GIF wstrzymuje reklamy leków
Reklamy Neosine Forte 1000 mg i Neosine Forte 500 mg zostały wstrzymane. Taką decyzję podjął Główny Inspektorat Farmaceutyczny w środę (18 lipca).
Czytaj koniecznie: Leki na nadciśnienie wycofane z aptek! GIF masowo wstrzymuje sprzedaż leków na nadciśnienie
GIF nakazał podmiotowi odpowiedzialnemu - spółce Aflofarm Farmacja Polska Sp. z o.o. zaprzestanie prowadzenia reklamy audiowizualnej produktu leczniczego Neosine Forte 1000 mg i Neosine Forte 500 mg, kierowanej do publicznej wiadomości w formie spotu telewizyjnego. Reklama jest niezgodna z obowiązującymi przepisami.
Jak wyjaśnia GIF, reklama produktu leczniczego kierowana do publicznej wiadomości nie może polegać na prezentowaniu produktu leczniczego przez osoby znane publicznie, naukowców, osoby posiadające wykształcenie medyczne, farmaceutyczne lub sugerujące posiadanie takiego wykształcenia. Tymczasem akcja spotów leków Neosine Forte 1000 mg i Neosine Forte 500 mg toczy się w aptece, zaś produkty prezentowane są przez osobę sugerującą posiadanie takiego wykształcenia - osoba ubrana jest w biały fartuch, zwyczajowo noszony przez personel apteki.
FLESZ - letnie upały, jak reagować w razie udaru słonecznego?
Reklama Lipomalu też wprowadzała w błąd
Identyczną decyzję GIF podjął odnośnie syropu dla dzieci Lipomal. GIF wszczął postępowanie administracyjne w związku z podejrzeniem, że prowadzona przez spółkę reklama preparatu Lipomal w formie syropu, może naruszać przepisy ustawy – Prawo farmaceutyczne w zakresie reklamy produktów leczniczych.
W spocie reklamowym lektor wypowiada następujące kwestie: „U dzieci nie wolno lekceważyć nawet niewielkiej gorączki, dlatego najlepiej od razu podać dziecku Lipomal. Lipomal to jedyny taki naturalny lek, który zwalcza gorączkę, a także towarzyszący jej ból gardła i kaszel. Do tego Lipomal jest tak bezpieczny, że można go stosować już po pierwszym roku życia. Lipomal bez gorączki, bez obaw”.
W ocenie GIF, hasło „Do tego Lipomal jest tak bezpieczny, że można go stosować już po pierwszym roku życia. Lipomal bez gorączki, bez obaw”, informując odbiorcę reklamy, że lek można podawać bez ograniczeń dzieciom, które ukończyły pierwszy rok życia wprowadza w błąd. Lipomal jest bowiem wskazany dla dzieci w wieku 1-3 lata wyłącznie po konsultacji z lekarzem.
Z kolej, jak dodaje GIF, hasło „Lipomal to jedyny taki naturalny lek, który zwalcza gorączkę” wskazuje na naturalne pochodzenie preparatu, co może - ocenie Inspektoratu, naruszać art. 55 ust. 2 pkt 1 lit. e wymienionej ustawy, zgodnie z którym reklama leku nie może zawierać treści, które sugerują, że skuteczność lub bezpieczeństwo stosowania leku wynika z jego naturalnego pochodzenia.
Obu decyzjom GIF nadał rygor natychmiastowej wykonalności.
Rewolucja w egzaminie na prawo jazdy? Te zmiany szykuje PiS ...