https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

„Express” obserwował działanie ITS na stanowisku kierowania systemem

Tomasz Zieliński
ITS Stanowisko KierowaniaITS na zdjęciu Marcin Nawrocki
ITS Stanowisko KierowaniaITS na zdjęciu Marcin Nawrocki Filip Kowalkowski
Po trzech miesiącach od wprowadzenia ITS skrócił średni czas przejazdu przez centrum miasta. Tramwaj jedzie szybciej o 12 proc., auto - średnio o 25 proc. „Express” przyglądał się działaniu systemu.

Obsługa systemu w dni powszednie pracuje codziennie od 6.30 rano do 22.00. W soboty i niedziele nadzór prowadzony jest w zależności od potrzeb poza centrum online.

- Do dyspozycji mamy między innymi 90 kamer, detektory ruchu w jezdni, sygnalizatory, stacje meteorologii drogowej - wyjaśnia Wojciech Nalazek z ZDMiKP. - Tych ostatnich mamy dziesięć. Zlokalizowane są w strefie nadzorowanej przez system ITS.
Podają one dane nie tylko o temperaturze czy wilgotności, ale zimą mogą zbadać np. zasolenie drogi, dzięki czemu może być poprawiony proces użycia chemicznych środków przeciwoblodzeniowych, sypanych na ulice.

Na wyświetlaczach

Na 32 tablicach zmiennej treści ustawionych przed wjazdem w obszar systemu pokazywana jest ze szczegółami obecna sytuacja na drogach. Czas przejazdu obliczany jest na podstawie ostatnich średnich czasów przejazdów tym fragmentem ulicy, dane pochodzą z kamer rejestrujących numery rejestracyjne.

Można wyłączyć

- System sterowania ruchem SCATS pracuje według parametrów ustawionych podczas konfiguracji systemu, jednak w miarę potrzeb operator może wyłączyć działanie systemu w wybranej lokalizacji - tłumaczy Wojciech Nalazek. - Daje to nam elastyczność w reagowaniu na sytuacje na drodze. Szczególnie ważne jest to na przykład na Fordońskiej i innych ulicach układu podstawowego miasta oraz w sytuacjach nadzwyczajnych, jak np. zdarzenia na drodze, duże imprezy masowe, itp.

Drogowcy zademonstrowali nam sposób, w jaki system traktuje ruch tramwajowy, priorytet ZDMiKP. Na przykładzie skrzyżowania Gdańskiej z al. Mickiewicza obserwowaliśmy, jak system reguluje sygnalizację świetlną w taki sposób, by czas oczekiwania tramwaju na światłach był jak najkrótszy.

Tego samego nie można dziś zrobić dla autobusów. Byłoby to możliwe tylko wtedy, gdyby po newralgicznych ulicach poruszały się one wyłącznie BUS-pasami.

Radio na pomoc

Oprócz nowoczesnych rozwiązań, zamontowanych w ramach ITS, drogowcy posługują się również techniką znaną od dawna. Stanowisko kierowania wyposażone jest w baterię odbiorników CB oraz ratowniczy systemu „Gopło”.

- Dla naszych operatorów bardzo cennym źródłem wiedzy są kierowcy, informujący o utrudnieniach i zagrożeniach na drogach, szczególnie poza miejscami objętymi systemem. - dodaje Wojciech Nalazek. - Traktujemy je poważnie, a często są szybsze niż na przykład informacje policyjne.

Przy zasięgu nasłuchu około 70 km to kolejna możliwość reagowania z wyprzedzeniem na trudne sytuacje.
Drogowcy podkreślają, że bydgoski ITS jest jednym z najnowocześniejszych i najbardziej rozbudowanych w kraju.

