W Moskwie odbyły się targi turystyczne. Z racji odbywających się w tym kraju mistrzostw świata w piłce nożnej, uczestnictwo w nich było wydarzeniem prestiżowym. Nic więc dziwnego, że nie zabrakło na nich Polskiej Organizacji Turystycznej, która promowała nasz kraj. I to na tyle dobrze, że POT otrzymała nagrodę „Best destination in Russia 2018”. Tyle, że Bydgoszcz na tych targach była prezentowana fatalnie, można wręcz powiedzieć, że była to antyreklama naszego miasta.
Ster na Bydgoszcz 2018. Parada jednostek pływających na Brdz...
Jak folder POT zachęcał do odwiedzenia Bydgoszczy? Notka zatytułowana była „Bydgoszcz - ciekawa i nowoczesna prowincja”. W materiale, który opisywał miasta wojewódzkie przeczytać było można, że Bydgoszcz to „miasto, w którym przeszłość łączy się z nowoczesnością. W wodach przepływającej przez miasto Brdy odbijają się spichrze, zbudowane przed wiekami z drewna i cegły. Most z końca XIX wieku jest przykładem architektonicznej awangardy. Jego konstrukcja kratowa stała się symbolem miasta, tak jak Opera Nova, zbudowana w pierwszej dekadzie XXI wieku - teatr muzyczny z jednym z najbardziej różnorodnych repertuarów w Polsce.(...) W Bydgoszczy jest jedyne w Europie muzeum mydła i historii brudu. Najważniejszymi wydarzeniami w mieście są Festiwal Muzyczny i kongres muzykologiczny „Musica Antiqua Europae Orientalis”, a także prestiżowe zawody speedwaya „FIM Speedway Grand Prix” (tyle, że ostatnie GP odbyło się u nas w 2010 roku - red.).
Informacjami mającymi promować miasto zainteresowało się Stowarzyszenie Metropolia Bydgoska, której sympatyk był na tych targach. SMB próbowało dociec, kto odpowiada za przygotowanie tak skandalicznej prezentacji. W tym celu SMB zwróciło się do POT o wyjaśnienia.
8 - lat temu odbyło się w Bydgoszczy ostatnie Speedway Grand Prix na żużlu
- Nie jest to oferta zachęcająca do odwiedzin Bydgoszczy. Sytuację mógłby ratować kod QR umieszczony w katalogu, w który turysta może kliknąć i przeczytać więcej o naszym mieście. Dzięki temu mamy szansę go zachęcić do przyjazdu oraz wydania pieniędzy u nas. Szkoda tylko, że ten odnośnik nie działa, bo serwis nie posiada zakładki w języku rosyjskim! - zauważają działacze SMB. Co ciekawe, drugą stolicę regionu te techniczne problemy nie dotyczą.
- Nie, ten opis z pewnością nie został przygotowany przez nas - zapewnia Agnieszka Kowalkowska, dyrektor Kujawsko-Pomorskiej Organizacji Turystycznej. - Gdy ktoś zwraca się do nas o konsultację w sprawie materiału, który miałby promować region, nigdy nie odmawiamy. Teksty przygotowuję sama i na pewno od tej strony Bydgoszczy byśmy nie pokazywali. Dla nas priorytetem i jesteśmy tu zgodni z samorządem, są kwestie wodniackie, a więc na przykład „Ster na Bydgoszcz”, czy inicjatywa „Rzeka muzyki”. Istotny jest również szlak przemysłowy TH2O, z „Exploseum” na czele, który będzie promowany w tegorocznym „Paszporcie turystycznym”.
Wakacyjne rozkłady jazdy w Bydgoszczy od 25 czerwca
Tyle, że POT może, ale wcale nie musi konsultować z K-POT swoich materiałów, bo to współpracujące, ale niezależne organizacje.
POT nie przyznała się w odpowiedzi skierowanej do SMB kto stał za materiałem. Zachęcała za to do tego, by SMB podzieliło się ciekawymi materiałami, informacjami i zdjęciami, które mogłyby posłużyć do promowania regionu.
- Słyszałam, że było zastrzeżenie dotyczące pokazywania akurat Muzeum Mydła i Historii Brudu. Ale nie ma się co dziwić, przecież to muzeum uzyskało certyfikat „najlepszy produkt turystyczny” od Polskiej Organizacji Turystycznej i to ono może pochwalić się największą odwiedzalnością w mieście spośród wszystkich placówek muzealnych - zauważa Agnieszka Kowalkowska.
Dyrektor K-POT podkreśla, że samorządy są bardzo wyczulone na to, co prezentowane jest w materiałach promujących ich miasto czy gminę. Uważają, że ich teren powinien być lepiej promowany.
IV Targi Aranżacji i Wyposażenia Wnętrz 2018 w Bydgoszczy
