Planowana wymiana taboru tramwajowego w mieście wpływa na konieczność rozbudowy obecnej zajezdni. Obiekt przy ul. Toruńskiej nie jest przystosowany do serwisu nowoczesnych składów. Inwestycja ma również ograniczyć hałas na bydgoskich ulicach.
– To strategiczna inwestycja dla rozwoju miasta. Postawiliśmy na tramwaje, które są kosztownym, ale bardzo sprawnym i ekologicznym środkiem transportu. Zależy nam jednak nie tylko na nowych torowiskach, które docierają na kolejne osiedla. Równocześnie naszym celem jest całkowita wymiana taboru – informuje prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski.
Jak dodaje, oprócz 10 zamówionych w ubiegłym roku „niskopodłogowców”, na początku 2023 r. zamówiono kolejne 11 sztuk, a negocjowany jest pakiet obejmujący 19 następnych pojazdów. Na zakup wykorzystane zostaną pozyskane fundusze europejskie.
– Do obsługi tej nowoczesnej floty niezbędna jest też odpowiednia zajezdnia tramwajowa. Dlatego nie mogliśmy już dłużej czekać z jej modernizacją. To inwestycja w przyszłość transportu publicznego w Bydgoszczy – stwierdza prezydent.
Zobacz wideo: Duże zmiany w strefie płatnego parkowania w Bydgoszczy

Istniejąca zajezdnia została oddana do użytku w 1959 roku. Częściowo jest wyeksploatowana i niedostosowana do obsługi nowoczesnego taboru tramwajowego. Inwestycja w rozbudowę infrastruktury transportu publicznego ma wpłynąć na komfort podróżowania mieszkańców. Planowana jest rozbiórka budynków dyspozytorni z portiernią nr 1 oraz działu eksploatacji tramwajów nr 2, sieci trakcyjnej i torowisk. W ich miejscu powstaną m.in.:
- nowoczesne budynki służb eksploatacyjnych, portierni, zasilania zajezdni tramwajowej oraz reprofilacji obręczy tramwajowych;
- myjnia tramwajów z proekologicznym wyposażeniem technologicznym;
- nowy układ torowo-sieciowy oraz drogowy;
- parkingi;
- sieci i urządzenia systemu sterowania zwrotnicami;
- monitoring;
- kanalizacja;
- instalacje teletechniczne, elektryczne, wodno-kanalizacyjne (w tym hydrantowe) i trakcyjne;
- oświetlenie terenu;
- instalacje i sieci c.o.
Modernizacja i budowa infrastruktury technicznej, w szczególności obiektu tokarki podtorowej, zapewniającej automatyzację procesów reprofilacji obręczy kół tramwajowych, wpłynie na ograniczenie hałasu komunikacyjnego i drgań na trasach tramwajowych.
– Podczas wykonywania robót budowlanych zapewnione zostanie ciągłe funkcjonowanie wszystkich obiektów zajezdni oraz przejezdność głównych szlaków komunikacyjnych, a w szczególności umożliwione będzie wykonywanie zadań przewozowych na liniach tramwajowych – zapewnia ratusz.
Roboty budowlane na obiektach oraz torowiskach zostały podzielone na podzadania, aby nie sparaliżować pracy zajezdni i nie zaburzyć przewozów pasażerskich. Szacowana wartość inwestycji to ok. 110 mln zł – 65 mln zł Bydgoszcz pozyskała w ramach drugiej edycji rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Wcześniej na zlecenie MZK przygotowano dokumentację wraz z decyzją administracyjną o pozwoleniu na budowę.
Przetarg na budowę, przebudowę oraz zmianę sposobu użytkowania obiektów zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej 278 ogłoszono 8 marca. Otwarcie ofert planowane jest równo za 2 miesiące – 8 maja. Wykonawca po podpisaniu umowy będzie miał ok. 26 miesięcy na realizację zadania.
W kolejnym etapie modernizacji zajezdni planowane jest dostosowanie istniejących obiektów infrastruktury do współczesnych warunków technicznych, w tym spełnienie wymagań z zakresu izolacyjności cieplnej przegród budowlanych i sieci ciepłowniczych, zastosowania energooszczędnych źródeł światła, a także do redukcji emisji zanieczyszczeń powietrza.