Podczas pikniku popularnonaukowego mieszkańcy – i nie tylko – mieli okazję poznać bliżej enigmatycznego kryptologa i zaznajomić się z ciekawostkami z dziedziny matematyki, kryptologii, szyfrowania czy informatyki. Dowiedzieli się też nieco o procesie złamania kodu Enigmy oraz dyskutowali o tym, jak współcześnie mogłaby wyglądać praca Mariana Rejewskiego.
Uczestnicy mogli skorzystać z licznych atrakcji, przygotowanych przez Biuro Nowych Technologii IPN, Centrum Szyfrów Enigma, IPN Delegaturę w Bydgoszczy, Pedagogiczną Bibliotekę Wojewódzką w Bydgoszczy, PTTK oraz Stowarzyszenia ROBOproject i Freelab. Zdjęcia z tego wydarzenia znajdą Państwo w naszej fotogalerii.
Odwiedzający mieli możliwość m.in. poznania szyfru komórkowego, cylindra Jeffersona i szyfru OTP, i sami wcielili się w role kryptologów, samodzielnie kodując wiadomości. Przy pomocy nowoczesnych technologii odkryli także opowieści o historii najnowszej, wcielając się – dzięki goglom VR – w rolę polskich kryptologów w „Grze Szyfrów”.
IPN przygotował m.in. wystawę biograficzną o Marianie Rejewskim, edukacyjne gry planszowe i kameralne kino, w którym można było obejrzeć krótki seans poświęcony słynnemu kryptologowi. Na stanowisku Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej z kolei dostępna była prezentacja poświęcona dawnej szkole z okresu zaboru pruskiego i dwudziestolecia międzywojennego. Dodatkowo uczestnicy mogli spróbować swoich sił w kaligrafii i nauczyć się pisania piórem i atramentem, a także wykazać się sprytem w wirtualnym pokoju zagadek.




