Radny Michał Krzemkowski z Bydgoskiej Prawicy, w imieniu własnym oraz mieszkańców Osiedla Leśnego, zwrócił się w interpelacji z prośbą o przerwanie procesu inwestycyjnego, „polegającego na budowie ścieżki rowerowej w przekroju chodnika po zachodniej stronie ul. Sułkowskiego na odcinku od ul. Czerkaskiej do ul. 11 listopada”, przekonując, że to bardzo zły pomysł. Jak argumentuje, w tym miejscu znajduje się przystanek autobusowy, który ma być jednym z najbardziej wykorzystywanych przystanków w Bydgoszczy.
„Zdecydowana większość pasażerów to osoby starsze. Podobnie jak większość klientów oraz kilku sklepów oraz punktów usługowych, które znajdują się w parterze bloku przylegającego do chodnika na tym odcinku ul. Sułkowskiego. (…) Budowa ścieżki rowerowej na tym odcinku wiąże się z zagrożeniem bezpieczeństwa pieszych, ale w pewnym zakresie również rowerzystów” – pisze radny Michał Krzemkowski.
Dodaje, że powstanie trasy dodatkowo będzie wiązało się z likwidacją punktów handlowych popularnych wśród okolicznych mieszkańców, znajdujących się od lat w pasie ruchu drogowego. Jak zaznaczył już nie funkcjonuje tam kiosk, a planowane jest również zamknięcie piekarni. Jako alternatywne rozwiązanie zaproponował poprowadzenie drogi rowerowej drugą stroną ulicy, gdzie znajduje się skwer Teresy Ciepły, bo jest tam mniejszy ruch pieszy, a trasę można byłoby łatwiej skomunikować z pobliskim parkiem.
Za późno na zmiany
W odpowiedzi Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy, przypomniał, że umowa na budowę infrastruktury rowerowej wzdłuż ul. Sułkowskiego została podpisana 8 lipca. Przerwanie inwestycji wiązałoby się z zapłatą na rzecz wykonawcy kary umownej, ale możliwe, że i dodatkowo odszkodowania za poniesione szkody.
„Należy zauważyć, iż rozwiązanie w rejonie przystanku autobusowego Sułkowskiego/Czerkaska jest rozwiązaniem typowym i bezpiecznym (infrastruktura rowerowa prowadzona niezależnie od peronu przystankowego, którego parametry są całkowicie wystarczające na istniejący i prognozowany ruch). Tego typu rozwiązania są z powodzeniem od dawna stosowane w Bydgoszczy, również na przystankach o większym natężeniu pasażerów (np. ul. Bernardyńska, Grunwaldzka, Wojska Polskiego, Kujawska)” – wyjaśnił Mirosław Kozłowicz.
W kwestii rozwiązania alternatywnego zauważył, że projektowanie infrastruktury rowerowej tylko po jednej stronie byłoby niefunkcjonalne, nieczytelne, ale i bardziej niebezpieczne. Zastępca prezydenta dodał, że latem 2023 roku rozwiązania, które wprowadzone zostaną na ul. Sułkowskiego były przedmiotem konsultacji społecznych i okoliczni mieszkańcy oraz przedsiębiorcy mogli zabrać głos w tej sprawie.
Za wykonanie dróg rowerowych po obu stronach ul. Sułkowskiego od Kamiennej do ronda Żołnierzy Górników oraz jednokierunkowego pasa rowerowego od ul. Chodkiewicza w stronę ul. Cichej odpowiada firma Betpol. Wartość inwestycji to 13,4 mln zł. Zadanie ma zostać zrealizowane do końca 2025 roku.
