Stowarzyszenie kujawskich kupców i
handlowców ocenia, że Inowrocław stracił kilkanaście milionów
złotych z tytułu tzw. renty planistycznej w związku z powstaniem
galerii handlowej na Rąbinie. Lider KSPiH Marek Słabiński
komentuje, że należy odwołać władze miasta.
<!** Image 2 align=middle alt="Image 212968" >List, który dotarł do naszej
redakcji, sygnuje Marek Słabiński. Zwróciliśmy się do władz
miasta z prośbą o komentarz do tego wystąpienia. Opublikujemy go,
gdy tylko do nas dotrze. Oto obszerne fragmenty listu Kujawskiego
Stowarzyszenia Przedsiębiorców i Handlowców:
<!** reklama>Renta planistyczna jest opłatą
pobieraną na podstawie art.36 ust.4 ustawy o planowaniu i
zagospodarowaniu przestrzennym. Stanowi w całości dochód budżetu
gminy. Pobiera się ją w okresie 5 lat od zmiany lub uchwalenia
nowego planu zagospodarowania przestrzennego .Jest to jednorazowa
opłata od wzrostu wartości nieruchomości wynikającej ze zmiany
planu miejscowego. Wysokość opłaty , zgodnie z ustawą , wynosi od
powyżej 0 do 30%.Wielkość stawki % ustala rada miejska w swojej
uchwale. W przypadku terenu pod galerię handlową na Osiedlu Rąbin
jest to 30 %. W miesiącu kwietniu b.r zwróciliśmy się
prezydenta Brejzy z następującymi pytaniami:
__
Pierwsze pytanie__ - WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI
PUBLICZNEJ
„Działając na podstawie art. 2 ust.
1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
publicznej (Dz.U. Nr 112 , poz.1198, ze zm.)__ wnoszę o udzielenie następującej
informacji:
__
Udostępnienie kopii kosztorysu
inwestorskiego oraz kosztorysu powykonawczego remontu holu Teatru
Miejskiego w Inowrocławiu wykonanego w bieżącym roku.__ Zwracam uwagę, że na podstawie art.13
ust 1 w/w ustawy ”Udostępnienie informacji publicznej na wniosek
następuje bez zbędnej zwłoki , nie później jednak niż w
terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku”
__
Na pytanie pierwsze otrzymaliśmy
odpowiedź ,że cyt: „realizatorem inwestycji było Kujawskie
Centrum Kultury , które przeprowadziło przetarg na wykonanie prac i
tam znajdują się stosowne dokumenty…”
__
Bulwersuje arogancja z jaką zostaliśmy
potraktowani. KCK jest agendą Urzędu Miasta Inowrocławia i jest w
pełni utrzymywane z naszych podatków. Domagamy się ,aby publicznie
ujawnić wysokość kwot wynikających z kosztorysów powykonawczych
i inwestorskich określających zakres oraz wysokość cen robocizny
i materiałów przeznaczonych na remont holu teatru. Przypominamy ,
że na remont holu wydano ok.800 tys.zł. Jest to kwota porównywalna
z wybudowaniem dwóch domów jednorodzinnych!
__
Drugie pytanie__ - WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI
PUBLICZNEJ
Działając na podstawie art. 2 ust. 1
ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
publicznej (Dz.U. Nr 112 , poz.1198, ze zm.)__ wnoszę o udzielenie następującej
informacji:
__
Wskazanie wielkości kwoty uzyskanej z
tytułu renty planistycznej uzyskanej po sprzedaży terenu
przeznaczonego pod inwestycję „Wojska Polskiego-galeria”
((uchwała RM Inowrocławia nr XXXVI/514/2009 z 30 września 2009 r.
zmieniająca dotychczasowy mpzp).__ Zwracam uwagę ,że na podstawie art.13
ust 1 w/w ustawy ”Udostępnienie informacji publicznej na wniosek
następuje bez zbędnej zwłoki , nie później jednak niż w
terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
__
Sankcje za niezłożeni, złożenie
niepełnej lub złożenie nieprawdziwej informacji określa art. Art.
23. ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
publicznej (Dz.U. Nr 112 , poz.1198, ze zm).cytuję:__ „Kto, wbrew ciążącemu na nim
obowiązkowi, nie udostępnia informacji publicznej, podlega
grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
roku”
__
Na pytanie drugie otrzymaliśmy
odpowiedź, że cyt: „prowadzone jest postępowanie
administracyjne w sprawie ustalenia wysokości opłaty planistycznej”
__
Zgodnie z art.37 ustawy o planowaniu i
zagospodarowaniu przestrzennym z 27 marca 2003 cyt:
__
„ust.5. Notariusz, w terminie 7 dni
od dnia sporządzenia umowy, której przedmiotem jest zbycie
nieruchomości, w formie aktu notarialnego, jest zobowiązany
prze-słać wójtowi, burmistrzowi albo prezydentowi miasta wypis z
tego aktu.
__
ust.6. Wójt, burmistrz albo prezydent
miasta ustala opłatę, o której mowa w art. 36 ust. 4, w drodze
decyzji, bezzwłocznie po otrzymaniu wypisu z aktu notarialne-go, o
którym mowa w ust.5”
__
Akt notarialny sprzedaży gruntu pod
galerię handlowa wpłynął do urzędu miasta na początku 2012
roku. Prawdopodobna cena sprzedaży gruntu wyniosła ok.50 mln zł,
zatem różnica między wartością przed i po sprzedaży wynosi
ok..49 mln zł. Z tytułu renty planistycznej do budżetu miasta
powinno wpłynąć 30 % wzrostu wartości gruntu t.j.ok.15 mln zł.
__
Zadajemy publicznie pytanie:
__
Jakie są przyczyny , które
doprowadziły do tego , że przez ponad rok prezydent miasta nie
podjął żadnych działań , aby budżet miasta zyskał tak
znaczącą kwotę. Tylko z tytułu możliwych do uzyskania odsetek
straciliśmy w ciągu roku ponad 1 mln zł.!!!?
__
W związku z zaistniałą sytuacją
należy podjąć wszelkie działania, szczególnie referendalne, aby
odwołać obecne władze miasta, z prezydentem na czele, z
zajmowanych stanowisk.
