https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Debata prezydencka TVP 2020: Kto wygrał? Sonda. Jedenastu kandydatów debatowało przed wyborami. Nasza relacja

Kacper Rogacin
Zakończyła się debata prezydencka w TVP z udziałem wszystkich jedenastu kandydatów. Poniżej prezentujemy szczegółową relację na żywo z debaty. Kto wygrał? Zagłosuj i zobacz wyniki sondy!

Gospodarzem debaty był dziennikarz TVP Michał Adamczyk. Zadał on kandydatom po pięć pytań. Każdy z kandydatów miał minutę na odpowiedź oraz - na koniec - minutę na swobodną wypowiedź.

Trwa głosowanie...

Kto wygrał debatę prezydencką TVP?

Kto wziął udział w debacie?

  • Robert Biedroń (Lewica)
  • Krzysztof Bosak (Konfederacja)
  • Andrzej Duda (Prawo i Sprawiedliwość)
  • Szymon Hołownia (komitet własny)
  • Marek Jakubiak (Federacja dla Rzeczypospolitej)
  • Władysław Kosiniak-Kamysz (Koalicja Polska PSL - Kukiz'15)
  • Mirosław Piotrowski (komitet własny)
  • Paweł Tanajno (komitet własny)
  • Rafał Trzaskowski (Platforma Obywatelska)
  • Waldemar Witkowski (komitet własny)
  • Stanisław Żółtek (komitet własny)

ZOBACZ TEŻ:

ZOBACZ TEŻ:

Debata prezydencka TVP 2020. Relacja na żywo

Runda 1 - Polityka zagraniczna

Mirosław Piotrowski
Polska powinna zdecydowanie sprzeciwiać się dyktatowi Unii Europejskiej. Europa odchodzi od swoich chrześcijańskich korzeni, co powoduje, że traci swoją tożsamość kulturową. Jako europoseł zawsze opowiadałem się za tym, by UE zawsze opierała się na podwalinie chrześcijańskiej. Polska powinna też prowadzić aktywną politykę transatlantycką. Ale trzeba wyjaśnić do końca sprawę 447.

Andrzej Duda
Jesteśmy członkiem UE, ale od lat przyjeżdża do nas wielu migrantów z Ukrainy, Białorusi. Mieszkają w naszym kraju, nie mamy z tym problemu. Natomiast to są ludzie, którzy przyjeżdżają do nas dobrowolnie. Nie zgadzamy się na to, by ludzi transportowano do Polski przymusowo, a tak miało być z relokacją. Ja się na to nie godziłem.

Władysław Kosiniak-Kamysz
Dziś Polska nie ma polityki zagranicznej. Wstając z kolan, upadliśmy na głowę. Polskie produkty nie mogą być sprzedawane na Wschód. Przyjęliśmy 800 tys. ton śmieci z Niemiec, ale również z Nigerii. Staliśmy się wielkim wysypiskiem. Czas z tym skończyć. Polska musi zająć w UE miejsce Wielkiej Brytanii.

Paweł Tanajno
Imigracja z Syrii musi odbywać się z zachowaniem praw człowieka. Rację miał prezydent Andrzej Duda, że nie możemy tych ludzi trzymać w Polsce na siłę, bo będą to obozy pracy. Polska staje się zasiekami, stawianymi przez armię amerykańską. PiS prowadzi Polskę na granicę sporu, między Wschodem i Zachodem. Ja z tym skończę. Pojadę do Kijowa i do Wilna.

Krzysztof Bosak
Ten program przymusowej relokacji uchodźców został odrzucony po protestach, dlatego pragnę podziękować wszystkim, którzy kilka lat temu wymogli na rządzie PiS zmianę zdania. Oczywiście powinniśmy prowadzić politykę samodzielną, odpowiedzialną. Polacy są narodem gościnnym, ale ci, którzy są przysyłani na siłę, to nie są goście. Obecny rząd operuje cynicznie hasłami imigracyjnymi. Musimy dumnie bronić swoich interesów narodowych.

Stanisław Żółtek
Każdy, kto chce przyjechać do Polski i wydać tu pieniądze, powinien móc to zrobić. Ale imigranci to inny przypadek. Każdy imigrant, który w Polsce popełni przestępstwo, powinien być deportowany na zawsze. Nie powinien też mieć prawa do zasiłków. Przymusowa relokacja to skandal. Dyktat UE nad Polską warto byłoby zakończyć, tak jak współpracę z Unią Europejską.

Robert Biedroń
W każdym naszym działaniu powinniśmy przede wszystkim budować mosty, a nie mury. Dzisiaj niestety, jeśli chodzi o bezpieczeństwo Polski, jesteśmy osamotnieni. Polityka prezydenta Dudy doprowadziła do tego, że w UE nikt nie chce z nami rozmawiać. A o tego typu politykach decydują wszystkie kraje UE wspólnotowo. Trzeba wzmocnić pozycję Polski w Europie.

Waldemar Witkowski
Czy ktoś urodził się w Afryce, Azji, czy Europie, jest takim samym człowiekiem, jak my, Polacy. Karol Modzelewski zawsze mawiał - "Solidaryzm jest bardzo ważny". Ci ludzie w niesprawiedliwej wojnie utracili rodziny. Należy im pomagać.

Szymon Hołownia
Uchodźcy to jedno, a imigranci zarobkowi to inna kategoria i szkoda, że prezydent nie potrafi tego rozróżnić. Jeśli chodzi o uchodźców, to obowiązują nas prawa międzynarodowe. Jeśli chcemy w ogóle mieć wpływ na decyzje, dotyczące nas, podejmowane w UE, to musimy odnowić pozycję Polski w UE. Wznowię prace Trójkąta Weimarskiego.

Rafał Trzaskowski
Bardzo się cieszę, że tu jestem. Dawno mnie tutaj nie było. Problem uchodźców został rozwiązany w 2015 roku, kiedy podpisano umowę z Turcją, którą negocjował Donald Tusk. Nie było nigdy zgody na przymus, ale kobietom i dzieciom trzeba pomagać. Niestety prezydent Duda mówi o wyimaginowanej wspólnocie. W UE jesteśmy piątą potęgą i powinniśmy podejmować najważniejsze decyzje. Dziś rząd głównie szuka wrogów.

Marek Jakubiak
Gość w dom, Bóg w dom. Polaków nie trzeba uczyć gościnności. Jednakże jest jedno ale. Mamy otwarte drzwi dla tych, którzy chcą tu osiąść, tu się rozwijać, jak Tatarzy. Ale Polska nie jest od tego, by pomagać Angeli Merkel. Ma problem, niech sama go rozwiążę.

Runda 2 - Czy jest pan za umożliwieniem dzieciom przygotowania do pierwszej komunii św. na lekcjach religii?

Rafał Trzaskowski
O tym powinni decydować rodzice. Trzeba przede wszystkim stać przy tych, którzy są słabsi, atakowani. To są najważniejsze wartości. Wszyscy jesteśmy równi wobec prawa. Wartości to uczciwość, praworządność, szacunek dla konstytucji.

Szymon Hołownia
O tym powinna decydować wspólnota szkolna. Natomiast kwestia rozdziału kościoła od państwa, to jedna z najpilniejszych rzeczy, które trzeba w Polsce zrobić. Trzeba zlecić NIK audyt przepływów finansowych, między państwem, a kościołem. To zlecę, jako prezydent. Trzeba też rozliczyć wszystkie przypadki pedofilii.

Waldemar Witkowski
Uczęszczałem na lekcje religii w salach katechetycznych i kościołach. Chciałbym, żeby dziś też tak było. Religia i przygotowanie do komunii św. powinna być w kościele. To miejsce jest dla katolików. Szkoła powinna być świecka.

Mirosław Piotrowski
Polska jest krajem katolickim, pomimo tego, że próbuje się obrzydzić religię katolicką i ludzi Kościoła. Europa jest chrześcijańska. Religia katolicka powinna być nauczana w szkołach polskich i europejskich i nie powinna być spychana, jako ostatnia lekcja. Chcę "betonowej" ochrony życia od chwili poczęcia do naturalnej śmierci.

Paweł Tanajno
Świeckie państwo i swoboda obywateli, którzy mają dzieci w szkołach, w kształtowaniu rozwiązania tego problemu. Chciałem też powiedzieć, że bardzo nie podoba mi się to pytanie. W kraju jest mnóstwo ważnych problemów, a lekcje religii to tylko zasłona dymna, przed prawdziwymi problemami Polaków.

Stanisław Żółtek
Co boskie - Bogu, co cesarskie - cesarzowi. Religii w szkołach uczą księża, którzy są pracownikami Ministerstwa Edukacji Narodowej. Biorą pensję, muszą wykonywać polecenia ministra. Dzieci widzą tych księży, jak zwykłych nauczycieli. Stało się zło. Dziś religia jest lekceważona w szkołach. Tak nie może być.

Andrzej Duda
Relacje między państwem, a Kościołem, reguluje w Polsce umowa konkordatowa i konstytucja. Proszę spojrzeć na art. 48. konstytucji, który mówi, że rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie ze swoimi przekonaniami. Taka sytuacja panuje w Polsce. Chyba łatwiej byłoby, gdyby można byłoby do pierwszej komunii św. przygotować się w szkole.

Władysław Kosiniak-Kamysz
Jako prezydent będę stał na straży wartości, takich jak prawda, sprawiedliwość i piękno. Będę dbał o wolność religijną i szacunek do religii, ale też o wolność osób niewierzących. Nie jest problemem to, gdzie odbywają się lekcje religii. W Polskim Kościele jest dziś za dużo polityki i to jest problem.

Krzysztof Bosak
Temat religii w szkołach, to temat zastępczy. Tak naprawdę nie ma żadnego konfliktu społecznego w tej sprawie. Ważne byłoby wprowadzenie bonu edukacyjnego, by rodzice mieli możliwość kształtowania szkoły tak, jak tego chcą. Nasz system wartości jest pod silną presją z zagranicy i rząd nie zrobił nic, by to zmienić. Trzeba wprowadzić ochronę życia nienarodzonego.

Robert Biedroń
16 lat temu zmarł Jacek Kuroń, który opowiadał o naszym świecie wartości. Drogowskazem powinna być dla nas konstytucja. Dziś pan prezydent Duda nie przeprosił Polaków za jego słowa, niegodne prezydenta RP. Nawet przedszkolak wie, że są trzy słowa: "proszę, dziękuję, przepraszam". Panie prezydencie, popełnił pan wielki błąd. Wypada przeprosić.

Marek Jakubiak
Pomiędzy Watykanem, a Polską istnieje umowa, zwana konkordatem, podpisana przez SLD. Wydaje się jednak, że problem polega na tym, że powinniśmy zadać sobie pytanie, kto wykłada religię naszym dzieciom. Mój najmłodszy syn ma siostrę zakonną, która uczy go religii i kto chce, idzie na tę religię. To nie jest miraż. Wyrzucanie religii ze szkoły jest błędem.

Runda 3 - Polityka społeczna - małżeństwa homoseksualne?

Andrzej Duda
Nie zgodzę się na takie zmiany konstytucji. Małżeństwo to związek kobiety i mężczyzny, co trzeba podkreślić. To jest zapis konstytucji, który jest dobry i bardzo ważny. Nie zgodzę się absolutnie na żadne zmiany.

Stanisław Żółtek
Nie powinniśmy się wtrącać, kto ma jakie preferencje seksualne. Ale powinniśmy protestować, jeśli ktoś demonstracyjnie robi takie rzeczy. Ale muszę tu w pewną obronę wziąć to środowisko. Małżeństwa mają pewne prawa, a homoseksualiści, nie. Każde dwie osoby powinny mieć do tego prawo.

Marek Jakubiak
Jestem zażenowany, że rozmawiamy ciągle na ten sam temat. Konstytucja wyraźnie określa, co oznacza związek małżeński. Kobieta i mężczyzna tworzą małżeństwo po to, by nasze społeczeństwo się rozrastało. A wyciąganie kto z kim śpi, mnie nie interesuje. To są sprawy prywatne.

Władysław Kosiniak-Kamysz
Ponad milion bezrobotnych, kryzys w ochronie zdrowia, dzieci chore na choroby rzadkie nie mogą się doprosić o wsparcie państwa, emeryci mają emerytury głodowe, młodzi ludzie nie mają mieszkania, a my będziemy dalej w wojnie polsko-polskiej? Trzeba zaprotestować i odsunąć tych, którzy ciągle społeczeństwo skłócają. Nie zgodzę się na małżeństwa homoseksualne i adopcję dzieci, ale są ważniejsze sprawy.

Paweł Tanajno
Ja się nie wpisuję w LGBT. Chciałbym powiedzieć o tym, że nikt z polityków nie mówi, że demografia upada. Nasze emerytury są zagrożone, więc ja zaproponowałem zmianę systemu naliczania emerytur i powiązanie ich z bogactwem. Jeśli uruchomimy gospodarkę, jesteśmy w stanie obniżyć wiek emerytalny do 57 lat.

Rafał Trzaskowski
TVP stała się ostatnio tylko telewizją jednego tematu. W moim programie są związki partnerskie. Ale dzisiaj, kiedy świat wychodzi z epidemii, kiedy panuje chaos, na tym powinniśmy się skupić. Rząd pozostawił samym sobie całe grupy ludzi. Na tym trzeba się skoncentrować. Mam w programie darmowe żłobki i przedszkola.

Mirosław Piotrowski
Jak można pytać kandydata na prezydenta, czy naruszy konstytucję? Nigdy bym tego nie zrobił. Od pięciu lat edukacja jest w chaosie. Rok temu protestowali nauczyciele, na których barki zrzucono reformę. A nauczyciele są grupą niedowartościowaną. Trzeba im dobrze płacić i dobrze ich traktować. Postuluję, by przywrócić dawną emeryturę nauczycielską.

Krzysztof Bosak
Oczywiście nie zgodzę się na żadne tego typu zmiany. To pytanie ma pogrążyć kandydata PO. To zagrywka dla osób dla mniej inteligentnych, które nie zauważyłyby, że obóz rządowy w tej sprawie nie zrobił przez pięć lat nic. Trzeba powstrzymać organizacje zagraniczne, żeby nie wchodziły bez zgody rodziców do szkół.

Szymon Hołownia
Podpiszę ustawę o związkach partnerskich, a zawetuję ustawę o małżeństwach homoseksualnych i adopcji przez nich dzieci. Ale polskim rodzinom zagraża dziś brak żłobków, niesprawiedliwa konstrukcja funduszu alimentacyjnego itd. Jako prezydent będę współpracował z samorządami, aby żłobków było jak najwięcej.

Robert Biedroń
W polityce jest się dla zmiany, by ludziom żyło się dobrze, by byli szczęśliwi. Jeśli kandydaci na prezydenta RP nie mają odwagi walczyć o to, by wszyscy ludzie w Polsce byli równie traktowani, to po co nam taki prezydent?

Waldemar Witkowski
Nauczyciele zawsze mówili mi, że trzeba zawsze odpowiadać na pytanie. W tej debacie każdy przemawia nauczonymi frazesami. Jeżeli związek partnerski chce mieć wspólne mieszkanie, to trzeba zmienić. Jeśli w domach dziecka są niechciane dzieci, to czy nie lepiej, by były adoptowane przez związek partnerski?

Runda 4 - Gospodarka - euro, czy złoty?

Andrzej Duda
Przecież to pan poseł Biedroń prosił mnie kilka dni temu o spotkanie. Zaprosiłem pana, a pan nie przyszedł. Co do kwestii euro - termin przyjęcia euro nie został dla nas określony i bardzo dobrze, bo polski złoty dwukrotnie ochronił nas w czasach kryzysu. Dyskusję o przyjęciu tej waluty powinniśmy zacząć wtedy, gdy Polacy będą zarabiać tak, jak społeczeństwa zachodnie.

Krzysztof Bosak
Pogłębianiu integracji europejskiej jestem przeciwny. Dużo istotniejszym tematem jest obecny projekt zadłużania UE na poziomie Brukseli. Prezydent Andrzej Duda chwalił się, że to jego list sprawił, że ten instrument jest tworzony. PO tego nie kontestuje. Te dwie partie wspierają integrację europejską.

Mirosław Piortowski
Jestem przeciwnikiem, jestem za tym, byśmy zostali przy polskiej "złotówce". W tej chwili nie ma odpowiedniego klimatu w UE, by Polska wprowadzała euro. Trzeba tak stymulować gospodarkę, by opłacało się produkować w Polsce. Opowiadam się za obniżką podatków dochodowego i VAT i wprowadzenia wyższej kwoty wolnej od podatku.

Rafał Trzaskowski
Polska i Unia nie są dziś gotowe do przyjęcia euro. Rząd nie panuje dziś nad tym, co dzieje się z gospodarką. Dziś przede wszystkim trzeba skupić się na inwestycjach tu i teraz, które przyniosą dziesiątki tysięcy miejsc pracy. Nie na największych lotniskach świata, które może się spełnią, a może nie.

Władysław Kosiniak-Kamysz
Trzeba wrócić na ziemię, do Polski. Dziś trzeba wprowadzić dobrowolny ZUS i to jest ratunek dla polskich firm. Nie wolno karać polskich przedsiębiorców. Trzeba zacząć też od zmian ustrojowych, bo będziemy tkwili w tym zwariowanym świecie. Trzeba dziś odpowiadać na realne potrzeby gospodarki.

Marek Jakubiak
To gospodarka utrzymuje państwo. Pieniądze nie pochodzą z banku, tylko z pracy ludzi. Polski złoty, polska armia, polski język - to dla nas podstawa wolności i suwerenności. Polska silna, a UE musi być silna państwami narodowymi. Likwidujemy CIT. Tańsze państwo i mniejsze podatki. Dziś państwo polskie przypomina Bizancjum.

Stanisław Żółtek
Precz z euro! Ja wolałbym porozmawiać o wyjściu Polski z UE, bo Polska traci na byciu w UE. To jest potworne zbiurokratyzowanie, opłata za dwutlenek węgla - to jest horror. A polski rząd, zamiast wyprowadzić gospodarkę na prostą, proponuje kolejne programy socjalne.

Paweł Tanajno
Oprócz Marka Jakubiaka, osoby tu zgromadzone to ludzie, którzy nie mają zielonego pojęcia o przedsiębiorczości, a pchają się do zarządzania państwem. Śmieszą mnie wypowiedzi pana Andrzeja. Ja natomiast mam program zwiększenia wynagrodzeń od ręki o 30 proc. Wystarczy nie kraść.

Szymon Hołownia
Euro musimy przyjąć prędzej, czy później, ale za mojej kadencji to nie ten problem będzie najważniejszy. Najważniejsze będą: ochrona zdrowia, edukacja na miarę XXI wieku. Gdzie jest poważna rozmowa o tym, jak przeprowadzić zieloną transformację i chronić górników, a nie kopalnie? To są zadania dla prezydenta.

Waldemar Witkowski
Prędzej czy później musimy zdecydować się na wspólną walutę. We wszystkich 49 stanach UE jest jeden dolar. Gdyby teraz miała być zmieniona waluta polska, powinniśmy decydować w referendum. Wtedy płace w Polsce wzrosną, jeśli będziemy mieć tę samą walutę w UE.

Robert Biedroń
Jeśli Polską nadal będzie rządził prezydent Duda i PiS, to w Polsce szybciej przyjmiemy ruble, niż euro. Posłowie PiS bardziej zajęci są sobą, niż planem dla Polaków. Zaproponowałem plan odbudowy Polski. To będzie przyszłość dla Polski. Drugi plan Marshalla.

Runda 5 - Czy Polska powinna kupić szczepionkę na koronawirusa i czy szczepienia powinny być obowiązkowe?

Władysław Kosiniak-Kamysz
Musimy zacząć od reformy służby zdrowia, wprowadzić premie dla bohaterów, poprawić i odbiurokratyzować służbę zdrowia. To jest najważniejszy problem. Bez lepiej funkcjonujących szpitali nie będzie bezpieczeństwa Polski. Szczepionka musi być dostępna dla wszystkich w Polsce.

Rafał Trzaskowski
Polki i Polacy powinni mieć dostęp do takiej szczepionki. Ale dziś pytam rząd - czy epidemia się już skończyła? Gdzie jest program onkologiczny? Pieniądze z likwidacji TVP Info powinny zostać przeznaczone na ten cel. Mamy prawo wiedzieć, czy wreszcie będą normalne operacje terminowe. Dzisiaj trzeba zadawać trudne pytania i od tego jest potrzebny silny prezydent.

Robert Biedroń
Przydałaby się bardziej szczepionka na nienawiść, bo na to bardziej choruje polska klasa polityczna. Rząd PiS nas zawiódł. Nie dotrzymał słowa, że będziemy bezpieczni w jego rękach. Dziś ci, którzy są na pierwszej linii walki z koronawirusem, zostali sami, bo państwo było zajęte własnymi sprawami. Szczepionka powinna być powszechnie dostępna.

Krzysztof Bosak
To pytanie o coś, co jeszcze nie istnieje. Moja odpowiedź brzmi: dwa razy NIE. Plączący się w swoich wypowiedziach minister Szumowski. Ja poważnie traktuję wyborców, dlatego przyszedłem dziś z konkretnymi projektami ustaw. Kwota wolna od podatku w wysokości 30 tysięcy. To sprawi, że państwo będzie przyjazne Polakom.

Waldemar Witkowski
Trzeba podziękować wszystkim służbom medycznym i tym, którzy pracują nad szczepionkami. Dwoma rękami podpisuję się pod tym, by UE już zaczęła przygotowywać bezpieczną szczepionkę. I wtedy szczepienia muszą być obowiązkowe.

Szymon Hołownia
Jako prezydent chciałbym zajmować się rzeczami, które istnieją. Jak szczepionka zaistnieje, to zapytam o to wirusologów. W pierwszych miesiącach prezydentury chciałbym zająć się zbudowaniem sensownej służby zdrowia. Oddłużenie szpitali, ambulatoryjna opieka specjalistyczna i profilaktyka. Nie może pensja medyka wyglądać tak, jak w tej chwili.

Stanisław Żółtek
Pytanie jest ważne, bo dotyczy naszej wolności. Jeśli raz rząd odbierze nam wolność, to będzie to powtarzane. Nieważne, czy ta szczepionka będzie skuteczna, czy nie. Sam fakt, że będziemy traktowani jak zwierzęta gospodarcze, jest przerażający.

Paweł Tanajno
Prezydent powinien stać na straży pacjentów. Mamy wyrażać zgody na zabiegi medyczne. Jeśli chodzi o służbę zdrowia - przez ostatnie 30 lat Polska stała się zakładnikiem 70-latków. Jakiekolwiek rozmowy z politykami o zmianie stanu w Polsce to nic innego, niż malowanie ściany z grzybem świeżą farbą. Grzyb zawsze wyjdzie.

Mirosław Piotrowski
Nie można zmuszać ludzi do tego, by ich szczepić nie wiadomo czym. Do tej pory nikt nie odpowiedział, jak groźny jest koronawirus. Czy on jest groźniejszy od grypy, czy nie? Są wśród nas lekarze i chyba potwierdzą, że potrzebne są długoletnie badania nad szczepionką.

Marek Jakubiak
Nie ma nic ważniejszego, niż zdrowie. O to powinniśmy walczyć wszelkimi środkami. Być może ta szczepionka będzie, ale w jakim celu będzie stosowana? By nie przejąć koronawirusa. Ale przecież wiemy, że część społeczeństwa już przeszła przez wirusa, ale o tym nie wie.

Andrzej Duda
Jeśli szczepionka zostanie wynaleziona, powinna zostać u nas wnikliwie przebadana, a potem powinna być dostępna nieodpłatnie dla seniorów. Kto będzie chciał się zaszczepić, to powinien móc to zrobić. To powinno być dowolne, jak przy grypie. Rząd PO-PSL wydawał o wiele mniej, niż rząd PiS na polską służbę zdrowia.

Runda 6 - Swobodne wypowiedzi

Robert Biedroń
28 czerwca będziemy mogli wybrać Polskę naszych marzeń, na którą długo czekaliśmy. Nie musimy decydować, między większym złem PiS-u, a mniejszym złem PO. To od nas będzie zależało, czy dokonamy tej zmiany. Czy będziemy mieli odwagę zabrać Polskę do XXI wieku? Zmieńmy to, co działo się przez ostatnie pięć lat.

Mirosław Piotrowski
Kandyduję na urząd prezydenta RP. Mam 15-letnie doświadczenie w Parlamencie Europejskim. Jestem katolikiem i dlatego doprowadzę do życia w Polsce od chwili poczęcia do naturalnej śmierci. Jestem dumny, że jestem katolikiem. Jestem za obniżeniem podatków, rozsądkiem klimatycznym, za wydobywaniem potęgi polskiego rolnictwa.

Rafał Trzaskowski
Moje hasło to "Silny prezydent, wspólna Polska". Silny prezydent jest dziś potrzebny Polsce. Prezydent w pełni niezależny. Dzisiaj takiego prezydenta takiego nam potrzeba. Jest też potrzebna budowa wspólnoty, w której próbujemy na nowo nauczyć się ze sobą rozmawiać. Ja nie będę prezydentem opozycji totalnej. Będę współpracował z rządem, jeśli te decyzje pomogą Polsce.

Władysław Kosiniak-Kamysz
Nie ma ważniejszej sprawy, niż przywrócenie w Polsce wspólnoty. Tylko ja jestem w stanie zszyć Polskę precyzyjnie. Mnie nie interesują spory z przeszłości. 28 czerwca możemy skończyć PO-PiS-ową wojnę. Polska musi pokonać kryzys zdrowotny, gospodarczy i ustrojowy. Będę budował jedność. Proszę o wasze głosy.

Szymon Hołownia
Niemal każdy z moich kontrkandydatów próbował udawać, że będzie prezydentem niezależnym od swoich partii. Ale to nieprawda. Kiedy Andrzej Duda czy Rafał Trzaskowski chowają swoje partyjne logotypy, to nadal będą musieli zostać wierni swoim partyjnym rodzinom. Ja będę wierny wam. Pozostanę obywatelski i przyrzekam, że dochowam wierności konstytucji.

Paweł Tanajno
Od 15 lat Polacy są obserwatorami meczu tenisowego. PiS-PO. PiS-PO. Rafał Trzaskowski to dubler Grzegorza Schetyny. Andrzej Duda to dubler Jarosława Kaczyńskiego. Prezydent nie może być związany z partiami. My sami, jako Polacy, musimy uwierzyć w zmianę i musimy jej chcieć.

Marek Jakubiak
W 1992 roku został odwołany ze swojego stanowiska Jan Olszewski, który pytał: "Czyja Polska będzie?". Budujemy lotnisko. Po co? Przecież w Berlinie jest lotnisko. Po co nam Polska? Przecież są Niemcy. Jesteśmy w stałym zagrożeniu, że Polska starci swoją tożsamość. Prezydent musi pilnować jedynie interesów Polski.

Waldemar Witkowski
Spółdzielcy, pracobiorcy i polskie partie lewicowe poprosiły mnie, bym startował na prezydenta. Chcieli, byśmy pracowali 7 godzin dziennie, by minimalna płaca była wolna od podatku. Trzeba stawiać na polską przedsiębiorczość, spółdzielczość. Trzeba dbać o to, by nasze dzieci oddychały czystym powietrzem.

Andrzej Duda
Mijające pięć lat to był dla Polski dobry czas. Obniżone podatki, 500 plus, 300 plus, 13. emerytura. Polakom zaczęło się wreszcie żyć lepiej. Uderzył w nas koronawirus, ale uruchomiliśmy tarcze antykryzysowe, dzięki czemu udało nam się ochronić miejsca pracy.

Stanisław Żółtek
Chcemy mieć pensje większe niż Niemcy, by oni szukali pracy u nas? To zlikwidujmy część podatków. Uwolnijmy się od biurokracji. Zadaj mi pytanie na żywo nawet dzisiaj, na Facebooku. Jako prezydent wymuszę likwidację podatku dochodowego. Jeśli nie, to ułaskawię każdego Polaka, który byłby zagrożony jakimkolwiek wyrokiem, w związku z niepłaceniem podatku dochodowego.

Krzysztof Bosak
Polska od lat rozrywana jest jałowym konfliktem PiS-u i Platformy Obywatelskiej. Polska potrzebuje alternatywy dla tego podziału. Jeśli chcecie takiej alternatywy, tworzy ją od dwóch lat Konfederacja. Jako prezydent będę chronił bezkompromisowo wartości konserwatywnych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 73

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
krystyna kalarepa

Trzaskowski jak dla mnie wypadł najlepiej, konkretne wypowiedzi, nie dał się sprowokować jak PAD, klasa.

A
Antoni Adam
19 czerwca, 00:34, Gość:

Dane GUS o inflacji rok 2019 inflacja to tylko 2,1% a średnia inflacjia za rządów PIS 2015 -2019 to 1% i jest dwa razy niższa niż za rządów PO-PSL wszystkie dane do sprawdzenia i weryfikacji w na stronie GUS lub urzędzie statystycznym Inflacja wyniosła rządy PO-PSL w 2008r. - 4,2%, 2009 – 3,5%, 2011- 4,3%, 2012-3,7% rządy PO-PSL

Sprostowanie pojawiających się manipulacji o Inflacji za Prawa i Sprawiedliwości, która jest tak naprawdę niższa niż była za rządów Platformy Obywatelskiej w warunkach niskiej konsumpcji i ogromnego bezrobocia występującego za rządów PO-PSL.

Inflacja wyniosła(rządy PIS) w 2019 r. - 2,1%, w 2018 r. - 1,6, 2017 r. 2,0%, 2016 r. -0,6% i była niska. Inflacja wyniosła (rządy PO-PSL) w 2008r. - 4,2%, 2009 – 3,5%, 2011- 4,3%, 2012-3,7%(rządy PO-PSL) (DANE GUS)

Średnia roczna inflacja podczas rządów Prawa i Sprawiedliwości wyniosła około 1% i była dwa razy niższa od średniej rocznej inflacji występującej podczas rządów Platformy Obywatelskiej i PSL-U, która wynosiła około 2,3%

Średnia roczna inflacja podczas rządów Platformy Obywatelskiej wyniosła około 2,3% i była dwa razy wyższa od średniej rocznej inflacji występującej podczas rządów Prawa i Sprawiedliwości, która wynosiła około 1 %

Podczas rządów Platformy Obywatelskiej i PSL-U było kilka lat z inflacją roczną wynoszącą około 4%

Najwyższa roczna inflacja zanotowana podczas rządów Prawa i Sprawiedliwości wyniosła około 2,1% i była dwa razy niższa maksymalnych wartości inflacji notowanych za rządów Platformy Obywatelskiej i PSL-U.

Ceny niektórych wybranych produktów spożywczych za rządów Prawa i Sprawiedliwość spadły natomiast innych wzrosły bardziej niż średnia inflacja dla wszystkich produktów – to normalne, że jedne produkty drożeją bardziej a ceny innych produktów spadają.

Inflacja która jest 2 razy mniejsza za Prawa i Sprawiedliwości występuje w okresie wzrostu gospodarczego, bardzo niskiego 5% bezrobocia bardzo szybkiego wzrostu płac, bardzo szybkiego wzrostu PKB, płacy minimalnej czy stawki za godzinę (17 zł).

Inflacja która była 2 razy większa za Platformy Obywatelskiej występowała w warunkach ogromnego ponad 10% bezrobocia realnej recesji bardzo niskich płac, głodowych stawek godzinowych wynoszących 3-5 zł za godzinę ponieważ nie było minimalnej stawki godzinowej oraz tego że za rządów PO PSL Polska wg statystyk UE była liderem pod względem niedożywienia wśród dzieci w wieku szkolnym.

Za płacę średnią w za rządów Prawa i Sprawiedliwości w 2019 r. można kupić o 180 litrów paliwa więcej niż za płace średnią za Platformy Obywatelskiej w 2015 r. Za płacę minimalną za rządów Prawa i Sprawiedliwości w 2019 r. można kupić w o 50 litrów więcej paliwa niż za minimalną za Platformy Obywatelskiej w 2015 r.

Dodatkowo za rządów Prawa i Sprawiedliwości wynagrodzenia rosną dużo szybciej niż za rządów PO-PSL. A istotą jest siła nabywcza a ta szybko wzrasta jest dużo wyższa za rządów Prawa i Sprawiedliwości. Za rządów PO-PSL pracowało się po 3 zł za godzinę ponieważ nie było nawet czegoś takiego jak minimalna stawka godzinowa.

cytuję"Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze!" Szanowny Kurierze "PORA NA BANA DLA TEGO KŁAMLIWEGO PISUAROWEGO AKTYWISTY I AGITATORA DZBANA"!

G
Gość

Konieczne obejrzyj cały wstrząsający filmik na you tube o prywatyzacji dokonywanej przez polityków Platformy Obywatelskiej i SLD POKO

8 minut które zabiło Andrzeja Leppera

Skopiuj linka

https://www.youtube.com/watch?v=jdYPsCUDVrU

lub

Wpisz wyszukiwarkę youtube ---- 8 minut które zabiło Andrzeja Leppera --------

Czy na prezydenta chcesz wybrać człowieka tych ludzi z PO Rafała Trzaskowskiego bywalca masońskiej Grupy Bildenberg ucznia Bronisława Geremka. Obejrzyj krótki filmik I już nigdy przenigdy nie zagłosujesz na Rafał Trzaskowskiego i Platformę Obywatelską POKO i całą Totalna opozycję Lewicę i PSL!!!!!!!!

Lepper mówi o politykach Platformy Obywatelskiej i SLD POKO posługując się danymi NIK . Jest o Tusku, Olechowskim, Schetynie, Cimoszewiczu, Lewandowskim i wielu innych.

Rząd Platformy Obywatelskiej – PSLU dokonywał gigantycznej wyprzedaży majątku narodowego na ogromną skalę kilkudziesięciu miliardów złotych (DANE GUS). Rząd PO-PSL Donalda Tuska rozpoczął pracę dnia 16.XI.2007r. i tylko do 31.12.2010 zdążył sprzedać 724 polskie zakłady.

Na przykład między 2009 r. a 2011 r. rząd PO-PSL wyprzedał majątku narodowego na ponad 40 miliardów zł, a w jednym tylko 2010 r. rząd PO-PSL rozsprzedał majątek narodowy za 22 miliardy złotych(DANE GUS). Za rządów PIS jest proces odwrotny nie ma prywatyzacji jest natomiast repolonizacja polskiej gospodarki.

W 2014 roku pod osłoną nocy z 17 na 18 grudnia posiedzenie sejmu numer 83, głosowanie numer 167. (Rafał Trzaskowski w tym czasie rząd PO-PSL) PO PSL SLD POD OSŁONA NOCY próbują zmienić Konstytucje w jednostkowej sprawie, by móc sprywatyzować Skarb Państwa jakim są Lasy Państwowe. Z informacji Wikileaks czytamy, ze rząd PO-PSL obiecał zyskami z prywatyzacji Lasów Państwowych spłacić roszczenia Żydowskie. Głosując w całości przeciwko Prawo i Sprawiedliwość zablokowało tą haniebna próbę prywatyzacji Lasów Polskich dokonywanej przez polityków PO-PSL-SLD przeważając 4 głosami. Prawo i Sprawiedliwości skutecznie zablokowało tą prywatyzację Lasów Polskich ponieważ akurat w tej sprawie politycy PO-PSL-SLD musieli mieć większość aż 2/3 głosów.

Rząd Prawa i Sprawiedliwość całkowicie zatrzymał wyprzedaż i prywatyzację majątku narodowego i rozpoczął Repolonizację gospodarki polskiej na wzór gospodarki Japońskiej i Południowo Koreańskiej.

Mimo że rząd PO PSL uzyskiwał miliardy z wyprzedaży majątku narodowego

-deficyt budżetowy za rządów PO PSL był ponad dwa razy wyższy niż za rządów Prawa i Sprawiedliwości

- rokroczne dochody budżetowe rządu PO-PSL przy wyższym obciążeniu podatkowym wynoszącym przeciętnie 47% były niższe o 100 miliardów złotych niż pod koniec rządów Prawa i Sprawiedliwości gdy rokroczne gdy dochody budżetowe za PIS były wyższe o 100 mld zł przy niższym obciążeniu podatkowym Polaków wynoszącym 44%.

- za rządów PO-PSL nie było pieniędzy na takie programy społeczne jak 500 300 czy 13 emerytura.

NIGDY WIECEJ PO SLD PSL.

Wywiad udzielony w 2009 roku przez głównego ekonomistę Platformy Obywatelskiej – Andrzeja Rzońcę

Andrzej Rzońca Główny Ekonomista Platformy Obywatelskiej mówi w wywiadzie - mówi jak odpowiadać na kryzys:

„Zawsze można sprzedać udziały Państwa na giełdzie i uzyskać za to rozsądną cenę i mam tu na myśli także tak zwane spółki strategiczne takie jak PKN ORLEN i PGNiG”

Rząd PO-PSL Prywatyzował i wyprzedawał majątek narodowy między innymi np. prywatyzacja kolejki na Kasprowy Wierch, PKP ENERGETYKI (haniebna próba prywatyzacji Lasów Polskich) i inne.

G
Gość

Dane GUS o inflacji rok 2019 inflacja to tylko 2,1% a średnia inflacjia za rządów PIS 2015 -2019 to 1% i jest dwa razy niższa niż za rządów PO-PSL wszystkie dane do sprawdzenia i weryfikacji w na stronie GUS lub urzędzie statystycznym Inflacja wyniosła rządy PO-PSL w 2008r. - 4,2%, 2009 – 3,5%, 2011- 4,3%, 2012-3,7% rządy PO-PSL

Sprostowanie pojawiających się manipulacji o Inflacji za Prawa i Sprawiedliwości, która jest tak naprawdę niższa niż była za rządów Platformy Obywatelskiej w warunkach niskiej konsumpcji i ogromnego bezrobocia występującego za rządów PO-PSL.

Inflacja wyniosła(rządy PIS) w 2019 r. - 2,1%, w 2018 r. - 1,6, 2017 r. 2,0%, 2016 r. -0,6% i była niska. Inflacja wyniosła (rządy PO-PSL) w 2008r. - 4,2%, 2009 – 3,5%, 2011- 4,3%, 2012-3,7%(rządy PO-PSL) (DANE GUS)

Średnia roczna inflacja podczas rządów Prawa i Sprawiedliwości wyniosła około 1% i była dwa razy niższa od średniej rocznej inflacji występującej podczas rządów Platformy Obywatelskiej i PSL-U, która wynosiła około 2,3%

Średnia roczna inflacja podczas rządów Platformy Obywatelskiej wyniosła około 2,3% i była dwa razy wyższa od średniej rocznej inflacji występującej podczas rządów Prawa i Sprawiedliwości, która wynosiła około 1 %

Podczas rządów Platformy Obywatelskiej i PSL-U było kilka lat z inflacją roczną wynoszącą około 4%

Najwyższa roczna inflacja zanotowana podczas rządów Prawa i Sprawiedliwości wyniosła około 2,1% i była dwa razy niższa maksymalnych wartości inflacji notowanych za rządów Platformy Obywatelskiej i PSL-U.

Ceny niektórych wybranych produktów spożywczych za rządów Prawa i Sprawiedliwość spadły natomiast innych wzrosły bardziej niż średnia inflacja dla wszystkich produktów – to normalne, że jedne produkty drożeją bardziej a ceny innych produktów spadają.

Inflacja która jest 2 razy mniejsza za Prawa i Sprawiedliwości występuje w okresie wzrostu gospodarczego, bardzo niskiego 5% bezrobocia bardzo szybkiego wzrostu płac, bardzo szybkiego wzrostu PKB, płacy minimalnej czy stawki za godzinę (17 zł).

Inflacja która była 2 razy większa za Platformy Obywatelskiej występowała w warunkach ogromnego ponad 10% bezrobocia realnej recesji bardzo niskich płac, głodowych stawek godzinowych wynoszących 3-5 zł za godzinę ponieważ nie było minimalnej stawki godzinowej oraz tego że za rządów PO PSL Polska wg statystyk UE była liderem pod względem niedożywienia wśród dzieci w wieku szkolnym.

Za płacę średnią w za rządów Prawa i Sprawiedliwości w 2019 r. można kupić o 180 litrów paliwa więcej niż za płace średnią za Platformy Obywatelskiej w 2015 r. Za płacę minimalną za rządów Prawa i Sprawiedliwości w 2019 r. można kupić w o 50 litrów więcej paliwa niż za minimalną za Platformy Obywatelskiej w 2015 r.

Dodatkowo za rządów Prawa i Sprawiedliwości wynagrodzenia rosną dużo szybciej niż za rządów PO-PSL. A istotą jest siła nabywcza a ta szybko wzrasta jest dużo wyższa za rządów Prawa i Sprawiedliwości. Za rządów PO-PSL pracowało się po 3 zł za godzinę ponieważ nie było nawet czegoś takiego jak minimalna stawka godzinowa.

G
Gość
18 czerwca, 14:55, Marek:

Bądzmy poważni, prezydent Duda nie ma konkurencji.

Ma klasę międzynarodową i podpisał świetne ustawy dla Polaków. Wszyscy z nich dzisiaj korzystamy. Reszta kandydatów to osobnicy nieobliczalni bardziej bajko-pisarze niż politycy. Dla mnie - tylko Duda

Odnośnie ustaw,to raczej nie wszyscy z nich korzystamy.

Nie korzystam z 500 , z emerytury itd. ale za to codzienne życie o wiele więcej mnie kosztuje,bo ktoś musi przecież dać na socjal. Pracuje w handlu ponad 25 lat ale takich podwyżek jak w ciągu ostatnich kilku lat nie było nigdy.Odnośnie emerytury,to tak jak starszy pan powiedział: dostał 880 na rok dodatkowo a wydać musiał 1300,super pomoc,

Nie wiem jeszcze na kogo będę głosować.Władza to zło,mało kto umie z niej uczciwie korzystać.

P
Piotr
18 czerwca, 14:55, Marek:

Bądzmy poważni, prezydent Duda nie ma konkurencji.

Ma klasę międzynarodową i podpisał świetne ustawy dla Polaków. Wszyscy z nich dzisiaj korzystamy. Reszta kandydatów to osobnicy nieobliczalni bardziej bajko-pisarze niż politycy. Dla mnie - tylko Duda

18 czerwca, 19:42, Piotr:

Zgadzam się z panem ale widzi pan ile grup i kandydatów na Prezydenta chce zaszkodzić, Polsce uważam że ta cała totalna opozycja musi być zdelegalizowana, a wszyscy aferzyści z PO i SLD rozliczeni i pozamykani.

Dla tego że co innego myślą i co innego mówią a robić tez będą inaczej

P
Piotr
18 czerwca, 14:55, Marek:

Bądzmy poważni, prezydent Duda nie ma konkurencji.

Ma klasę międzynarodową i podpisał świetne ustawy dla Polaków. Wszyscy z nich dzisiaj korzystamy. Reszta kandydatów to osobnicy nieobliczalni bardziej bajko-pisarze niż politycy. Dla mnie - tylko Duda

Zgadzam się z panem ale widzi pan ile grup i kandydatów na Prezydenta chce zaszkodzić, Polsce uważam że ta cała totalna opozycja musi być zdelegalizowana, a wszyscy aferzyści z PO i SLD rozliczeni i pozamykani.

P
Piotr
18 czerwca, 12:46, abadon:

Chcąc iść na wybory, potomku słowiańskich Polan, pamiętaj:

– Wybory są organizowane pod patronatem okupantów Polski rękami pełniących obowiązki Polaków koczowników i usłużnych im polskich szabas-gojów.

– partie agenturalne, a więc cała banda czworga (PO/PiS/PSL/SLD) promowane przez media, mają miażdżącą przewagę nad partiami nieagenturalnymi. Jedyną niewiadomą jest to, która z dwóch wiodących agentur (PO czy PiS) zwycięży i z jaką inną agenturą utworzy koalicję. Polska ma wybór między dżumą a tyfusem. Zwycięstwo partii nieagenturalnej jest niemożliwe.

A gdyby nawet zdarzył się cud i zwyciężyłaby jakakolwiek nieagenturalna partia, pod byle pretekstem wybory zostaną unieważnione.

– Biorąc udział w wyborach uznajesz je za wolne, demokratyczne, legalne i prawidłowo przeprowadzone. Legitymizujesz tym samym inscenizowaną nam przez okupantów farsę.

– Dajesz prawo marionetkom politycznym koczowników do powoływania się na „społeczny mandat” na sprawowanie władzy.

– Polski sejm i senat są atrapą parlamentu. Ponad nimi góruje Traktat Lizboński i tzw. „prawodawstwo” jewropejskie. Nawet jeśli uda się do „polskiego” knessejmu przemycić kilku nieagenturalnych posłów – nie zdziałają oni tam nic, a jedynie będą uwiarygadniać parlamentarną fikcję koczowniczej fasadowej „demokracji”.

– Zarówno „parlament” jak i „wybory” są kosztownymi rekwizytami teatralnymi mającymi Gojom sugerować istnienie w Polsce wolności i demokracji. Spełniają one po prostu rolę oszukańczej zasłony dymnej zasłaniającej dyktaturę koczowników.

– Biorąc udział w wyborczej farsie oszukujesz samego siebie – żyjesz bowiem w iluzji, że masz prawo wyboru, że coś zależy od Ciebie, że coś możesz zmienić. A wyniki „wyborów” już są zaklepane – wygra jedna z agenturalnych partii (dżuma lub tyfus). Po wyborach nie zmieni się nic – Polska nadal będzie pod okupacją.

– Idąc do wyborów utwierdzasz innych zaczadzonych mediami rodaków, również idących na „wybory”, że postępują oni dobrze.

– Okupantom Polski zależy na tym, abyśmy w wyborczej farsie brali udział. Bo to nabija im frekwencję, daje im mandat społeczny i pozwala im „legalnie” nadal okupować nasz kraj.

18 czerwca, 15:43, Gość:

Dlatego zagłosujemy na PIS aby Polska była Polską.

Obca propaganda do nas nie dociera.

Kasa jaka idzie z zagranicy na to jest zmarnowana

Dobrze pan pisze w ogóle trzeba doprowadzić do delegalizacji PO KOD PSL i SLD te partie zdradziły swój Naród nawet swoich wyborców dlatego nie mają prawa istnieć

P
Piotr
18 czerwca, 15:47, Gość:

Kiedyś na lekcjach języka Polskiego ( tak na tych samych z których Kaczyński miał "lufę " ) dokonywano analizy satyry Gałczyńskiego która zaczynała się tak :

"Po cholerę toto żyje?

Trudno powiedzieć, czy ma szyję,

a bez szyi komu się przyda?

Pachnie toto jak dno beczki,

jakieś nóżki, jakieś kropeczki -

ohyda "

Jakież to dzisiaj aktualne.

Lufę no może miał pan niech pan nie zapomni że Kaczyński to Profesor Prawa

P
Piotr

Jeśli faktycznie wygra Trzaskowski to bądźcie pewni że dojdzie do wojny domowej Ten człowiek sprzeda nas tak jak zrobił to Tusk a nato mojej zgody niema

b
b ciekawa debata

wszyscy kandydaci mieli cos do zaproponowania slusznego teraz nalezy to zebrac w jedno , wyrzucic agresje ze strony trzaskowskiego i holowni czy biedronia , i bedzie idealny prezydent!, swietnie wypadl bosak i marek jakubiak oraz tarajno, ktory nawet zaczal mowic per Pan Amdrzej , chwala mu za lekcje kultury ktora odrobil !

P
Przyszlosc Twoja

Tu nie chodzi o to kto wygral bo to nie loteria , to nie lotto ani bukmacherzy , chodzi o to by miec przyszlosc dla Ciebie i twoich bliskich , twoich dzieci .ludzi starszych , takze dla sasiadow i tych ktorych mijasz na ulicy, Twoj los jest w twojej decyzji!!

H
HAHAHAHA Z TA WASZĄ SONDĄ

ZART Z TYM KTRZASKOWSKIM ! , BYLI LEPSI

G
Gość

Ilu Polaków znamienitych obchodzi dzisiaj swój dzień urodzin a wy zajmujecie się "panem nikt "

G
Gość

I mamy proste wytłumaczenie . Bardzo proste a nawet prostackie.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski