Polityka "Vision Zero" to pakiet działań mających na celu ograniczenie do zera liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych. "Vision Zero" została opracowana w Szwecji w drugiej połowie lat 90. Od tego czasu Szwedom udało się zmniejszyć liczbę ofiar wypadków o ponad połowę. W ich ślady idzie wiele miast na całym świecie.
O potrzebie wprowadzenia takiej polityki mówiono też na konferencji „Bezpieczeństwo pieszych - jak projektować i zmieniać nasze miasta”, która 15 maja br. odbyła się w bydgoskim ratuszu. Eksperci z całej Polski przedstawiali najnowsze rozwiązania i dobre praktyki pozwalające zmniejszyć liczbę rannych i ofiar śmiertelnych w miastach. Zaprezentowano przykład Jaworzna, gdzie po wprowadzeniu takich działań w 2017 roku na drogach w tym mieście nie zginęła żadna osoba.
- Bydgoszcz też ma szansę stać się jednym z pierwszych miast w Polsce, które wdroży ideę "Vision Zero" - dla bezpieczeństwa wszystkich mieszkańców - podkreśla Paweł Górny, przewodniczący Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy. - Bydgoszczanie coraz bardziej świadomie zwracają uwagę na poziom bezpieczeństwa jako jeden z ważniejszych czynników decydujących o jakości życia w mieście i chęci zamieszkania w nim. Kolejne miasta na całym świecie udowadniają, że ten cel jest możliwy do osiągnięcia, także w Polsce. Temu służy między innymi przyjęcie przez władze miasta Polityki “Vision Zero”, czyli podjęcia się takiego projektowania infrastruktury miasta, gdzie bezpieczeństwo mieszkańców jest uważane za ważniejsze niż prędkość pojazdów i przepustowość dróg.
Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych mając poparcie 122 mieszkańców zaapelowało do radnych o:
- 1. Przyjęcie Polityki “Vision Zero Bydgoszcz 2030”, której celem jest ograniczenie liczby zabitych i ciężko rannych w wypadkach drogowych w Bydgoszczy, docelowo do zera, do roku 2030.
- 2. Określenie strategii i planu działań instytucji miejskich, pozwalającego ten cel osiągnąć, oraz na tej podstawie katalogu dobrych praktyk, zawierającego wytyczne do budowy bezpiecznej infrastruktury.
- 3. Ustalenie priorytetów Polityki "Vision Zero”, czyli obszarów i ulic o największym zagrożeniu, które należy przekształcić w pierwszej kolejności, wraz z harmonogramem tych prac i cykliczną publikacją informacji o zrealizowanych inwestycjach.
- 4. Włączenie celów i priorytetów Polityki “Vision Zero” do aktualizowanej strategii miasta
- Bydgoszcz2030.
- 5. Wszczęcie kampanii informacyjnej o roli Polityki “Vision Zero” dla bezpieczeństwa mieszkańców Bydgoszczy.
- 6. Nawiązanie współpracy z innymi miastami w kraju i na świecie realizującymi Politykę “Vision Zero” celem wymiany doświadczeń.
- 7. Podjęcie publicznej deklaracji Rady Miasta Bydgoszczy w drodze uchwały o przyjęciu Polityki “Vision Zero Bydgoszcz 2030”.