https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Bydgoszcz: Transmisja z XV Sesji Rady Miasta. 25 września 2019

Sławomir Bobbe
Na środę, 25.09, zaplanowano XV Sesję Rady Miasta.
Na środę, 25.09, zaplanowano XV Sesję Rady Miasta. zrzut ekranu UM Bydgoszcz
W środę, 25.09, odbywa się XV Sesja Rady Miasta. Zapraszamy do śledzenia transmisji.

Aktualizacja, godz. 18.45:
Jedną z ostatnich decyzji radnych na wczorajszej sesji było przyjęcie wniosku o nadaniu imienia premiera Tadeusza Mazowieckiego nowemu wiaduktowi w ciągu Trasy Uniwersyteckiej. Radni PiS proponowali na patrona Jana Nowaka-Jeziorańskiego.

Aktualizacja, godz. 17.15:
Radni zdecydowali też, że mieszkańcy Górnego Tarasu zaczną segregację bioodpadów wcześniej niż pozostali bydgoszczanie - bo już od 1 listopada. Specjalne kontenery rozstawi dla nich półka ProNatura. Od stycznia segregować odpady podlegające biodegradacji będzie musiał już każdy, a na tę frakcję przeznaczone zostaną osobne kontenery.

Aktualizacja, godz. 16.30:
Radni przegłosowali właśnie podniesienie kwoty dotacji do 5 tys. zł (wcześniej były to 3 tys. zł) na wymianę pieców węglowych. Nie będzie można wymienić kotłów węglowych na nowocześniejsze, ale węglowe. Jeśli cała kamienica kompleksowo zlikwiduje wszystkie piece będzie można dostać od 6 do 8 tysięcy złotych (odpowiednio za wymianę na ogrzewanie gazowe, elektryczne i podpięcie do miejskiej sieci ciepłowniczej).

Aktualizacja, godz. 15.50:
Po przerwie radni zdecydowali o przystąpieniu miasta do "Nowego Zintegrowanego Porozumienia Burmistrzów na rzecz klimatu i energii”.

Aktualizacja, godz. 13.50:
Poniżej przedstawiamy pełną treść apelu do premiera Mateusza Morawieckiego, który właśnie przyjęli radni.

W związku ze zmianami w prawie drastycznie zmniejszającymi dochody Miasta
w kwocie ok. 400 mln zł w latach 2020 – 2023, Rada Miasta Bydgoszczy apeluje do Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego o zwrócenie pieniędzy mieszkańcom poprzez stworzenie możliwości prawnej rekompensaty na rzecz samorządów.

Zmiany wprowadzone przez Rząd wpływają na dochody Miasta i codzienne życie bydgoszczan. W efekcie konieczne będzie ograniczenie inwestycji np. w postaci rezygnacji
z budowy basenów osiedlowych, wymiany tramwajów, utwardzania ulic gruntowych czy zmniejszenie liczby realizowanych pomysłów, jakie mieszkańcy zgłosili w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. Skutki działań Rządu Miasto będzie ponosić każdego roku, a te bezpośrednio mogą odczuć bydgoszczanie np. poprzez zmniejszenie częstotliwości kursowania komunikacji publicznej, niższy poziom w finansowaniu: dodatkowych godzin lekcyjnych w szkołach, bydgoskich klubów sportowych, kultury oraz w innych obszarach funkcjonowania miasta.

Jednocześnie wnosimy do przedstawicieli Rządu o przekazywanie pełnych informacji dotyczących pieniędzy, które trafiły do samorządów, zestawiając to ze wzrostem dochodów Rządu i wyższymi cenami. W wyniku rządowych działań m.in. w ramach reformy edukacji, zmian w karcie nauczyciela czy przez podwyżki cen prądu i ropy, wszystkie usługi świadczone przez Miasto na rzecz mieszkańców kosztują budżet Miasta znacznie więcej niż w 2015 roku.

W okresie 2015 – 2018 dochody Rządu wzrosły aż o 90 mld zł, a tylko ich minimalna część trafia do bydgoszczan. Dlatego apelujemy również o zmiany mające na celu zakończenie marginalizacji Bydgoszczy i całkowicie eliminujące Miasto z rządowych projektów np. Mostów dla Regionów, Mieszkania Plus w zakresie realizacji przez Polski Fundusz Rozwoju, Stop Smog oraz programów lokalnych dotyczących budowy dróg
i rozwoju połączeń autobusowych. Za marginalizację Miasta uznajemy dystrybucję pieniędzy z założeniem, iż priorytetem jest Polska wschodnia, tak jak ma to miejsce w przypadku Programu Budowy Dróg Krajowych, w tym istotnej dla Bydgoszczy budowy drogi ekspresowej S10.

Wobec powyższego apelujemy o jak najszybsze wprowadzenie rozwiązań dążących do rekompensaty spadku dochodów samorządów i uwzględnienie Bydgoszczy w programach rządowych, aby na skutek wprowadzonych zmian poszkodowanymi nie byli mieszkańcy Bydgoszczy.

Aktualizacja, godz. 13.40:
Radni opracowali apel do Prezesa Rady Ministrów w sprawie rekompensat dochodów samorządów. Wersje apelu są dwa, jeden opracowany przez radnych PO, drugi z poprawkami radnych PiS. - Apel w naszej wersji sprowadzamy do meritum – mówi radny Paweł Bokiej z PiS. - Nasz apel ma identyczną wymowę, ale nie zawiera szpilek wbijanych w rząd i premiera. Jeśli ten apel ma mieć siłę wszystkich radnych, przychylicie się do tej wersji - twierdzi radny.- Chodzi jednak o to, żebyście mogli pokazać, że jesteśmy przeciw Bydgoszczy i będziecie to grzać na memach w kampanii wyborczej. W głosowaniu przeszła wersja zaproponowana przez radnych PO.

Aktualizacja, godz. 12.50:
Prezydenci Mirosław Kozłowicz i Michał Sztybel przedstawiają radnym zaawansowanie najważniejszych inwestycji w mieście. Największa inwestycja drogowa to oczywiście przebudowa ulicy Kujawskiej i Wojska Polskiego. Zaawansowanie prac w wypadku tej drugiej inwestycji prezydent Kozłowicz ocenił na 75 procent. 12 grudnia ma zostać wznowiony ruch tramwajowy na Wojska Polskiego. Z kolei przejezdność ulicy Grunwaldzkiej w obu kierunkach ma być osiągnięta w grudniu tego roku, choć prace na trasie będą kontynuowane.

Aktualizacja, godz. 12.05:
Radny Jakub Mikołajczak złożył wniosek formalny o przygotowanie apelu do Prezesa Rady Ministrów w sprawie uzyskania rekompensat dla samorządu w związku ze zmianami prawnymi proponowanymi przez rząd. Radni potrzebują czasu, by ten apel przygotować. Ogłoszono przerwę.

Aktualizacja, godz. 11.15:
Prezydent Rafał Bruski przedstawia sytuację budżetu po zapowiedzianych rządowych zmianach. Wskazuje programy rządowe, z których wykluczono Bydgoszcz. - Fundusz Dróg Samorządowych, dawne „schetynówki” - z mocy ustawy żadne miasto wojewódzkie nie może po kasę sięgnąć - mówi prezydent. - Program Mosty dla Regionów - wyłączenie miast na prawach powiatu. program walki z wykluczeniem transportowym i przywracanie połączeń PKS - wyłączono komunikację miejską, a to nasza komunikacja łączy się z gminami podbydgoskimi. Program budowy dróg ekspresowych – dodatkowe środki mają być skierowane na inwestycje na ścianie wschodniej. To jest priorytet rządu - pominięto S10, a najwięcej dołoży się na trasę S19 (734 mln zł) na fragment Rzeszów Południe - Barwinek. Program Stop Smog - miasta powyżej 100 tysięcy wykluczone z udziału w programie - wylicza prezydent.

Aktualizacja, godz. 10.15:
Skarbnik miasta Piotr Tomaszewski wylicza, ile miasto straci na zmianach prawnych wprowadzanych przez rząd. - Zmiany prawne wprowadzane przez rząd powodują ubytek dochodów w samorządach - z tytułu zmian podatkowych 70 milionów złotych, zmiany w subwencji oświatowej 20 mln zł, pozostałe zmiany to 10 mln zł (to m. in. zmiana minimalnego wynagrodzenia). Przez cztery lata to około 400 milionów złotych - podkreśla skarbnik.

Aktualizacja, godz. 10.15:
Pełni werwy po przerwie radni po ponad godzinie uchwalili w końcu porządek obrad. Przepadł m. in. wniosek dotyczący informacji prezydenta o sytuacji mieszkańców Siernieczka w związku z dokuczliwościami zapachowymi z Remondisu, nie zyskał poparcia również wniosek o przesunięcie wystąpienia obywatelskiego na początek sesji. Nie będzie też informacji dyrektora GDDKiA o drogach S5 i S10.

Aktualizacja, godz. 9.50:
Radni nie są w stanie uchwalić porządku obrad, zarządzono 10 minut przerwy.

Aktualizacja, godz. 9.35:
Pół godziny sesji nie wystarczyło radnym do tego, by uchwalić porządek dzisiejszych obrad. Część radnych chce wprowadzenia pod obrady informacji dot. sytuacji mieszkańców Siernieczka. Radny Bogdan Dzakanowski postuluje, żeby wystąpienia obywatelskie odbywały się na początku sesji. Na swoje wystąpienie w sprawie wycinki drzew czekają działacze osiedlowi z Kapuścisk. Radni zarzucają sobie upolitycznianie wypowiedzi.

Aktualizacja, godz. 9.25:
Radni nie wysłuchają dziś informacji ustnej dyrektora GDDKiA w sprawie zaawansowania prac nad drogami ekspresowymi S5 i S10. Jak podkreśla przewodnicząca Rady Miasta Bydgoszczy dyrektor odrzucił zaproszenie i przekazał radzie, że wszystkie informacje radni mogą znaleźć na stronie internetowej GDDKiA. Punkt obrad dotyczący dróg ekspresowych będzie więc zdjęty z porządku obrad.

Aktualizacja, godz. 9.15:
Na początku sesji wystąpiła radna Agnieszka Bąk, która podziękowała radnym i prezydentowi za współpracę, a wyborcom za jej wybór. Agnieszka Bąk złożyła rezygnację z funkcji radnej, podjęła bowiem pracę w Brukseli w biurze posła do Parlamentu Europejskiego Radosława Sikorskiego. Jej miejsce w Radzie Miasta Bydgoszczy zajmie wkrótce Wojciech Bulanda.

Radni zajmą się dziś, między innymi, tematami budowy dróg ekspresowych S5 i S10 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, sytuacji i perspektywach finansowania samorządów, zwolnieniem z opłat za korzystanie z usług komunikacji publicznej 1 listopada 2019 czy sposobem świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Więcej o porządku obrad tutaj (kliknij, żeby przejść).

Obrady na żywo śledzić można na stronie bydgoskiego Urzędu Miasta tutaj (kliknij, żeby przejść).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

e
era
25 września, 11:03, Drogowiec:

Wypowiedź dyrektora od dróg, że można to sobie sprawdzić w Internecie to kpina z radny miasta, a tym samym kpina z mieszkańców Bydgoszczy, bo rada to przecież ich przedstawiciele. Może jak ktoś napisał niżej oddajmy władzę drogową Toruniowi. Oni budować potrafią...

25 września, 13:13, Gość:

Zdaje się, że dyrektor od dróg jest działaczem PiSu z Gdańska, więc pewnie rzadko bywa w pracy

25 września, ‎22‎:‎29, Gość:

Najpierw Bruski skacze na antyrządowych manifestacjach, a potem płaczę że nie dostaje kasy od rządu. Ale tak wybraliście bydgoszczanie, macie co chcieliście. Dalej głosujcie na platfusów i czerwonych, wcale was nie żałuję.

Nie głosuję na PIS bo PIS popiera rozwój wschodniej Polski kosztem rozwoju Polski zachodniej czyli np. Bydgoszczy. Dopóki będzie rządził PIS i ich zachłanny na kasę pedofilski kler o S10, bydgoskiej trasie W-Z czy rozbudowie naszego bydgoskiego lotniska możemy zapomnieć. Tak samo o remoncie śluz na Kanale Bydgoskim lub budowie dróg osiedlowych. Jeśli chcesz żeby kasa należna metropolitalnej Bydgoszczy poszła do zacofanego Lublina, Białegostoku, Rzeszowa lub rydzykowego Torunia to głosuj dalej na PIS. Jeśli jednak jesteś bydgoskim patriotą i chcesz żeby kasa z bydgoskich podatków została tu w Bydgoszczy i nie poszła do tych wschodnich, prymitywnych i ciemnych katolickich nor czy na budowę nowych wypasionych plebanii gdzie kler będzie nadal molestował małych chłopców to głosuj na PO lub SLD.

G
Gość
25 września, 11:03, Drogowiec:

Wypowiedź dyrektora od dróg, że można to sobie sprawdzić w Internecie to kpina z radny miasta, a tym samym kpina z mieszkańców Bydgoszczy, bo rada to przecież ich przedstawiciele. Może jak ktoś napisał niżej oddajmy władzę drogową Toruniowi. Oni budować potrafią...

25 września, 13:13, Gość:

Zdaje się, że dyrektor od dróg jest działaczem PiSu z Gdańska, więc pewnie rzadko bywa w pracy

Najpierw Bruski skacze na antyrządowych manifestacjach, a potem płaczę że nie dostaje kasy od rządu. Ale tak wybraliście bydgoszczanie, macie co chcieliście. Dalej głosujcie na platfusów i czerwonych, wcale was nie żałuję.

G
Gość
25 września, 11:03, Drogowiec:

Wypowiedź dyrektora od dróg, że można to sobie sprawdzić w Internecie to kpina z radny miasta, a tym samym kpina z mieszkańców Bydgoszczy, bo rada to przecież ich przedstawiciele. Może jak ktoś napisał niżej oddajmy władzę drogową Toruniowi. Oni budować potrafią...

Zdaje się, że dyrektor od dróg jest działaczem PiSu z Gdańska, więc pewnie rzadko bywa w pracy

D
Drogowiec

Wypowiedź dyrektora od dróg, że można to sobie sprawdzić w Internecie to kpina z radny miasta, a tym samym kpina z mieszkańców Bydgoszczy, bo rada to przecież ich przedstawiciele. Może jak ktoś napisał niżej oddajmy władzę drogową Toruniowi. Oni budować potrafią...

N
Niedoradny

Czyli jak rozumiem Koalicja Obywatelska jest tak obywatelska, ze spycha wystąpienia obywateli na sam koniec sesji. Ciekaw jest też frekwencji w tym czasie. To będzie po głosowaniach? Radni już wtedy wyjdą czy zostają? Pytam, bo aż tak się nie znam.

Ale żeby nie wbijać tylko w KO to też dziwne, że temat dzielnicy Kapy, a głosu nie oddaje z powodu nieobecności radny PiS z tej dzielnicy. Ech...

T
TorTor

Typowe dla Bydgoszczy :/ I to miasto chciałoby rządzić całym województwem :) Decyzja dyrektora GDDKiA też pozostawia wiele do życzenia. Może trzeba zamienić go na kolejnego, a najlepiej przenieść tę instytucję do innego miasta w regionie gdzie będą bardziej kompetentne osoby zajmowały się sprawami dróg w regionie, bo o wpadkach tej bydgoskiej instytucji można by książkę napisać :/

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski