Fabryka konfekcji męskiej. Tak promowała się Bydgoszcz w II Rzeczpospolitej [zdjęcia]

Krzysztof Błażejewski
Krzysztof Błażejewski
Wnętrze I piętra w „Industrii” z wielką halą maszyn do szycia
Wnętrze I piętra w „Industrii” z wielką halą maszyn do szycia zdjęcia z "Tygodnika Ilustrowanego"
Po powrocie Bydgoszczy do Polski, opóźnionym o ponad rok w stosunku do innych większych miast Rzeczpospolitej, włodarze naszego miasta, świadomi faktu, że Bydgoszcz była dotąd stosunkowo mało znana w innych regionach Polski, zaczęli promować miasto m.in. w ogólnopolskiej prasie.

Czym można było się wówczas chwalić? Przede wszystkim rozwojem przemysłu, bo Bydgoszcz należała wówczas do najbardziej pod tym względem rozwiniętych miast odradzającej się Polski. Dlatego w „Tygodniku Ilustrowanym", należącym do najbardziej poczytnych pism II RP, przez szereg numerów prezentowano Bydgoszcz i jej gospodarcze sukcesy (oczywiście, była to zawoalowana reklama opłacana ze środków bydgoskiego magistratu). W niniejszej galerii prezentujemy, jak reklamowano wówczas znane już w całym regionie bydgoskie przedsiębiorstwa – fabrykę konfekcji męskiej „Industria” i „hurtownię towarów krótkich i białych Morgensterna i Stoińskiego”. Wszystkie zdjęcia są autorstwa Wojciecha Wojuckiego i pochodzą z "Tygodnika Ilustrowanego".
„Industria” powstała jako pierwsza większa firma założona przez polskich przedsiębiorców Walerego Chudzińskiego i Władysława Maciejewskiego w Bydgoszczy tuż po przejęciu miasta pod polski zarząd w 1920 roku. Jej siedzibą była kamienica przy ul. Kujawskiej 6/8. Zakład szybko zyskał sobie uznanie i zdobył rynek w Wielkopolsce, na Pomorzu i na Górnym Śląsku.
Drugą z prezentowanych dziś firm była „pierwsza polska hurtownia wyrobów pończoszniczych, trykotaży, nici, konfekcji dziecięcej itp. galanterji Morgenstern & Stoiński”. Powstała ona w czasach pruskich w 1907 roku przy Długiej 34 jako polska firma i miała, również po odzyskaniu niepodległości, klientelę w Wielkopolsce i na Pomorzu.

  • Nyski, Syrenki, Fiaty, Ople Kadett... Zobacz, jakie samochody można było spotkać na bydgoskich ulicach i podwórkach 30 lat temu. Przedstawiamy archiwalne zdjęcia.

Nyski, Syrenki, Fiaty, Ople Kadett. Takie auta jeździły po u...

  • Dziś Fordon to tylko dzielnica Bydgoszczy, zmieniona w ostatnich dziesiątkach lat nie do poznania przez rozbudowę i zmianę charakteru osady - z samodzielnego satelickiego miasteczka w "sypialnię" Bydgoszczy.
  • Tak odradzało się życie codzienne w Bydgoszczy po II wojnie światowej w Bydgoszczy. Z pierwszych lat po II wojnie zachowało się niewiele zdjęć. W naszej galerii prezentujemy wybrane fotografie obrazujące życie codzienne w Bydgoszczy z lat 40. ub. wieku.
  • Dawna Bydgoszcz w zimowej szacie. Zobacz archiwalne zdjęcia ze śniegiem w tle. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu obfite opady śniegu i siarczysty mróz nikogo nie dziwiły. Dziś ulepienie bałwana nie jest już tak prostym zadaniem. Zobacz, jak dawniej wyglądała Bydgoszcz otulona śniegiem!

Gazeta Lubuska. Ewakuacja w Zielonej Górze. W garażu były bomby

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski
Dodaj ogłoszenie