Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów - dokładnie 54 471 sztuk - stanowiły samochody osobowe, których rejestracje wykazały drastyczny spadek w tym roku - o 18,7%. Widać, że kryzys rozlewa się również na mały biznes. Import samochodów użytkowych - 5 115 sztuk wykazał spadek o 19,0%.
Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, łącznie import w okresie 11 miesięcy wyniósł 717 425 aut i jest o 17,5% mniejszy niż rok wcześniej. Wiele wskazuje na to, że na koniec roku skumulowany wynik importu nie przekroczy 800 tys. sztuk. Mniejszy roczny notowano ostatnio w 2013 roku (759 455 szt.). Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych spadła na przestrzeni roku również o 17,5%, do 655 481 sztuk, a samochodów dostawczych - o 17,8%, do poziomu 61 944 sztuk.
Sprowadzamy coraz starsze pojazdy, śrubowanie niechlubnego rekordu trwa. Średni wiek importowanego auta w listopadzie wyniósł 12,93 roku, a średnia po 11 miesiącach przekroczyła poziom 13 lat i osiągnęła dokładnie 13,08 roku. Decydujący wpływ na taki wynik miał rekordowy wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,16), a w przypadku silników benzynowych osiągnął pułap 14 lat (14,00).
Poniżej prezentujemy ranking TOP20 krajów, z których w 2022 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:
- Niemcy - 377 240 szt. (-25,9%)
- Francja - 91 746 szt. (1,2%)
- Belgia - 47 552 szt. (-16,3%)
- Holandia - 38 328 szt. (0,6%)
- Stany Zjednoczone - 34 881 szt. (6,1%)
Uwagę zwraca bardzo duży spadek importu z Niemiec, które z udziałem 52,6% niezmiennie pozostają najpopularniejszym źródłem importu, i niemal dwukrotnie większy import z Norwegii, skąd najczęściej sprowadzany jest elektryczny Nissan Leaf (206 sztuk).
Import używanych aut osobowych (styczeń - listopad 2022) - ranking modeli
- Opel Astra - 19 850 sztuk
- Audi A4 - 19 652
- Volkswagen Golf - 19 151
- BMW Serii 3 - 14 649
- Audi A3 - 13 114
Źródło: Samar
