Jeśli wszystko dobrze pójdzie, dziś rodzina tramwajów niskopodłogowych bydgoskiej Pesy zostanie uznana za Dobry Wzór 2007. Czy uda jej się zauroczyć jurorów bardziej niż fiat 500?
<!** Image 2 align=right alt="Image 82410" sub="Pięcioczłonowy przegubowiec z designerskim wnętrzem bardzo podoba się w stolicy. Czy wpadnie w oko także jury konkursu Dobry Wzór 2007? /Fot. Dariusz Bloch
">Prestiżowy konkurs jest organizowany przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie od 15 lat. Bydgoska firma liczy na sukces, a swoje nadzieje opiera na solidnych podstawach - w zeszłym roku w kategorii „sfera publiczna” wygrała wszystko, co było do wygrania.
Bartosz Piotrowski, jeden z twórców sukcesu Pesy, w zeszłorocznej edycji zdobył nie tylko nagrodę dla produktu (był nim autobus szynowy 218 MC, w którym zaprojektował wnętrze), ale został również wraz zespołem „projektantem roku”. - Nic nie jest przesądzone, rywalizacja jest duża - studzi emocje designer.
Trafił do Bydgoszczy z Warszawy przez Gdańsk. To tam studentem piątego roku uczelni na Wybrzeżu zainteresował Pesę jeden z profesorów, a bydgoska firma zdecydowała się go zatrudnić. Konkurs w tym roku ma niezwykle silną obsadę. Rywalami Pesy będą, między innymi, fiat 500, motorowery CRS 50 i Ogar 900. Zwycięzców poznamy dziś.
<!** reklama>- To bardzo prestiżowa nagroda, innego konkursu wzorniczego o takiej randze nie ma - przyznaje Michał Żurowski, rzecznik firmy. - My wiemy, że ludzie chcą podróżować nie tylko szybko i wygodnie, ale również czymś atrakcyjnym. Od zeszłego roku naszymi tramwajami mają okazję podróżować pasażerowie w Warszawie. Docierają do nas głosy, że przypadły im do gustu.
- Tylko w Polsce pokutuje takie myślenie, że jeśli czymś zajmuje się designer, to automatycznie musi być to rzecz należąca do grupy produktów ekskluzywnych. Tymczasem, w wielu krajach mówi się o demokratyzacji designu, każdy ma bowiem prawo spotykania się na co dzień z rzeczami i produktami estetycznymi i funkcjonalnymi - uważa Itta Karpowicz-Starek z Instytutu Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie.
Konkurs Dobry Wzór odbywa się już od 15 lat. Jego finalistom bardzo często udawało się z nagrodzonymi produktami zawojować nie tylko Polskę, ale również rynki zagraniczne. - Siłę promocyjną naszego wyróżnienia porównałabym do prestiżu marki Teraz Polska - mówi Itta Karpowicz.
