Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź, gdzie możesz zagłosować

Do wyborów pozostało

  • 01dzień
  • 15godz.
  • 38min.
Odwiedź serwis wyborczy 

Czy żużel musi być niebezpieczny? [ROZMOWA]

Krzysztof Wypijewski
Jarosław Pabijan
Po tragicznym wypadku Krystiana Rempały rozgorzała dyskusja na temat bezpieczeństwa na żużlowych torach.

Rozmowa z Jackiem Woźniakiem, byłym zawodnikiem, obecnie trenerem bydgoskich miniżużlowców.

Wielu ekspertów, jako główne źródło zła, wskazuje tłumiki..
.

Od sezonu 2011, przez cztery lata, obowiązywały tłumiki nieprzelotowe. Na początku było wielkie larum, ale potem zawodnicy się przyzwyczaili i protesty nieco przycichły. Od ubiegłego roku mamy tłumiki, które lepiej odprowadzają spaliny, ale na pewno nie tak dobrze, jak te, które obowiązywały do końca 2010. Wracając jednak do pytania, to tłumiki są tylko częściowo winne.

Dlaczego tylko częściowo?

Od pewnego czasu można stosować w silnikach części tytanowe. Ten fakt - w połączeniu z nowymi tłumikami - pogorszył sytuację. Silniki są wyżyłowane, mają teraz 16-17 tysięcy obrotów, a więc o około 3 tysiące więcej. Przy skręceniu manetki gazu, motocykl nie „słucha”, zawodnika „prostuje”. Rozmawiałem ostatnio z Andriejem Kudriaszowem, który w lidze rosyjskiej wciąż korzysta z tłumików, które obowiązywały u nas do końca 2010 roku. Mówił, że jest duża różnica, motocykl prowadzi się znacznie płynniej.

Reasumując: warto zastanowić się nad usunięciem części tytanowych i wprowadzeniem tłumików sprzed 2011 roku. To może poprawić bezpieczeństwo na żużlowych torach.

Krystianowi Rempale spadł kask i nieosłoniętą głową uderzył o tor. Pojawia się pytanie - czy kask ma prawo spaść?

Na temat wypadku Krystiana nie chcę się wypowiadać, bo nie byłem na miejscu zdarzenia. Teoretycznie kask nie powinien spaść. Jeszcze nie spotkałem się z sytuacją, by paski, które zawodnicy zapinają pod brodą, były porwane. Wiele zależy od siły wiązania. Niektórzy żużlowcy zapinają paski mocniej, inni słabiej.

Tomasz Gollob twierdzi, że „należy dokończyć ten sezon z bezwzględnym zakazem bronowania torów”. Jakie jest pana zdanie w tej kwestii?

Wprowadzenie funkcji komisarza toru poprawiło sytuację. Tory w Polsce są bardziej twarde i równe. Oczywiście nigdy nie będą równe jak stół; zawsze pojawi się jakaś dziura, koleina. To jest żużel.

Kiedyś mówił pan, że wpływ na wypadki ma też styl jazdy zawodników...

Jestem zwolennikiem tego, aby przez cztery okrążenia prawa noga spoczywała w haku. Wtedy łatwiej się steruje i panuje nad motocyklem. U wielu młodych zawodników zapanowała jednak jakaś dziwna moda na jazdę z wyprostowaną prawą nogą. To wygląda może widowiskowo, ale jest niebezpieczne. Często tak jadących zawodników „dźwiga” na wyjściu z łuku i ciągnie do płotu.

Żużlowcy powtarzają jednak, że wiedzą, co robią...

100 razy się uda, ale 101. już nie. O Darcym Wardzie też wszyscy mówili, że urodził się z motocyklem i potrafi zrobić z nim wszystko. Trzeba być skoncentrowanym cały czas. Roman Jankowski, gdy jeszcze jeździł, powiedział do mnie: „Najgorzej, gdy myślisz, że wszystko wiesz i umiesz. Wtedy pojawia się rutyna, która może zgubić”. To święte słowa. Warto, by wszyscy jeżdżący obecnie zawodnicy wzięli je sobie do serca.

Dziękuję za rozmowę.

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kamel

Oczywiście tłumiki :)

S
Sonic

zabili nam żużel .. tyle w temacie , każda zmiana techniczna w speedwayu na przestrzeni ostatnich paru lat to bubel .. tłumiki - tragedia , tytan - to samo .. wszystko opiera się na tym że to nie my .. a Angole rządzą naszym speedwayem !! dajemy się dymać na każdym kroku a to my właściwie powinniśmy trzymać władze w tym sporcie mając najlepszą ligę żużlową na świecie . Firma JAWA dała bardzo fajną alternatywę dla żużla w postaci silnika o którym zawodnicy wypowiadają się w samych superlatywach i do tego eksploatacja takiego sprzętu jest ponad połowę tańsza !! ... ale nasze władze w życiu nie wprowadzą takich rozwiązań bo "kasa" musi się zgadzać ... i koło się zamyka ... POZDRAWIAM

O
Obserwator

A co to jest "tłumnik"?

k
kamel

Najpierw zmienili tłumniki aby ograniczyły one halas ale po pewnym czasie okazało sie że być może ograniczją one hałas ale nie służą bezpieczeństwu. Według mnie powinni wrócić do starych tłumników. Noga zdjęta z haka... Dawniej tego nie było i też zawodnicy jeździli i zdobywali punkty. Od kilku lat to stało się takie "powszechne" mozna powiedzieć, że Emil to zapoczątkował ale mi się to jakoś specjalnie nie podobało. Na temat torów powiem tylko że komisarze dobrze okej są i niech będą jeśli to ma poprawić bezpieczeństwo ale nie może być takich sytuacji że ten komisarz jest a mimo to tory i tak są dziurawe czy niebezpieczne

y
y

Lepiej nie :p

m
mały-głód

Mnie też wkurzają te nogi zdjęte z haka.. Np podczas GP w Gorzowie Zmarzlik w finale noge z haka ściągnął i z pierwszej pozycji na 3 spadł...Gdyby nie to mógł wygrać GP!!! To co Woźniak mówi dźwiga ich i ciągnie w płot

A
AJ

Wreszcie jakiś rozsądny głos. Żeby władze na górze wzięły opinie nie tylko Jacka ale wszystkich innych którzy zgłaszają problem z tymi tłumnikami..

m
mentor

Dobrze gada polać mu!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3