Jak wynika z komunikatu Santander Bank Polska, przestępcy chcą wyłudzić dane do bankowości internetowej. Chodzi o login i hasło. Przedstawiciele banku załączyli przykładową wiadomość od oszustów.
Bonus w wysokości 500 zł
– Otrzymujesz za ten miesiąc bonus w wysokości 500 zł za duży wolumen transakcji z naszej karty. O innych bonusach i programie poleceń na naszej stronie. Przejdź do Bankowości Internetowej i zdobądź ją – czytamy w treści wiadomości przesłanej przez cyberprzestępców.
Wiadomość zawiera link do rzekomej strony internetowej banku, jednak przedstawiciele instytucji podkreślają, że prowadzi on do "fałszywej strony logowania do złudzenia przypominającej prawdziwą". "
– Wystarczy dokładnie przeczytać wiadomość, aby zorientować się, że to oszustwo. Początek SMS-a wzbudza zainteresowanie i jednocześnie usypia czujność. Natomiast link zdradza wszystko – napisano i dodano, że poprawny adres strony logowania to centrum24.pl.
Przestępcy mogą wyczyścić Twoje konto ze wszystkich pieniędzy
Jak czytamy w komunikacie banku, strona, na którą zostajemy przekierowani po kliknięciu w fałszywy link "wizualnie jest łudząco podobna do prawdziwej". – Jeśli wpiszesz swój login i hasło, przestępcy mogą wyczyścić Twoje konto ze wszystkich pieniędzy – ostrzegają przedstawiciele instytucji.
Dostałeś taką wiadomość SMS?
Kilka dni temu eksperci ds. cyberbezpieczeństwa ESET ostrzegali przed podobnym zagrożeniem. Również chodziło o powiadomienia SMS o nowej wiadomości na skrzynce głosowej.
Treść SMS-a uzupełniał złośliwy link, przenoszący potencjalne ofiary na fałszywą stronę z konkursem, której organizatorem jest rzekomo firma Amazon.
To kolejny przypadek kampanii phishingowej, w której cyberprzestępcy podszywają się pod znaną markę, licząc na to, że nieświadomi użytkownicy dadzą się nabrać. – Celem tej kampanii jest wyłudzenie danych osobowych, teleadresowych oraz danych karty płatniczej – wyjaśnia ESET. W galerii znajdują się zdjęcia fałszywej kampanii przygotowanej przez oszustów.
Co robić w takim przypadku?
Bank w komunikacie zamieścił kilka porad co zrobić, aby nie paść ofiarą oszustów:
- Stosuj zasadę ograniczonego zaufania i zastanów się, czy sytuacja opisana w wiadomości może być prawdziwa.
- Nie otwieraj linków od nieznanych nadawców. Zwróć uwagę, jak wygląda podejrzany link.
- Sprawdzaj adres strony, na której się znajdujesz. Szczególnie gdy wpisujesz swoje dane do logowania.
- Czytaj dokładnie wiadomości, które od nas dostajesz, zwłaszcza jeżeli masz wpisać smsKod.
- Jeśli coś Cię zaniepokoi - skontaktuj się z nami. Możesz to zrobić poprzez naszą infolinię – 1 9999 (+48 61 81 1 9999). Opłata za połączenie z infolinią jest zgodna z taryfą danego operatora.
Tak oszukują klientów w restauracjach i lokalach gastronomic...