https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Drogi rowerowej jeszcze nie ma, a już budzi wątpliwości. Radny pyta o inwestycję przy ul. Sułkowskiego w Bydgoszczy

Jarosław Więcławski
Zdaniem radnego proponowane rozwiązanie na tym odcinku ul. Sułkowskiego jest niebezpieczne.
Zdaniem radnego proponowane rozwiązanie na tym odcinku ul. Sułkowskiego jest niebezpieczne. Dariusz Bloch
Do końca przyszłego roku mają powstać w Bydgoszczy drogi rowerowe po obu stronach ul. Sułkowskiego na odcinku od Kamiennej do ronda Żołnierzy Górników. Choć umowę w tej sprawie podpisano kilka miesięcy temu, nadal pojawiają się głosy przeciwne tej inwestycji. Uwagi dotyczą przede wszystkim jednego odcinka.

Radny Michał Krzemkowski z Bydgoskiej Prawicy, w imieniu własnym oraz mieszkańców Osiedla Leśnego, zwrócił się w interpelacji z prośbą o przerwanie procesu inwestycyjnego, „polegającego na budowie ścieżki rowerowej w przekroju chodnika po zachodniej stronie ul. Sułkowskiego na odcinku od ul. Czerkaskiej do ul. 11 listopada”, przekonując, że to bardzo zły pomysł. Jak argumentuje, w tym miejscu znajduje się przystanek autobusowy, który ma być jednym z najbardziej wykorzystywanych przystanków w Bydgoszczy.

„Zdecydowana większość pasażerów to osoby starsze. Podobnie jak większość klientów oraz kilku sklepów oraz punktów usługowych, które znajdują się w parterze bloku przylegającego do chodnika na tym odcinku ul. Sułkowskiego. (…) Budowa ścieżki rowerowej na tym odcinku wiąże się z zagrożeniem bezpieczeństwa pieszych, ale w pewnym zakresie również rowerzystów” – pisze radny Michał Krzemkowski.

Dodaje, że powstanie trasy dodatkowo będzie wiązało się z likwidacją punktów handlowych popularnych wśród okolicznych mieszkańców, znajdujących się od lat w pasie ruchu drogowego. Jak zaznaczył już nie funkcjonuje tam kiosk, a planowane jest również zamknięcie piekarni. Jako alternatywne rozwiązanie zaproponował poprowadzenie drogi rowerowej drugą stroną ulicy, gdzie znajduje się skwer Teresy Ciepły, bo jest tam mniejszy ruch pieszy, a trasę można byłoby łatwiej skomunikować z pobliskim parkiem.

Za późno na zmiany

W odpowiedzi Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy, przypomniał, że umowa na budowę infrastruktury rowerowej wzdłuż ul. Sułkowskiego została podpisana 8 lipca. Przerwanie inwestycji wiązałoby się z zapłatą na rzecz wykonawcy kary umownej, ale możliwe, że i dodatkowo odszkodowania za poniesione szkody.

„Należy zauważyć, iż rozwiązanie w rejonie przystanku autobusowego Sułkowskiego/Czerkaska jest rozwiązaniem typowym i bezpiecznym (infrastruktura rowerowa prowadzona niezależnie od peronu przystankowego, którego parametry są całkowicie wystarczające na istniejący i prognozowany ruch). Tego typu rozwiązania są z powodzeniem od dawna stosowane w Bydgoszczy, również na przystankach o większym natężeniu pasażerów (np. ul. Bernardyńska, Grunwaldzka, Wojska Polskiego, Kujawska)” – wyjaśnił Mirosław Kozłowicz.

W kwestii rozwiązania alternatywnego zauważył, że projektowanie infrastruktury rowerowej tylko po jednej stronie byłoby niefunkcjonalne, nieczytelne, ale i bardziej niebezpieczne. Zastępca prezydenta dodał, że latem 2023 roku rozwiązania, które wprowadzone zostaną na ul. Sułkowskiego były przedmiotem konsultacji społecznych i okoliczni mieszkańcy oraz przedsiębiorcy mogli zabrać głos w tej sprawie.

Za wykonanie dróg rowerowych po obu stronach ul. Sułkowskiego od Kamiennej do ronda Żołnierzy Górników oraz jednokierunkowego pasa rowerowego od ul. Chodkiewicza w stronę ul. Cichej odpowiada firma Betpol. Wartość inwestycji to 13,4 mln zł. Zadanie ma zostać zrealizowane do końca 2025 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski