Nowe zespoły trakcyjne PESA Bydgoszcz, które są obecnie testowane przez producenta na torze w Velimiu, będą nosić nazwę RegioFox. Pierwsze „Lisy“ wyjadą na tory w Pradze i regionach środkowo-czeskim, południowoczeskim i pardubickim oraz na Wysoczynie. Koleje Czeskie zamówiły już 76 RegioFoxów. Pociągi będą napędzane ekologicznymi silnikami Rolls-Royce, które oprócz konwencjonalnego oleju napędowego, mogą być zasilane biopaliwem HVO.
"Lis to szybkie i sprytne zwierzę"
Przestronne wnętrze ze 115 miejscami siedzącymi (w tym 9 w 1 klasie), wejście i przestrzeń bez barier, ogrzewanie, klimatyzacja, gniazdkami 220V i USB do ładowania urządzeń mobilnych, Wi-Fi, próżniowa toaleta z przewijakiem, wewnętrzne i zewnętrzne oświetlenie LED, nowoczesny system informacji pasażerskiej z monitorami, monitoring, systemy łączności GSM-R oraz europejskim systemem bezpieczeństwa ETCS – tym wszystkim wyróżniają się nowoczesne zespoły trakcyjne, które dzisiaj otrzymały nazwę handlową RegioFox.
Lis to szybkie i sprytne zwierzę i cieszę się, że RegioFox zaoferuje pasażerom wiele inteligentnych rozwiązań i maksymalny komfort. Nową nazwę wybrali nasi pasażerowie w ankiecie na portalach społecznościowych. Zamówiliśmy już siedemdziesiąt sześć takich jednostek. Nie bez znaczenia jest to, że pojazdy wyposażone są w najnowocześniejsze, niskoemisyjne, ekologiczne silniki Rolls-Royce spełniające limity emisji Stage V. – podkreślił Michał Krapinec, prezes i dyrektor generalny České Drahy.
W pojazdach jest przestrzeń do przewozu 8 rowerów, 3 wózków dziecięcych i 2 wózków inwalidzkich. przewóz ośmiu rowerów, trzech wózków dziecięcych i dwóch wózków inwalidzkich. RegioFoxy to pojazdy bardzo bezpieczne, spełniające najnowsze europejskie normy ETCS, które mogą poruszać się z maksymalną prędkością 120 km/h.
- Wywiązujemy się z naszych zobowiązań umownych i wspólnie z regionami znacząco unowocześniamy transport regionalny. RegioFox są tego przykładem. Te niskopodłogowe pociągi dzięki udogodnieniom gwarantują komfortową podróż osobom starszym, niepełnosprawnym, czy rodzinom z małymi dziećmi. Wszyscy pasażerowie z pewnością docenią ergonomicznie wyprofilowane fotele, klimatyzację oraz nowoczesny system informacyjny. Wygoda, łączność Wi-Fi oraz gniazda do ładowania urządzeń mobilních pozwalają wykorzystać czas podróży na pracę, naukę, wypoczynek czy oglądanie filmów .. Pociągi wyposażone są również w system zliczania pasażerów, który zapewni zarówno nam, jak i zleceniodawcom transportu lepszy przegląd potoków pasażerów na poszczególnych trasach.” – powiedział Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD ds. transportu pasażerskiego.
RegioFOX pojadą w drugiej połowie 2023 roku
- Chcemy, żeby pojazdy Pesa RegioFox rozpoczęły eksploatację obserwowaną i jazdy z pasażerami w drugiej połowie tego roku. W tej chwili trwają badania tych pojazdów na torze testowym w Velimiu w Czechach oraz komorze klimatycznej w Austrii - dodaje Miroslav Kupec, prezes Pesa Czechy.
Po zakończeniu testów pozostanie czekać na ich dopuszczenie do ruchu przez czeski Urząd Transportu Kolejowego. Pierwsze pojazdy wyjadą na tory w Pradze oraz regionach środkowoczeskim i południowoczeskim. Kolejne RegioFoxy będą wozić pasażerów w regionach Pardubice, Hradec Králové, Pilzno i Vysočina.
Pesa podpisała umowę na dostawy zespołów trakcyjnych 847 dla Kolei Czeskich w lutym 2022 roku. Umowa ramowa zakłada zamówienie do 160 pojazdów o łącznej wartości 2,5 mld zł. Do tej pory Koleje Czeskie zamówiły już 76 RegioFoxów. Pierwsze zespoły trakcyjne dostarczone przez Pesa do Czech otrzymały przed laty nazwę RegioShark.
