– Po oddaniu nowych mostów i zamknięciu dla tirów mostu Pomorskiego pod naszymi oknami jadą, a właściwie pędza kawalkady pojazdów. Nikt tu z przepisowa prędkością nie jedzie, 80-100 km/h to norma. Hałas, smród, kurz, niebezpieczeństwo to nasza codzienność – skarży się mieszkaniec ulicy Toruńskiej.
Od jesieni 2022 roku z powodu wykrycia zarysowań na jednej z belek wprowadzono szereg ograniczeń na moście Pomorskim, w tym zakaz wjazdu pojazdów o masie całkowitej powyżej 10 ton. W najbliższych latach planowana jest budowa nowej przeprawy. Pod koniec 2023 r. otwarto z kolei dwa wybudowane mosty (tramwajowy i drogowy) w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego, co wpłynęło na natężenie ruchu w tej okolicy.
– Podobno znaków informujących o tym, że tu obowiązuje 50 km/h postawić tu nie można, ograniczyć prędkości nie można i w ogóle nic nie można. My płacimy w tym mieście podatki, a nasze potrzeby wcale nie są brane pod uwagę – dodaje czytelnik. Zapytaliśmy drogowców czy docierają do nich skargi dotyczące ul. Toruńskiej, a także o to, czy badano w ostatnim czasie natężenie ruchu na niej oraz poziom hałasu.
– Ograniczenie możliwości poruszania się pojazdów ciężarowych na moście Pomorskim z pewnością wpłynęło na zwiększenie się natężenia ruchu drogowego na ul. Toruńskiej w całym przekroju ulicy, jest to odcinek ulicy prowadzący bezpośrednio ruch pojazdów ciężarowych na osi północ – południe z wykorzystaniem naszych najnowszych obiektów mostowych w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego. Przełożenie ruchu pojazdów ciężarowych na tą ulicę nie jest przypadkowe, ponieważ należy ona do podstawowego układu komunikacyjnego Miasta i jest przygotowana do prowadzenia dużych natężeń ruchu – odpowiada Wojciech Nalazek, p.o. dyrektora w ZDMiKP.
– ZDMiKP nie prowadził w ostatnim czasie dedykowanych pomiarów hałasu na tym odcinku, ponieważ nie wpłynęły do Nas sygnały świadczące o nagłym zwiększeniu się uciążliwości z tym związanych – stwierdza Wojciech Nalazek. W kwestii prędkości zaznacza, że spółka nie jest uprawniona do jej pomiarów i zajmują się tym inne służby.
Sygnałów brak
Na Krajowej Mapie Zagrożeń Bezpieczeństwa nie ma zgłoszeń dotyczących przekraczania prędkości na tym odcinku. W ostatnich miesiącach takie pojawiły się m.in. z Fordońskiej, Wyszyńskiego na odcinku z drugiej strony mostu Pomorskiego czy Wojska Polskiego. Od początku 2024 r. informowaliśmy o kilku zdarzeniach drogowych na samej ul. Toruńskiej, ale nie były one związane z nadmierną prędkością, tylko z nie zastosowaniem się do sygnalizacji świetlnej.
– Zawsze w takich sytuacjach dobrym rozwiązaniem jest nanoszenie niedogodności na KMZB. Można tam wpisać szczegółowe informacje o zdarzeniach, podać godzinę, lokalizację itp. Sygnały zostaną wówczas sprawdzone przez policjantów – mówi nam kom. Lidia Kowalska z Zespołu Komunikacji Społecznej Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy.
– Obecnie na ulicy Toruńskiej odcinek od ronda Toruńskiego do Kazimierza Wielkiego, poza jednym wyjątkiem przejścia dla pieszych na wysokości ul. Filmowej, wszystkie miejsca przekraczania pieszych, miejsca kolizji dużych strumieni ruchu, przecięcia ruchu samochodowego z ruchem tramwajowym objęte są sterowaniem przez sygnalizacje świetlne. Niniejsze zapewnia utrzymanie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego w tym rejonie – uważa dyrektor ZDMiKP.
Jak stwierdza, planowane prace remontowe na torowisku wzdłuż Toruńskiej od ronda Toruńskiego do ul. Spokojnej oraz roboty związane z budową nowych ciągów pieszych i rowerowych powinny jeszcze bardziej poprawić funkcjonalność i bezpieczeństwo w tym rejonie.
Za hałas do sądu
O hałasie głośno było ostatnio w Warszawie. Mieszkańcy Śródmieścia mają tam dość nocnych ryków aut i motocykli, zwłaszcza generowanych podczas rajdów urządzanych przez właścicieli luksusowych pojazdów. Jak napisał warszawski oddział „Gazety Wyborczej” grupa mieszkańców zamierza złożyć pozew do sądu przeciwko władzom miasta za bezczynność w walce z nieprzestrzegającymi norm hałasu kierowcami.