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

d
do ja
Ja naleze do tych 5 % ktorzy skonczyli przedzkole i jestem w stanie bedac rodowitym Bydgoszczaninem " rozszyfrowac" te tablice. Poza tym Ty piszesz ze jezdzisz 90 kmph w miescie???? Przeciez obowiazuje ograniczenie predkosci do 50 kmph. Zycze Policji udanych lowow na takich piratow drogowych, przynajmniej kasa miasta nie bedzie pusta....
a
ass
wielokrotnie jadąc przez Bydgoszcz próbowałem coś z tych tablic wyczytać ale jest to niemożliwe. W przypadku pogody jak ostatnio bardzo słonecznej to graniczy z cudem. Poza tym nawet jakby było widoczne to pomoże chyba wyłącznie miejscowym. Możliwe, że coś ten system przyspieszył ale tablice informacyjne to niewypał.
d
do malkontentow
Ja mieszkam w Bydzi od urodzenia i mysle ze jesli ktos tu pare lat juz mieszka to powinien byc w stanie " rozszyfrowac" ten prosty uklad ulic przelotowych w Centrum ktore sa prezentowane na tablicach. Ludzie to sa raptem 4 ulice na osi N-S i 4 na osi W-Z. Uklad jest tak prosty i czytelny ze nie trzeba nawet czytac nazw ulic czy rond narysowanych na tych piktogramach zeby sie zorientowac gdzie jest korek i ktora trase najlepiej wybrac. A dla przyjezdnych ten system z definicji nie jest przeznaczony co nie jest wielka strata bo na codzien ponad 90 % aut w Centrum to lokalni kierowcy a nie tranzyt.
N
Nemesis
Szkoda tylko że głupoty pokazuje ten ineligentny system, np. raz dla odcininków o tym samym czasie przejazadu np. 3 min pokazuje różny kolor - zielony dla jednego i żółty dla drugiego, a w innym miejscu dla odcinka o czasie przejazdu 2 min. pok. żółty a dla odcinka 4 minunt zielony, wczoraj na grudziądzkiej (pusta była) pokazywał czerwony 17 minut, a ulicę można było przejechać w niecałą minutę...fajny ten system tylko co on pokazuje? bo z pewnością nie dane realne, może to jakaś gra?
l
lolek
Kazdy taki system powieksza przewage Metropolii nad Trolluniem.
k
kazik
Panie operatorze. Do poprawnego dzialania systemu potrzebuje Pan znac dlugosci kolejek do sygnalizacji swietlnej. Kolejnym nierozwiazanym problemem w Pana systemie to dzialanie w wypadku przerwania petli indukcyjnej a wlasciwie jego brak. Najdrozszy i najwazniejszy skladnik systemu niestety nie jest zrobiony. Prosze o odpowiedz. Pozdrawiam
j
ja
dam sobie łeb uciąć, że na te kompletnie nieczytelne wyświetlacze patrzy max. 20% kierowców, z czego max. 5% rozumie to co tam jest wyświetlone... czyli na 1000 kierowców 10 z tego korzysta!!! Ciekawy jestem, jak można jadąc 50-90 na godzinę mieć czas na to patrzeć i analizować kompletnie absurdalne ułożenie ulic na tych chorych wyświetlaczach. Ciekawy też jestem, jaka firma na tym zarobiła, jaka kasa poszła pod stołem dla tych którzy o tym decydowali i jaka kasa wpadła do kieszeni za premie...
w
wajs
Muszę się zatrzymać przed tablicą by przeczytać gdzie są korki .Widać je tylko pod odpowiednim kontem .Zamiejscowi nie zdążą rozszyfrować tablicy .Czym się chwalcie ,tym bublem
M
Max meyer
Super system super sprawa, aczkolwiek wielu maruderów twierdzi, że kasa wyrzucona w błoto. Jadąc rano trasą w-z w kierunku fordonu skończyły się korki dojeżdżając do gdańskiej i dalej przy sulkowskiego. Tablice informujące czerwonym kolorem, tu i tu korek- rewelacja, albo info ulica taka i taka bez przejazdu.
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski