https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Drogowcy zadowoleni z ITS. Kierowcy niekoniecznie

ak
Wojciech Nalazek, naczelnik Wydziału Inżynierii Ruchu ZDMiKP, na tle monitoringu wyjaśnia działanie ITS
Wojciech Nalazek, naczelnik Wydziału Inżynierii Ruchu ZDMiKP, na tle monitoringu wyjaśnia działanie ITS Agata Kozicka
Po roku funkcjonowania w Bydgoszczy ITS-u (inteligentny system transportowy), drogowcy podsumowali, jak jeździ się po ulicach naszego miasta.

- System ITS działa w Śródmieściu i na ul. Fordońskiej, a w tym roku rozbudowaliśmy go o tramwaj do Fordonu, ul. Grunwaldzką między rondem Maczka a Grunwaldzkim oraz ul. Szubińską - mówi projektujący i wdrażający ITS Wojciech Nalazek, naczelnik Wydziału Inżynierii Ruchu Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy. - W systemie mamy trzy czwarte sygnalizatorów świetlnych. Dzięki dziesięciu profesjonalnym stacjom meteo, możemy natychmiast reagować np. na oblodzenia. Znamy nawet stężenie solanki, jakie musimy podać, by droga przestała być śliska.

Wojciech Nalazek z dumą opowiada o stacjach pomiaru ruchu. - Mamy wyniki nawet z klasyfikacją na pojazdy osobowe i ciężarowe. Dzięki temu wiemy wszystko o potokach aut w naszym mieście.

Jest również system VMS, który - dzięki śledzeniu ruchu aut, pokazuje na tablicach świetlnych w mieście czasy przejazdów poszczególnymi odcinkami dróg.

Obejrzyj:Niebezpieczna kolizja w Topolinku [zdjęcia]

32 tablice informacyjne dla kierowców, kolejne z danymi o zapełnieniu parkingów, 21 nowych biletomatów, tablice przystankowe z informacją o kursowaniu komunikacji miejskiej - to też część systemu, który kosztował prawie 55 mln zł. - Bydgoszcz z tego zapłaciła 15 proc., a Unia dołożyła resztę - dodaje dyrektor Nalazek.

Wedle założeń, system miał dać w ciągu 10 lat oszczędności w wysokości 280 mln zł. W jaki sposób? - Dzięki systemowi skracają się czasy przejazdów aut i komunikacji miejskiej - twierdzi Nalazek. - Lepsze dostosowanie komunikacji miejskiej pozwala ograniczyć dziennie liczbę wypuszczanych w trasę pojazdów o jeden, dwa. Dzięki „zielonej fali”, mniej zanieczyszcza się powietrze.

O ile konkretnie udało się skrócić czas przejazdu przez miasto? - O 8 proc. planowaliśmy skrócenie czasów przejazdu tramwajów. W tej chwili czas ten jest krótszy o 13 proc. W przypadku aut w planach mieliśmy skrócenie czasu przejazdu o 6 proc., a jest 20-24 proc. Najlepszy odcinek to ul. Wyszyńskiego, gdzie czas przejazdu skrócił się o 30 proc.

Drogowcy chcieliby, aby te wskaźniki utrzymały się w najbliższych pięciu latach. - Nie będziemy już tych wyników podkręcali - twierdzi Nalazek. - Liczba aut zwiększa się. Sukcesem będzie utrzymanie tych wyników.

Tymczasem kierowcy nadal nie są przekonani do ITS. Zwracają uwagę, że „zielona fala”, np. na Wojska Polskiego, nie zawsze działa. To prawda - system sam się włącza wtedy, kiedy natężenie ruchu wzrośnie do określonego poziomu.

Tak samo - automatycznie - działa system sterowania sygnalizacją. To liczba aut dojeżdżająca do skrzyżowania o danym czasie powoduje, że cykl zmiany świateł zmienia się tak, by ruch przebiegał płynnie.

- Dlatego apelujemy, by kierowcy dojeżdżali na skrzyżowaniu aż do linii przed pasami i ustawiali się blisko siebie, bo dopiero wtedy system wyłapie, że na danym kierunku czekają auta - mówią drogowcy.

O 8 procent planowaliśmy skrócenie czasów przejazdu tramwajów. W tej chwili czas ten jest krótszy o 13 procent - Wojciech Nalazek

Polub "Express" na Facebooku

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wydaje sie na podstawie
Dowodu osobistego który jak i tablice jest własnością Posiadacza pojazdu Wiec skąd macie pozwolenie na fotografowanie tablic przejeżdżających pojazdów ...........? ? ?
G
Gość
Pojazdów do fotografowania Tablic rejestracyjnych przejeżdżających pojazdów pod waszymi kamerami i waszym systemem dla ich
Tablica rejestracyjnych
Kazda tablica rej jest własnością właściciela pojazdu i bez jego zgody fotografować jej nie wolno chyba ze popełnia przestępstwo lub drogowe wykroczenie.więc kto pozwolił i wyraził osobistą zgodę na fotografowanie tablic rejestracyjnych przejezdzających pojazdów ...? ? ?
A
Alek
To są jaja...auta niby przyspieszyły o 24% chyba zwolniły o 24%.
Najśmieszniejsze jest to ze rzecznik tłumaczy spóźnienia autobusów właśnie licznymi krokami na ich trasach np ul.Kamiennej.
Wypier...w kosmos 60 mln zł za to byłoby kilkaset lewo i prawoskrętow które lepiej udrozniloby ruch niż ITD
D
Dawid
Niech ten caly tworca tego smiesznego systemu wyjedzie na ulice... Miasto sie korkuje bez zmian, a nawet jeszcze bardziej. Zmienilo sie jedno... Ktos jest bogatszy, a zmian brak
E
Ezechiel
No jak nie działa!!!!?????
Nasze dziecko naszego Prezia Bruskiego nie działa??????
Nosz w q***.....
Kibole czy Pisiory wrednie zepsuly???!!!!
Najlepszy. prezio bydgoski, bo nie było lepszego w historii nowożytnej,
nie umie sobie z tymi pajacami poradzić???? DIALOG PROPONUJE.....
PALY, PALY, JESZCZE RAZ PALY!!!!

A co slychac panie bydgoski prezio, w temacie:
MOST LECHA KACZYNSKIEGO????
Dalej ZAPRZANIZM???? Warszawskie kolesiostwo????
Czy, może jak pana widziałem na marszach, KOODOMICTWO????

koncz niedojdo oszczedz sobie wstydu!!!!!

EZECHIEL
b
bydgoszczanin
"Dlatego apelujemy, by kierowcy dojeżdżali na skrzyżowaniu aż do linii przed pasami i ustawiali się blisko siebie"
GRATULUJĘ APELU !!!! BLISKO SIEBIE. A JAK BĘDZIE POJAZD UPRZYWILEJOWANY JECHAŁ TO NIE MA MOŻLIWOŚCI MANEWRU BO NA CENTYMETRY MAMY STAĆ ?
a
aa
poleciłbym dostosowac its do potrzeb motocyklistow bo to badziewie wogole motocykli nie widzi. puki nie dojedzie auto to motocyklista moze czekac jedynie na zbawienie
!!!!!!
jedno wielkie gó...o za 60 milionów!!!!!! dwa lata temu działała zielona fala z błonia na wyżyny, a dzisiaj...?? nic takiego nie istnieje!!! same czerwone światła!!! weźcie się do roboty nieudacznicy z zarządu dróg i zacznijcie wreszcie myśleć łbami a nie nogami!!!! jeśli chcę zobaczyć sytuację na drogach to kieruję się tylko i wyłącznie natężeniem ruchu w mapach google, bo to 1000% wiarygodny i rzetelny system, a ten idiotyczny bubel pod nazwą its to niewyobrażalne gó...o, które na korek pokazuje zieloną linię! a podczas jazdy spoglądanie na elektroniczne tablice i domyślanie się tych idiotycznie ułożonych schematów bardziej rozkojarza, niż gadanie przez telefon!
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski