Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Inflacja oraz wybuch wojny w Ukrainie zmieniły zwyczaje zakupowe Polaków. „Głównym kryterium wyboru produktów spożywczych jest niska cena”

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Głównym kryterium wyboru produktów spożywczych dla 41 proc. Polaków obecnie jest niska cena.
Głównym kryterium wyboru produktów spożywczych dla 41 proc. Polaków obecnie jest niska cena. Marzena Bugala/ Polska Press
Ponad 40 proc. polskich nabywców deklaruje, że będzie kupować tańsze artykuły spożywcze. Rzadziej wybierają polską i lokalną żywność. Ponadto na popularności tracą trendy ekologiczne. Zdaniem ekspertki, zmiana ta wynika z „obecnej sytuacji gospodarczej oraz niepewności co do przyszłości”.

Inflacja oraz wybuch wojny w Ukrainie zmieniły zwyczaje zakupowe Polaków. Jak się okazuje, 76 proc. konsumentów obawia się dalszych podwyżek cen żywności. Co spowodowało, że głównym kryterium wyboru produktów spożywczych dla 41 proc. Polaków obecnie jest niska cena. Takie dane płyną z raportu „Current Consumer Mood” zrealizowanego przez GfK w marcu 2022 roku.

– Jeszcze w październiku ubiegłego roku po najtańsze produkty sięgał co trzeci konsument. Obecnie ten czynnik wzrósł o 8 punktów procentowych. To znacząca zmiana w trendach konsumenckich, która wynika z obecnej sytuacji gospodarczej ale także niepewności co do przyszłości – podkreśla Dominika Grusznic-Drobińska, director marketing & consumer intelligence w GfK.

– Jest gorzej niż się spodziewaliśmy. Prawie połowa restauratorów w rejonach turystycznych popełnia błędy – poinformowano.

Tak oszukują klientów w restauracjach i lokalach gastronomic...

Mniejsze wsparcie lokalnej gospodarki

Z danych GfK wynika, że w związku z obserwowanym spadkiem nastrojów konsumenckich konsumenci "w coraz mniejszym stopniu wspierają polską i lokalną gospodarkę". Okazuje się, że obecnie tym kryterium przy wyborze żywności kieruje się 30 proc. Polaków. Z kolei co piąty konsument zwraca uwagę na lokalne pochodzenie produktów, co oznacza spadek o 13 punktów procentowych w porównaniu do października 2021 roku, kiedy było to najważniejszym czynnikiem podczas zakupów

Produkty "eko" także tracą

Z badania wynika, że zmalała również popularność produktów bezpiecznych dla zdrowia, ekologicznych czy organicznych. – W ostatnich latach Polacy coraz bardziej dbali o zdrową i zbilansowaną dietę, a trendy eko wyraźnie zyskiwały na popularności. Jednak wraz z pogorszeniem sytuacji ekonomicznej uważniej oglądamy każdą złotówkę. W efekcie na przestrzeni 5 miesięcy kryteria takie jak eko i bio straciły na popularności aż o 12 punktów procentowych – podkreśla ekspertka.

Ile wydamy na święta?

– Zdecydowana większość konsumentów (68 proc.) przeznaczy na wielkanocne zakupy spożywcze w tym roku pomiędzy 101 a 500 zł – wynika z badania PAYBACK Opinion Poll. Świąteczne wydatki sfinansujemy przede wszystkim z bieżących dochodów lub oszczędności, co zadeklarowało 88 proc. ankietowanych. Kartą kredytową zapłaci tylko co dziesiąty z nas, po środki z programu 500+ sięgnie 4 proc. respondentów, a o kredyt, pożyczkę lub pieniądze od rodziny poprosi zaledwie 2 proc. konsumentów.

Dla porównania, z badania przeprowadzonego na zlecenie KRUK S.A. wynika, że podobnie jak przed rokiem najwięcej ankietowanych chce zmieścić się z wydatkami świątecznymi w kwocie do 300 zł. To o 6 proc. więcej wskazań niż w roku ubiegłym. Niemal co trzeci badany planuje, że jego zakupy wielkanocne będą kosztować nie mniej niż 300 zł, ale nie więcej niż 500 zł (30 proc.).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Inflacja oraz wybuch wojny w Ukrainie zmieniły zwyczaje zakupowe Polaków. „Głównym kryterium wyboru produktów spożywczych jest niska cena” - Strefa Biznesu