W czerwcu do Filii Urzędu Pocztowego Bydgoszcz 46 zgłosił się Klient w wieku około 75 lat, który przelewem natychmiastowym chciał wpłacić na konto 5 000 zł. Przelew został cofnięty, ponieważ okazało się, że wskazane konto było zamknięte. Za godzinę Klient wrócił i chciał wpłacić kolejny raz 5 000 zł, ale na inne konto. Będąc przy okienku, dostawał na bieżąco powiadomienia SMS o numerach kont i kwotach.
- Wzbudziło to moją czujność, że może to być próba wyłudzenia pieniędzy. Co ciekawe, kilka dni później klient kolejny raz przyszedł do urzędu, aby znów wpłacić gotówkę na konto wskazane w SMS. Wezwałam patrol policji i poprosiłam naczelnika o wsparcie – mówi Anna Szkwarkowska, pracowniczka obsługi klienta.
- Moja rozmowa z klientem i próby wyjaśnienia mu, że jest to ewidentna próba wyłudzenia niestety nie przyniosła efektu. Wpłatę w systemie SP+ oznaczono jako podejrzaną. Skontaktowaliśmy się z Działem Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i wpłata ostatecznie została zablokowana – mówi Dorota Wysocka, naczelniczka Urzędu Pocztowego Bydgoszcz 46.
Jak informują służby prasowe Poczty Polskiej, spółka popularyzuje działania na rzecz ochrony zdrowia i mienia starszych klientów. Spółka wspiera ogólnopolską kampanię #ZnamTeNumery, mającą na celu ochronę seniorów przed oszustwami. Dzięki kampanii PP edukuje osoby starsze i ich bliskich oraz podkreśla znaczenie bezpieczeństwa seniorów w społeczeństwie. Działania obejmują również praktyczne wskazówki, jak uchronić się przed oszustwami.
Z kolei Bank Pocztowy prowadzi własny program edukacyjno-społeczny „Cyberdojrzali. Bądź mądrzejszy od oszusta”, którego celem jest szerzenie świadomości o tym, jak działają współcześni oszuści, jak rozpoznawać przestępcze praktyki oraz jak się zachować, by nie dać się oszukać. W 2022 roku ponad 3,5 tys. osób powyżej 65. roku życia padło ofiarą oszustów, tracąc ponad 141 mln zł.
