Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dzieci z SP 65 wiedzą, co to fundament

Krzysztof Drobiński
W zajęciach biorą udział dzieci z trzeciej klasy. Z zainteresowaniem słuchają tego, co mówią studenci
W zajęciach biorą udział dzieci z trzeciej klasy. Z zainteresowaniem słuchają tego, co mówią studenci Dariusz Bloch
Dzieci z fordońskiej podstawówki uczestniczą w unikalnym projekcie. Wspólnie ze studentami UTP uczą się, czym jest architektura i jak stosować jej zasady na co dzień.

Dzieciaki z trzeciej klasy z zainteresowaniem słuchają, co mają im do powiedzenia młodzi ludzie stojący przy makiecie kościoła. Na ścianach klasy proste plany zagospodarowania terenu kreślone niewprawną, dziecięcą ręką. - To kolejna lekcja w ramach oryginalnego programu, dzięki któremu najmłodsi zdobywają wiedzę architektoniczną - realizowany jest wspólnie przez Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy oraz Szkołę Podstawową nr 65 w Fordonie.
[break]

Spojrzeć ich oczyma

Szymon Kowalski jest studentem trzeciego roku architektury na UTP, wraz z Martą Stogowską, Natalią Krzemkowską i Natalią Łuczak prowadzi zajęcia z najmłodszymi. Właśnie trwa quiz, sprawdzający, czego dzieciaki nauczyły się do tej pory. Temat: Bydgoszcz i jej zabytki. Wszystkie dzieciaki garną się do odpowiedzi.

- Może to wynika trochę z tego, że moja mama jest nauczycielką - śmieje się Szymon. - Kiedy dowiedzieliśmy się, że będzie wprowadzany program pracy z najmłodszymi, zgłosiliśmy się, bo to świetny pomysł. Pozwala spojrzeć na architekturę nie tylko od strony dorosłych, ale i oczyma dzieci. Myślę, że to przyda się w przyszłej pracy architekta, poza tym daje możliwość nabycia praktyki w relacjach z uczniami, a tego przecież w programie studiów nie mamy.

Studenci na lekcjach w szkole pojawiają się co dwa-trzy tygodnie. Formy zajęć najróżniejsze - od pogadanki przez prezentację do zabaw. Wszystko, co zainteresuje dzieciaki na lekcji, jest warte wypróbowania.
Dzieci gromadzą się przy makiecie - przekroju kościoła. Identyfikują i nazywają jego elementy, szukając różnic i podobieństw z przekrojem domu jednorodzinnego.

Dzieciaki robią postępy

- Próbowaliśmy podobnych zajęć już kilka lat temu, kiedy mieszkaliśmy jeszcze w Białymstoku - wspomina Robert Łucka z Katedry Architektury UTP. Przez kilka lat był architektem miasta, wrósł w Bydgoszcz, a po zakończeniu pracy w ratuszu przeszedł na uniwersytet.
- Początki były prozaiczne, bo moja żona uzyskiwała kolejne uprawnienia nauczycielskie i wymyśliliśmy te zajęcia. Później - już po przeprowadzce, pomyśleliśmy, by zrealizować je w szerszej formie.

Pomysł znalazł akceptację władz Wydziału Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska UTP. W jego realizacji biorą udział studenci ochotnicy, a same zajęcia wykroczyły już poza Fordon. Oprócz SP nr 65 studenci uczą w innych szkołach, a na maj przewidziany jest konkurs plastyczny dla dzieci z zaproszonych bydgoskich szkół.

- Cieszy nas, że obserwujemy u dzieci postępy - mówi Małgorzata Łucka, nauczycielka nauczania wczesnoszkolnego, nadzorująca program ze strony szkoły. - Program jest atrakcyjnie skonstruowany, bo nasi studenci wyszli od mieszkania i domu, poprzez szkołę, osiedle, miasto i dalej. Dzieci uzyskują w ten sposób wiedzę o znaczeniu architektury w naszym życiu, w wymiarze od najmniejszego do największego.

Konkurs międzyszkolny, będący finałem tego etapu projektu, realizowany jest w ramach Bydgoskiego Grantu Oświatowego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!