https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Hałas towarzyszy nam przez cały czas. Sprawdzamy, gdzie w Bydgoszczy dokucza najbardziej

hałas młot pneumatyczny pracownik fizycznyhałas młot pneumatyczny pracownik fizyczny mostowiec
hałas młot pneumatyczny pracownik fizycznyhałas młot pneumatyczny pracownik fizyczny mostowiec Dariusz Bloch
Hałas - szczególnie drogowy - doskwiera nam coraz mocniej. Inspekcja Ochrony Środowiska zapewnia, że wszystko jest w normie. Jeśli jednak do aktualnych pomiarów przyłożylibyśmy wyższe normy, obowiązujące kilka lat temu, przekroczenia byłyby spore.

Główne arterie Bydgoszczy są zaznaczone kolorem granatowym. Oznacza to, że w ciągu dnia na ulicy poziom hałasu przekracza 75 dB. Trochę mniej uczęszczane ulice, o charakterze lokalnym, mają kolor jasno- i ciemnofioletowy. Są ich w mieście setki. Jest na nich ciut ciszej - w granicach od 65 do 75 dB. Później są jeszcze kolory czerwony i żółty. Ten ostatni rozlewa się na większość zabudowanego obszaru naszego miasta. Oznacza hałas na poziomie 55-60 dB. Tak w wielkim uproszczeniu wygląda Bydgoska Mapa Akustyczna.

Hałas w normie

Aktualnie obowiązujące w Polsce normy dopuszczają, że na terenach zabudowy wielorodzinnej i zamieszkania zbiorowego w ciągu dnia hałas komunikacyjny (drogowy, kolejowy, tramwajowy) nie może być większy niż 68 dB, a w nocy - 60 dB. Z kolei hałas przemysłowy w dzień nie może przekraczać poziomu 55 dB, a w nocy - 45 dB. Z mapy akustycznej można dowieść, że na głównych ulicach Bydgoszczy - przynajmniej w momencie pomiaru w 2011 roku - było głośniej.

Z pomiarów Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska wynika jednak, że wszystko jest w porządku. - Prowadzimy badania monitoringowe hałasu w punkcie badawczym zlokalizowanym przy placu Poznańskim. Nie wykazują one przekroczenia norm hałasu, zarówno w porze dziennej, jak i nocnej - zapewnia Małgorzata Witkowska, naczelnik Wydziału Inspekcji WIOŚ w Bydgoszczy. - Kontrole w zakładach przemysłowych i firmach tylko w niewielu przypadkach wykazywały przekroczenia norm hałasu - dodaje Małgorzata Witkowska.

Standardy zaniżone

Na stronie internetowej WIOŚ można sprawdzić wyniki pomiarów ze stacji przy placu Poznańskim. W tym roku nie odnotowano jeszcze żadnych przekroczeń. Średni poziom hałasu w tym miejscu to ok. 64 - 66 dB, czyli zaledwie o włos poniżej normy. Jeszcze w 2011 r. przekroczenia norm w tym miejscu odnotowywano praktycznie przez cały rok. Wtedy jednak dopuszczalny norma wynosiła nie 68, a 65 dB. Odkąd minister środowiska zaniżył standardy, słupki nie przekraczały już czerwonej kreski. Jeśli powrócilibyśmy do norm sprzed pięciu lat, średnio w co drugi dzień dochodziłoby na placu Poznańskim do przekroczeń.

- Nie wiem, jakie pobudki kierowały ustawodawcą, aby podwyższać dopuszczalne normy hałasu. W ten sposób na pewno nie rozwiążemy problemu - mówi dr inż. Kinga Szopińska z UTP, która hałasowi poświęciła doktorat. Twierdzi, że mapy akustyczne dają dokładniejszy i szerszy obraz zjawiska niż dane z punktów pomiarowych, których w całym mieście jest - oprócz stacji na placu Poznańskiego - jeszcze tylko 10.

Jakie dźwięki przeszkadzają w Bydgoszczy?

- W Bydgoszczy najbardziej uciążliwy dla mieszkańców jest hałas powodowany komunikacją drogową. Uciążliwy jest też hałas pochodzący z ciągów wentylacyjnych pomieszczeń produkcyjnych i usługowych - mówi Małgorzata Witkowska z bydgoskiego WIOŚ. Podkreśla, że nawet jeśli na papierze hałas jest w normie, w praktyce może być bardzo uciążliwy. - To odczucie subiektywne i może powodować znaczny dyskomfort nawet przy natężeniach nieprzekraczających wartości dopuszczalnych - dodaje.

Jak bronić się przed hałasem? W Polsce masowo stawia się ekrany dźwiękochłonne. W Bydgoszczy długi na pół kilometra ekran stanął wzdłuż ulicy Akademickiej, koło nowego torowiska. - W domu zrobiło się dużo ciszej. Początkowo nie wszyscy mieszkańcy byli przekonani o słuszności tej decyzji. Teraz sobie ekran chwalą - mówi pan Artur.

Montować ekrany czy nie montować? - To skomplikowany problem i nie ma łatwej odpowiedzi. Na pewno ekran przyczynia się do obniżeniu hałasu. Warto jednak przeanalizować, czy nie da się go inaczej wyeliminować, na przykład poprzez budowę wałów, sadzenia roślinności - mówi dr Kinga Szopińska.

Będzie nowa mapa akustyczna

W maju przyszłego roku zostanie opublikowana nowa Mapa Akustyczna Bydgoszczy. Ratusz pierwszy przetarg na jej wykonanie rozpisał w maju, ale musiał go unieważnić. - Zamawiający zażądał od wykonawców doświadczenia w zakresie, jaki nie jest objęty przedmiotowym zamówieniem - tłumaczyli urzędnicy. W lipcu rozpisali nowy przetarg. - Wpłynęła jedna oferta, która obecnie sprawdzana jest pod względem formalnym - informuje Agnieszka Przybył z Biura Obsługi Mediów Urzędu Miasta.

Jak głośno jest na wybranych ulicach Bydgoszczy?

pow. 75 dB - Fordońska, Jagiellońska, Grunwaldzka, Kamienna, Jana Pawła II
ok. 70 dB - Piękna, Kujawska, Śniadeckich, Skłodowskiej-Curie, Jana Brzechwy
ok. 65 dB - Lewińskiego, Witebska, Andersa, Żeglarska, Glinki
ok. 60 dB - Sieroca, Karpacka, Ogrody, Kapliczna, Pijarów

źródło: Mapa Akustyczna Bydgoszczy

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
marcin
kościół w sąsiedztwie to tragedia (gorzej od fabryki) Walą w dzwony o każdej porze
l
lineblue
Niesamowity hałas wytwarzają też kosiarze trawników . Są ciche kosiarki i firmy m.in. Zieleń Miejska powinny się zaopatrzyć w nowe maszyny do koszenia trawy. Dotychczasowe wytwarzają hałas 100 krotnie przekraczający normy w tym zakresie. Wystarczy że przez kilka godzin od rana pod oknem chorującego jest wytwarzany i całe wysiłki lekarzy na marne. Ponadto są osoby pracujące po kilka dni na trzeciej zmianie przy tym hałasie nie sposób wytrzymać. Używanie kosiarek spalinowych powinno być zabronione całkowicie a dotychczas posiadane powinny być skasowane.Hałas o którym mowa jest szkodliwy również dla operatorów kosiarek.
J
Janusz
To ja mam w takim razie pytanie do prezydenta miasta oraz ZDMiKP. Dlaczego nie są szlifowane szyny tramwajowe w całym mieście. hałas np. na Fordońskiej od jazdy tramwajem jest taki, że joba można dostać, a to wszystko dlatego, że torowiska tramwajowe w Bydgoszczy nie są w ogóle szlifowane! Warszawa robi to 2 x do roku... Może w końcu znajdą się pieniądze na to żeby tramwaje jeździły ciszej???
l
lokator
Witam i zapraszam z pomiarem na ulicę Przemysłową gdzie ruch jest ogromny głównie auta ciężarowe. Działają prężnie również firmy skupu złomu gdzie odbywa się wyładunek oraz załadunek surowców. To dopiero jest hałas!!!!!! Jeszcze raz zapraszam.
M
M.K
Czy ktoś sprawdził choć raz poziom ha lasu przy rozbiórce Torbydu?
K
KSz
Przy ulicy Solskiego przekroczenie wartości dopuszczalnych na Strategicznej Mapie Akustycznej (SMA) odnotowano przy skrzyżowaniu z ul. Kujawską oraz w okolicy ul. Brodzińskiego. Należy jednak pamiętać, iż SMA stanowi tylko wstępny materiał badawczy. Każdy budynek wymaga indywidualnej analizy, aby rozpoznać problem i podjąć efektywne działania ochronne. W art. nie było o tym mowy, ale należy doprecyzować, iż hałas najbardziej dokucza na wysokości 4-5 m zatem to właśnie mieszkańcy tych kondygnacji są najbardziej narażeni na hałas. No niestety decydując się na życie w dużym mieście musimy być świadomi płynących z tego korzyści i ograniczeń. Jeżeli podejmujemy decyzję o zakupie mieszkania w części śródmiejskiej lub w pobliżu drogi o dużym natężeniu ruchu (dostępność dróg, komunikacja miejska) to powinniśmy również mieć świadomość problemu hałasu. Może warto w przyszłości podejmować bardziej przemyślane decyzje inwestycyjne.
s
sasiad
bydgoskich olimpijczykow gdzie ciagle buduja .halas od rana .dojdzie budowa kosciola 10 metrow od bloku i zwariujemy .dwa koscioly blisko i nastepny za blisko blokow i domkow .
j
jgn
O Szubińskiej to nawet nie ma co wspominać...
S
Solskiego
A ja zapytam czy ktos sprawdzil poziom halasu na ulicy Solskiego! Przy budynkach mieszkalnych.Toc jest nie do wytrzymania zeby spokojnie ogladac tv to trzeba zamknac okna juz nie mowie o spokojnym wypoczynku w swoim mieszkaniu
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski