https://expressbydgoski.pl
reklama

III Kongres „RZEŹBA WSZĘDZIE?” 17 i 18 października. Sprawdź program

Materiał promocyjny Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
Henryk Burzec, Biegaczki, 1966, Gmina Miejska Mielec. Konserwacja
Henryk Burzec, Biegaczki, 1966, Gmina Miejska Mielec. Konserwacja Błażej Pindor
Już 17 i 18 października 2024 w Auli Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie przy ulicy Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39 odbędzie się III Kongres „RZEŹBA WSZĘDZIE?”, którego organizatorem jest Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Kongres „Rzeźba wszędzie?” jest jednym z działań w ramach wieloletniego, inwestycyjnego programu własnego Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pt. Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej, dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wstęp wolny.

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku realizuje od 2022 roku Kongres Rzeźba wszędzie?, którego celem jest stworzenie płaszczyzny dla spotkania teoretyków i praktyków badających, zarządzających i działających w przestrzeni publicznej. Przedstawiciele środowisk obecnych i współdecydujących w procesie projektowania i inwestowania w przestrzeni publicznej dyskutują o odpowiedzialnym i twórczym kształtowaniu przestrzeni publicznej miast, osiedli i obszarów rekreacyjnych.

III Kongres „Rzeźba wszędzie?” będzie okazją do spotkań i dyskusji przedstawicieli różnych środowisk zawodowych i społecznych zaangażowanych w kształtowanie i badanie przestrzeni publicznej. Szukając odpowiedzi na pytanie o sposoby funkcjonowania rzeźby (sztuki) w przestrzeni publicznej, tym razem skupimy się na roli i procesie edukacji. Rozważania zaproszonych badaczy, ekspertów i praktyków będą szły dwutorowo. Z jednej strony, skoncentrujemy się na potencjale edukacyjnym rzeźby, czy szerzej – sztuki w przestrzeni publicznej jako czynniku kształtującym świadomość, wiedzę, kompetencje i różnorakie relacje społeczne.

Z drugiej, rozpatrzymy rolę i znaczenie edukacji instytucjonalnej dla tworzenia, ale też recepcji tego typu twórczości. Wspólnie zastanowimy się czy sztuka w przestrzeni publicznej może pomóc odbiorcom w budowaniu krytycznej refleksji o świecie, czy też tego rodzaju aspiracje należy uznać za edukacyjną utopię. Postawimy pytanie: czego sztuka uczy nas o miejscu, mieście, mieszkańcach, władzach? W tym kontekście, po raz kolejny pochylimy się nad problematycznym dziedzictwem pomnikowym, które traktowane bywa jako zbędny balast, a może stanowić unikalne źródło wiedzy. Nie pominiemy też wartości lekcji antysystemowej, pytając o wolność tworzenia w przestrzeni publicznej (działania postartystyczne, działania nieautoryzowane) i o wolność reakcji (impulsy ikonoklastyczne).

Obecność decydentów i ekspertów pozwoli na rozmowę o formach wzajemnej edukacji w ramach współpracy i dialogu. Jak możemy uczyć się siebie i od siebie? A może czasem powinniśmy nawzajem się unikać? Kwestie edukacji osób twórczych i popularyzacji wiedzy wśród odbiorców sztuki łączą się z pytaniem o aktualność kanonów estetycznych i norm.

Analizując case studies – edukacyjne sukcesy, jak i „lekcje pokory” – zastanowimy się nad zakresem wiedzy eksperckiej i formami instytucjonalnych działań edukacyjnych. Ważnym elementem kongresu będą wystąpienia site specific dwojga artystów, których twórczość nierozerwalnie związana jest ze sztuką publiczną: Kamili Szejnoch i Pawła Althamera.

W ramach tegorocznej edycji kongresu odbędą się wydarzenia towarzyszące – otwarcie wystawy z okazji 100-lecia urodzin Zbigniewa Maleszewskiego, prelekcja multimedialna i panel dyskusyjny oraz wystawa dokumentacji dorobku artystycznego Jacka Jarnuszkiewicza. Wydarzenia realizowane są przez Warszawskie Historyczne Pracownie Artystyczne – pracownię Z. Maleszewskiego i pracownię Jarnuszkiewiczów w ramach programu grantowego współfinansowanego przez Miasto Stołeczne Warszawa. Operatorem projektu – wydarzeń w obu pracowniach – jest Fundacja Promuzeum.

Zależy nam, by Kongres był otwartym spotkaniem, gromadził różne środowiska i prowadził do konstruktywnej wymiany wiedzy, poglądów, pomysłów i inicjatyw. Dlatego zapraszamy wszystkich do udziału w dyskusjach i wydarzeniach towarzyszących poszczególnym panelom.

Kongres „Rzeźba wszędzie?” jest jednym z działań w ramach programu własnego Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pt. Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej, dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Unikatowy w skali kraju program inwestycyjny Centrum dotuje realizację i konserwację form rzeźbiarskich w przestrzeni publicznej przez samorządowe instytucji kultury oraz organizacje pozarządowe. Program ma na celu podniesienie świadomości estetycznej decydentów i odbiorców przestrzeni publicznej w Polsce. Z edycji, na edycję znacząco rośnie liczba podmiotów zainteresowanych realizacją dzieła w ramach programu. W latach 2021 - 2024 w ramach budżetu programu na poziomie niemal 11,5 mln zł, dofinansowano 135 obiektów rzeźbiarskich, ulokowanych przez 86 Beneficjentów w 55 miastach, miasteczkach i gminach.

Wysokość budżetu na rok 2025 wynosi 4 mln zł. Nabór odbywać się będzie elektronicznie poprzez platformę Witkac.pl w terminie 4 listopada 2024 – 31 stycznia 2025. Wnioskodawcy mogą aplikować na inwestycje w zakresie: realizacji nowych rzeźb według zamawianych projektów, zakupu lub utrwalenia istniejących dzieł, w celu umieszczenia ich w przestrzeni publicznej oraz konserwacji obiektów w tej przestrzeni już funkcjonujących.

Data Kongresu: 17–18 października 2024

Miejsce wydarzenia: Aula Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39

Organizator: Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

Program własny Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pn. Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2024

Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski