Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

CPK uczyni z Kujawsko-Pomorskiego peryferia? Radni sejmiku chcą zmiany przebiegu linii kolejowej

Maciej Czerniak
Maciej Czerniak
Wybrany wariant Szprychy nr 1 CPK omija Toruń i Bydgoszcz. Radni sejmiku przyjęli uchwałę za wstrzymaniem prac projektowych tej inwestycji
Wybrany wariant Szprychy nr 1 CPK omija Toruń i Bydgoszcz. Radni sejmiku przyjęli uchwałę za wstrzymaniem prac projektowych tej inwestycji CPK / Archiwum Polska Press
Łukasz Krupa, wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego, wskazuje na konieczność wstrzymania prac nad tak zwaną Szprychą nr 1 Centralnego Portu Komunikacyjnego, która została zaplanowana z pominięciem Bydgoszczy i Torunia.

Zobacz wideo: Smaki Kujaw i Pomorza. Sezon 4, odcinek 35

od 16 lat

Konsultacje nad projektowaniem przebiegu tras w ramach inwestycji CPK zakończyły się, w opinii większości radnych sejmiku, niekorzystnie dla Kujawsko-Pomorskiego.

- Wybrany wariant pomija Bydgoszcz i Toruń, największe ośrodki miejskie w naszym województwie, i grozi powstaniem obszarów, które można nazwać wewnętrznymi peryferiami - mówi Łukasz Krupa, wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

To Cię może też zainteresować

Podczas konferencji prasowej, która odbyła się w biurze PO w Bydgoszczy, zaznaczył, że stanowisko sejmiku zawarte w uchwale z 19 grudnia zostało już skierowane do premiera Morawieckiego, pełnomocnika rządu ds. CPK, Marcina Horały, wojewody kujawsko-pomorskiego, parlamentarzystów i do Mikołaja Wilda, prezesa Spółki Centralny Port Komunikacyjny.

Kolej dużych prędkości dzielona z pociągami towarowymi?

Chodzi o linię noszącą nazwę Szprycha nr 1 CPK łączącą projektowany port komunikacyjny z Gdańskiem, a przebiegającą przez Płock, Włocławek i Grudziądz.

"Wybrany do realizacji wariant jest bardzo niekorzystny nie tylko dla województwa kujawsko-pomorskiego, ale także jest sprzeczny z celami równoważenia rozwoju w ujęciu całego kraju" - czytamy w uchwale. I dalej: "Kształtuje wewnętrzne peryferia - obszary leżące w pobliżu centrum kraju, ale z nim niepołączone".

Radni krytykują również plany wykorzystania obecnej linii kolejowej nr 18 na odcinku z Włocławka, przez Toruń i Bydgoszcz, do Nakła nad Notecią".

- Już tylko konieczność przeprowadzenia linii nad jeziorem Włocławskim wydaje się inwestycją bardzo trudną w realizacji ze względów środowiskowych, ekonomicznych oraz technicznych, a połączenie to jest niezbędne dla włączenia Włocławka, Torunia i Bydgoszczy do sieci połączeń - podnoszą radni.

Wybrany wariant Szprychy nr 1 CPK omija Toruń i Bydgoszcz. Radni sejmiku przyjęli uchwałę za wstrzymaniem prac projektowych tej inwestycji
Wybrany wariant Szprychy nr 1 CPK omija Toruń i Bydgoszcz. Radni sejmiku przyjęli uchwałę za wstrzymaniem prac projektowych tej inwestycji CPK

Pod znakiem zapytania stawia to wolę realizacji połączenia z Warszawy przez województwo kujawsko-pomorskie w kierunku Koszalina i Kołobrzegu. "Wykorzystanie linii nr 18 jako elementu Kolei Dużych Prędkości oznaczałoby konieczność jej dzielenia z przewozami regionalnymi oraz przewozami towarowymi, co będzie nieuchronnie skutkować bardzo niskimi prędkościami oraz redukcją połączeń regionalnych" - to inny fragment uchwały sejmiku.

Centralny Port Komunikacyjny powstać ma między Warszawą i Łodzią. W ramach zadania planowana jest budowa nowego lotniska centralnego dla Polski i towarzyszące temu przedsięwzięciu inwestycje kolejowe. Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1981 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Całość programu zostanie ma zostać zrealizowana w latach 2020-2034.

- Brak włączenia Bydgoszczy i Torunia do przebiegu trasy Szprychy nr 1 skutkowałby tym, że automatycznie kilkaset tysięcy mieszkańców nie miałoby możliwości skorzystania z nowej linii. A w przypadku, gdyby trasa została zaprojektowana bez pominięcia tych miast, czas przejazdu wydłużyłby się zaledwie o 25 minut. To niewielka strata, jeżeli chodzi o czas - mówi Łukasz Krupa. Apeluje w tej sprawie, między innymi do parlamentarzystów PiS-u.

- Bydgoszcz i Toruń będą miały znacznie skrócony, dzięki remontowi linii 18, czas dojazdu do Warszawy - Łukasz Schreiber, przewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów odnosi się do sprawy. - Z Bydgoszczy da się do stolicy dojechać w niecałe dwie godziny.

Podkreśla, że pociągi mają kursować na tym połączeniu do czterdzieści minut. - Mówienie, że ma pójść dodatkowa szprycha i od Włocławka ma odbić w kierunku Grudziądza i Trójmiasta, to nie jest ani przeciwko Bydgoszczy, ani Toruniowi. I domaganie się tego, by ona tamtędy nie poszła, jest w moim przekonaniu egoistyczne i absurdalne - minister wypowiedział się dla "Zbliżeń" TVP3 Bydgoszcz. - Trudno to inaczej ocenić.

Konstanty Dombrowicz, przedstawiciel regionalny Centralnego Portu Komunikacyjnego w Kujawsko-Pomorskiej uważa, że nie można nieustająco wracać do tematów - jak zaznacza - już zamkniętych.

- Wtedy nigdy nie rozpocznie się ich realizacja - mówi Dombrowicz. - Uwagi urzędu marszałkowskiego dotyczące przebiegu CPK przez nasze województwo zostały dwa lata temu odrzucone. CPK opublikował zbiorczo odpowiedzi dla całej Polski i do wszystkich propozycji się odniesiono. Trzeba było je po prostu przeczytać. Nie sądzę, aby była możliwa generalna zmiana planu przebiegu planowanej szybkiej kolei. Pewnie tam, gdzie są dość oczywiste kolizje z infrastruktura, np. w okolicach Wąbrzeźna, w szczegółowych opracowaniach zostaną wprowadzone poprawki. Natomiast, jeżeli według zapowiedzi, pociągi z Bydgoszczy będą jeździły do CPK dwie godziny, a do Warszawy 2 godziny i piętnaście minut, to przecież dobry wynik. Teraz trzeba tylko pilnować, by modernizacja trasy była realizowana jak najszybciej, by pociągi mogły jeździć z prędkością tak, jak na linii CPK. I na to należy naciskać. Tak, jak na szybką realizację drogi S10.

Konstanty Dombrowicz dodaje: - Niestety raz jeszcze powtórzę, że będą nieuchronnie pokrzywdzone jednostki. Tak jest w planowaniu strategicznym. Należy zadbać, by tym pokrzywdzonym należycie wyrównać straty.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: CPK uczyni z Kujawsko-Pomorskiego peryferia? Radni sejmiku chcą zmiany przebiegu linii kolejowej - Gazeta Pomorska