej miłość staje się wstrząsającym sposobem na przetrwanie. Koleje życia bohaterki to historia jej »nie-obecności«, »nie-istnienia«, to los, w którym przestaje być ważne, kim ona sama jest. Liczy się tylko ten, komu pragnie pomóc i w tym celu gotowa jest zrobić wszystko. Wydaje się, że przestaje obowiązywać ją moralność, że nie ma tam miejsca na Boga, że w obliczu sytuacji przerastających ludzką wyobraźnię konwencjonalne wartości stają się czymś abstrakcyjnym…”.

10 maja [Duża Scena / godz. 20.00]
-> [_**Harlekin**_](http://www.teatrpolski.pl/index_pl.php?app=spektakle&more=751&cid=751) \[Teatr Derevo / Drezno, St. Petersburg / Niemcy, Rosja\]:

Teatr Derevo jest jednym z najsłynniejszych europejskich teatrów awangardowych. Założony został w 1988 roku w St. Petersburgu przez Antona Adasińskiego, który wcześniej pracował w słynnym teatrze klaunów Licedej. Od 1997 roku artyści teatru mieszkają i pracują w Dreźnie. Derevo zyskało sobie rozgłos w całej Europie - m.in. zdobywając wiele prestiżowych nagród teatralnych. Spektakle Dereva, zawsze bezsłowne, oryginalnie i nowocześnie łączą różne style i teatralne tradycje: pantomimę, taniec współczesny, butoh, rosyjską awangardę, komedię dell’arte, klaunadę, performance, physical theatre i happening.

_Harlekin _„…To rzecz o sercu i duszy tragikomicznej fizyczności. Patrząc jak Anton Adasinsky wciela się w ponadczasową, odwieczną formę Harlekina - czy Pierrota, Pietruszkę albo Poliszynela, bo każdy z nich uosabia elementarną wolną duszę - jesteśmy świadkami celebracji pełnego ekspresji bez słów mistrzostwa, które kreśli przejmującą elegię w takim wymiarze teatru, jaki o wieki poprzedza epokę maszyn…”.

Międzynarodowy Festiwal Teatralny „INNE SYTUACJE”

7-10.05.2011, Teatr Polski Bydgoszcz

Bilety: 20/25 zł [Mała Scena]

20/25/30 zł [Duża Scena]

Karnety: 100 zł

Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski