Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

„Express” obserwował działanie ITS na stanowisku kierowania systemem

Tomasz Zieliński
ITS Stanowisko KierowaniaITS na zdjęciu Marcin Nawrocki
ITS Stanowisko KierowaniaITS na zdjęciu Marcin Nawrocki Filip Kowalkowski
Po trzech miesiącach od wprowadzenia ITS skrócił średni czas przejazdu przez centrum miasta. Tramwaj jedzie szybciej o 12 proc., auto - średnio o 25 proc. „Express” przyglądał się działaniu systemu.

Obsługa systemu w dni powszednie pracuje codziennie od 6.30 rano do 22.00. W soboty i niedziele nadzór prowadzony jest w zależności od potrzeb poza centrum online.

- Do dyspozycji mamy między innymi 90 kamer, detektory ruchu w jezdni, sygnalizatory, stacje meteorologii drogowej - wyjaśnia Wojciech Nalazek z ZDMiKP. - Tych ostatnich mamy dziesięć. Zlokalizowane są w strefie nadzorowanej przez system ITS.
Podają one dane nie tylko o temperaturze czy wilgotności, ale zimą mogą zbadać np. zasolenie drogi, dzięki czemu może być poprawiony proces użycia chemicznych środków przeciwoblodzeniowych, sypanych na ulice.

Na wyświetlaczach

Na 32 tablicach zmiennej treści ustawionych przed wjazdem w obszar systemu pokazywana jest ze szczegółami obecna sytuacja na drogach. Czas przejazdu obliczany jest na podstawie ostatnich średnich czasów przejazdów tym fragmentem ulicy, dane pochodzą z kamer rejestrujących numery rejestracyjne.

Można wyłączyć

- System sterowania ruchem SCATS pracuje według parametrów ustawionych podczas konfiguracji systemu, jednak w miarę potrzeb operator może wyłączyć działanie systemu w wybranej lokalizacji - tłumaczy Wojciech Nalazek. - Daje to nam elastyczność w reagowaniu na sytuacje na drodze. Szczególnie ważne jest to na przykład na Fordońskiej i innych ulicach układu podstawowego miasta oraz w sytuacjach nadzwyczajnych, jak np. zdarzenia na drodze, duże imprezy masowe, itp.

Drogowcy zademonstrowali nam sposób, w jaki system traktuje ruch tramwajowy, priorytet ZDMiKP. Na przykładzie skrzyżowania Gdańskiej z al. Mickiewicza obserwowaliśmy, jak system reguluje sygnalizację świetlną w taki sposób, by czas oczekiwania tramwaju na światłach był jak najkrótszy.

Tego samego nie można dziś zrobić dla autobusów. Byłoby to możliwe tylko wtedy, gdyby po newralgicznych ulicach poruszały się one wyłącznie BUS-pasami.

Radio na pomoc

Oprócz nowoczesnych rozwiązań, zamontowanych w ramach ITS, drogowcy posługują się również techniką znaną od dawna. Stanowisko kierowania wyposażone jest w baterię odbiorników CB oraz ratowniczy systemu „Gopło”.

- Dla naszych operatorów bardzo cennym źródłem wiedzy są kierowcy, informujący o utrudnieniach i zagrożeniach na drogach, szczególnie poza miejscami objętymi systemem. - dodaje Wojciech Nalazek. - Traktujemy je poważnie, a często są szybsze niż na przykład informacje policyjne.

Przy zasięgu nasłuchu około 70 km to kolejna możliwość reagowania z wyprzedzeniem na trudne sytuacje.
Drogowcy podkreślają, że bydgoski ITS jest jednym z najnowocześniejszych i najbardziej rozbudowanych w kraju.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!