Gdzie składać reklamacje? Sprzeczne komunikaty ZDMiKP oraz MZK w Bydgoszczy

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
Odpowiadający za organizację komunikacji zbiorowej w Bydgoszczy drogowcy wskazują, że to  Miejskie Zakłady Komunikacyjne powinny przyjmować wszelkie reklamacje dotyczące biletów. W poniedziałek (27.06.) ZDMiKP zdecydował, że kupione wcześniej bilety okresowe na 1 linię honorowane są teraz na całej komunikacji zastępczej.
Odpowiadający za organizację komunikacji zbiorowej w Bydgoszczy drogowcy wskazują, że to Miejskie Zakłady Komunikacyjne powinny przyjmować wszelkie reklamacje dotyczące biletów. W poniedziałek (27.06.) ZDMiKP zdecydował, że kupione wcześniej bilety okresowe na 1 linię honorowane są teraz na całej komunikacji zastępczej. Dariusz Bloch
Udostępnij:
Odpowiadający za organizację komunikacji zbiorowej w Bydgoszczy drogowcy wskazują, że to Miejskie Zakłady Komunikacyjne powinny przyjmować wszelkie reklamacje dotyczące biletów, ale MZK twierdzą inaczej. Od piątku protestują tam kierowcy. W poniedziałek (27.06.) ZDMiKP zdecydował, że kupione wcześniej bilety okresowe na 1 linię honorowane są teraz na całej komunikacji zastępczej.

Przebudowa zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej w Bydgoszczy

Od początku protestu kierowców i motorniczych Miejskich Zakładów Komunikacyjnych w Bydgoszczy i wprowadzaniu kompletnie innej w przebiegach komunikacji awaryjnej w mieście pojawiają się pytania pasażerów, co m.in. z wykupionymi wcześniej biletami okresowymi. Czy dalej obowiązują, a jeśli tak - na jakich zasadach? Czy i gdzie można domagać się zwrotu kosztów za inny rodzaj transportu wykorzystany przez pasażera, bo autobus czy tramwaj MZK nie jechały?

- Bilety okresowe na jedną linię, honorowane są teraz na całej komunikacji zastępczej - informuje Tomasz Okoński, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

Tyle na razie jest pewne... A reszta? Rzecznik drogowców wskazuje: - Zgodnie z art. 62 ust. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe za szkodę, jaką poniósł podróżny wskutek opóźnionego przejazdu lub odwołania regularnie kursującego środka transportowego, odpowiada przewoźnik, jeżeli szkoda wynikła z winy umyślnej przewoźnika. Wobec powyższego, w obecnej sytuacji wnioski i zgłoszenia w tym zakresie prosimy kierować bezpośrednio do Przewoźnika tj. Miejskie Zakłady Komunikacyjne Spółka z o.o. w Bydgoszczy.

Pojawia się jednak wątpliwość. Bo na stronie internetowej ZDMiKP czytamy... zupełnie coś innego: "Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 24 lutego 2006r. w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego pasażer może złożyć reklamację: z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu: na adres siedziby Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, 85-844 Bydgoszcz, ul. Toruńska 174a. Do reklamacji powinny być dołączone oryginały dokumentów dotyczących zawarcia umowy przewozu (w szczególności bilet na przejazd, paragon zakupu biletu elektronicznego lub podać w piśmie nr karty BKM) oraz potwierdzone kopie dokumentów poświadczających uprawnienia do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów.

Według tej informacji jednostka odpowiedzialna za załatwienie reklamacji to Wydział Organizacji Transportu Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy ul. Toruńska 174a, pok. 312. tel. 52/582-27-64.

- Reklamacje w sprawie przewozów mają różny charakter, nie dotyczą jedynie obecnej sytuacji - wyjaśnia Tomasz Okoński. - Tak czy inaczej, jeżeli reklamacja jest spowodowana działaniem Miejskich Zakładów Komunikacyjnych, to MZK są stroną w postępowaniu. Jeżeli taka reklamacja, na przykład dotycząca biletów i ich działania w czasie strajku, trafia do nas, przekazujemy ją do MZK.

Po informacji, która pojawiała się na stronie ZDMiKP na Facebooku o kierowaniu ew. żądań pod adresem MZK, pojawiło się bardzo wiele odpowiedzi. Czytamy jedną z nich: - Na karcie miejskiej, za którą zapłaciłem 108 zł widnieje napis: ZDMiKP. Na wydruku, będącym dowodem wpłaty - ZDMiKP. Jeżdżę linią 53 (podobnie jak mój syn), która została zawieszona, bo Irex dostał obsługę tras zastępczych. Czy ZDMiKP nadal uważa, że mam kierować reklamację do MZK? Dlatego procedura wysyłania reklamacji do ZDMiKP miała i ma nadal sens - bo oni organizują transport zlecając to innym.

AKTUALIZACJA: Tymczasem na stronie internetowej MZK pojawił się komunikat, żeby skargi kierować jednak do... ZDMiKP:

Miejskie Zakłady Komunikacyjne Sp. z o.o. w Bydgoszczy informują, że skargi i reklamacje związane z nieprawidłowym funkcjonowaniem komunikacji miejskiej w Bydgoszczy, również w zakresie wynikającym z nielegalnego protestu kierowców i motorniczych MZK, zgodnie z Rozdziałem 7 Regulaminu przewozu osób i bagażu w publicznym transporcie zbiorowym w Bydgoszczy (Zarządzenie Prezydenta Miasta Bydgoszczy Nr 473/2020 z dnia 19.08.2020r.) należy składać do organizatora transportu i emitenta biletów komunikacji miejskiej - Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy - MZK Bydgoszcz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Express Bydgoski
Dodaj ogłoszenie