Elektroniczne zwolnienia lekarskie to wcale nie jest nowość! Od 1 stycznia 2016 roku lekarze mogą wystawiać elektroniczne zwolnienia nazywane e-ZLA. Do tej pory możliwe było również wystawianie tradycyjnych, papierowych zwolnień, jednak do 1 grudnia 2018 roku wszystko ma się zmienić. Lekarze będą wystawiać wyłącznie zwolnienia elektroniczne.
Zobacz również:
Kodeks Pracy 2019. Jakie przyniesie zmiany? [nowe przepisy]
W związku z obowiązkiem wystawiania zwolnień elektronicznych przez lekarzy, minister zdrowia przeznaczy 50 mln zł na dofinansowanie kosztów związanych z zakupem komputerów i oprogramowania. Pieniędzy nie wystarczy dla wszystkich lekarzy, dlatego, żeby otrzymać dofinansowanie należy złożyć wniosek do 15 grudnia 2018 r. do dyrektora właściwego oddziału Funduszu. Wnioski można składać od 9 listopada.
Ułatwienia dla pacjentów
Jeśli zostanie wystawiona e-ZLA, pacjent nie musi dostarczać zwolnienia pracodawcy albo do ZUSU. Elektroniczne zwolnienie zostanie automatycznie przesłane do profilu PUE płatnika i do systemu ZUS. Pacjent w tym przypadku nie jest związany terminem 7 dni na dostarczenie zwolnienia. Nie dotyczą go w związku z tym ewentualne obniżenia zasiłku chorobowego czy opiekuńczego z powodu przekroczenia tego terminu.
Konieczne jest natomiast przesłanie (złożenie) wniosku m.in. w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą, występujących o zasiłek po ustaniu zatrudnienia (ubezpieczenia) czy pracowników, którym ZUS a nie pracodawca wypłaca świadczenia chorobowe. Ubezpieczony może to zrobić korzystając ze swojego profilu na PUE. Wniosek w jego imieniu może także złożyć pracodawca, np. poprzez ZUS Z-3.
Jeśli pracodawca pacjenta nie będzie miał profilu na PUE nie będzie możliwe elektroniczne przekazanie e-ZLA. W tej sytuacji pacjent otrzyma wydruk zwolnienia, który musi dostarczyć swojemu pracodawcy.
Zobacz również:
Fiskus wypełni PIT za podatnika. Prezydent podpisał ustawę
Przy zakładaniu profilu na PUE można skorzystać:
- z pomocy pracowników ZUS w Centrum Obsługi Telefonicznej (konsultanci są dostępni w dni robocze: pon.- pt. w godz. 7.00-18.00):
- pod numerem telefonu 22 560 16 00 (koszt połączenia według umowy klienta z operatorem telekomunikacyjnym)
- za pośrednictwem e-maila [email protected]
- przez komunikator Skype na stronie www.zus.pl pod zus_centrum_obslugi_tel
- przez czat na stronie www.zus.pl
- z pomocy pracowników w najbliższej placówce ZUS,
- z instrukcji na www.zus.pl oraz ulotek dostępnych w Salach Obsługi Klientów w placówkach ZUS.
Kto może skorzystać z PUE?
Każdy kto:
- ukończył 18 lat,
- założy konto na PUE i
- potwierdzi swoją tożsamość.
Co umożliwia PUE
- wgląd do danych zgromadzonych w ZUS,
- przekazywanie dokumentów ubezpieczeniowych,
- składanie wniosków i otrzymywanie na nie odpowiedzi,
- zadawanie pytań i otrzymywanie odpowiedzi z ZUS,
- umawianie się na wizyty w jednostce ZUS.
Flesz - wypadki drogowe. Jak udzielić pierwszej pomocy?