Bydgoszcz. Piesi i rowerzyści na szarym końcu? [SONDA]

Piotr Schutta
Przejście dla pieszych przed centrum handlowym Focus Mall. Stało się za wąskie po wybudowaniu hipermarketu.
Przejście dla pieszych przed centrum handlowym Focus Mall. Stało się za wąskie po wybudowaniu hipermarketu. Filip Kowalkowski
Niedawno utworzone bydgoskie Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych zaprasza jutro do ratusza na pierwszą debatę popularnonaukową poświęconą jakości życia w mieście.

Może nie staniemy się drugą Kopenhagą, Vancouver czy Sztokholmem, a na pewno nie od razu. Ale czas najwyższy na zmianę myślenia o projektowaniu przestrzeni, w której żyjemy: ulic, skwerów, parków, mostów. Tak, by były bardziej przyjazne mieszkańcom. Tym właśnie chcą się zajmować społecznicy, którzy w styczniu 2017 roku zarejestrowali w Bydgoszczy Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych.

Jest ich dziesięcioro. Reprezentują rozmaite zawody (lekarz, socjolog, architekt itd.), są w różnym wieku, ale łączy ich jedno - propagowanie nowych idei w urbanistyce. Zamierzają rozmawiać o tym jutro w ratuszu na debacie popularnonaukowej. Jej temat: „Jakość życia w mieście - jaka infrastruktura jest nam potrzebna?”. Do rozmowy zaproszono gości z Warszawy i Poznania, dyrektorów tamtejszych zarządów dróg. W obu miastach wdrażane są projekty poprawiające bezpieczeństwo pieszych, zmniejszające korki na ulicach i uspokajające ruch w mieście.

- Nie oczekujemy, że Bydgoszcz będzie jak Melbourne czy inne metropolie wygrywające w rankingach przyjazności. Chociaż bardzo byśmy chcieli. Ale będzie dobrze, jeśli dogonimy w rozwiązaniach przeznaczonych dla pieszych i rowerzystów takie polskie miasta jak Warszawa, Poznań, Radom czy Lublin. To i tak będzie dla Bydgoszczy duży skok - mówi Szymon Lachowski ze Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych, z zawodu lekarz.

- Bo miasto fajne, przyjazne mieszkańcom to takie, w którym czuje się dobrze ośmiolatek i 80-letni staruszek. Nowe idee urbanistyczne obecne są w świecie od 50 lat, ale u nas, niestety, dominuje stary dogmat o wyższości samochodu w przestrzeni komunikacyjnej miasta - dodaje Lachowski.

Ile czasu zajmuje obejście ronda Fordońskiego?:

Wtorkowe spotkanie będzie miało charakter otwarty. Każdy może wziąć udział w debacie. Rozpocznie się ona o godz. 14. w sali sesyjnej bydgoskiego ratusza. Podczas debaty będzie można kupić książkę „Miasto dla ludzi” Jana Gehla, duńskiego urbanisty, uważanego za prekursora w nadawaniu współczesnym metropoliom ludzkiej skali.

Będzie dobrze, jeśli dogonimy w rozwiązaniach przeznaczonych dla pieszych i rowerzystów inne polskie miasta


- Chcemy rozmawiać krytycznie o takiej polityce miasta, która nie uwzględnia potrzeb mieszkańców. Przykładem jest w Bydgoszczy most Uniwersytecki. Zrobiono dwa pasy ruchu kosztem pieszych i rowerzystów. Rzekomo z powodu oszczędności, ale jednocześnie pojawił się pomysł windy widokowej za 10 milionów - mówi Paweł Górny, prezes Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych.

Bydgoski Rower Aglomeracyjny w liczbach

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
PP

Niestety ale w naszym miejsce nr 1 w każdym przypadku jest auto! Zaczynajac od chorych świateł (rondo fordońskie z filmiku powyżej to nie jedyny przykład) a kończąc na ulicach do okoła starego rynku jak i samej jego płycie. Gdzie zamiast spacerować i cieszyć sie miastem trzeba uważać i sie rozglądać by nie zostać przejechanym...

j
j

To, że narzekają nie znaczy że piesi mają lepiej. W artykule masz przykład trasy uniwersyteckiej, a są jeszcze inne rzeczy które pieszych i rowerzystów dyskryminują.

Polecam częstsze spacery, wówczas wiele rzeczy samemu idzie zauważyć. Mnie najbardziej denerwują sygnalizacje świetlne. Powody są różne, chociażby bardzo krótki czas zielonego światła, albo konieczność włączania świateł przyciskiem gdy jadę rowerem.

C
Czytelnik

W Bydgoszczy rządzi jeszcze stara zmiana ;-)

b
bdg

Czy Bydgoszcz jest przyjaznym miastem dla mieszkańców? Odp: NIE!

w
wybe

Ciekawe, że kierowcy aut tez narzekaja na organizację ruchu i brak parkingów w naszym mieście.
To gdzie, kiedy i dla kogo ta dobra zmiana?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3