Przed nami XVIII Bydgoski Festiwal Operowy. Zainauguruje go „Cyganeria” Giacoma Pucciniego. - Będzie to najlepsze przedstawienie „Cyganerii”, jakim w życiu dyrygowałem - tak zapowiada je Andrzej Knap, kierownik muzyczny spektaklu.
Bydgoski Festiwal Operowy ma już 18 lat. Dziś jest to największy w kraju przegląd najbardziej interesujących spektakli wystawianych w teatrach muzycznych polskich i zagranicznych. Tegoroczną edycję BFO otworzy bydgoska premiera „Cyganerii” G. Pucciniego (30.04., godz. 19.00). Wystąpią soliści, chór i orkiestra Opery Nova, a także Orkiestra POW i Chór Dziecięcy z Pracowni Wokalnej Pałacu Młodzieży. Przygotowaniem „Cyganerii” zajęły się same sławy - reżyser Maciej Prus, dyrygent Andrzej Knap, scenograf Paweł Wodziński i mistrzyni kostiumów Jagna Janicka.<!** Image 2 align=none alt="Image 171086" >
Maciej Prus
urodził się w 1937 r. w Samborze. W 1961 r. ukończył Wydział Aktorski Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, a w 1968 r. - Wydział Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie. Jako reżyser przygotowywał spektakle, m.in., dla Teatru Narodowego, Bałtyckiego Teatru Dramatycznego, Teatru Ateneum. Bydgoska publiczność oglądała „Tymona Ateńczyka” w reżyserii Macieja Prusa. Reżyser ma na swoim koncie również inscenizacje operowe. Zrealizował, m.in., „Straszny dwór” Stanisława Moniuszki (Teatr Wielki w Warszawie, 1972 r.), „Don Giovanniego” Wolfganga Amadeusza Mozarta (Teatr Wielki w Warszawie, 1976 r.), „Eugeniusza Oniegina” Piotra Czajkowskiego (Teatr Wielki w Łodzi, 1983 r.). Wizerunek ostatniej z wymienionych oper Maciej Prus na dobre odmienił po raz pierwszy reżyserując sceny liryczne. - Cieszę się, że dyrektor Maciej Figas zaryzykował i zaprosił mnie do reżyserii tej opery - wyznaje Maciej Prus. - Wszak reżyseria to domena młodych. Dobrze rozumiemy się z solistami zespołu. Ci młodzi ludzie wnieśli w tę operę swoją wrażliwość. „Cyganeria” to opera werystyczna, wymagająca rozumienia śpiewanych partii. Bydgoszcz ma fantastycznych śpiewaków, których świat zapewne wkrótce zabierze.
- Praca z Maciejem Prusem daje nam olbrzymią wiedzę i satysfakcję - przyznaje Maciej Figas, dyrektor Opery Nova.
Mimo 74 lat Maciej Prus wciąż z olbrzymią pasją traktuje swoją pracę. W artystach szuka energii i wrażliwości. Nie boi się krytyki swych kolegów po fachu. - Nie pojmuję, jak można rozdzielać inscenizację i reżyserię. Ba, niektórzy wyznaczają jeszcze osoby odpowiedzialne za ruch sceniczny. To wszystko w dobrym spektaklu powinno leżeć w jednych rękach! - uważa.
Kierownictwo muzyczne nad premierą „Cyganerii” objął
Andrzej Knap.
Przed laty pełnił funkcję dyrektora artystycznego bydgoskiej opery. Jego doświadczenie jest imponujące. Prowadził, m.in., orkiestrę symfoniczną w Bogocie w Kolumbii (1982 r.), był I dyrygentem opery w Izmirze w Turcji (1985 r.), pełnił też funkcję dyrektora artystycznego Opery Bałtyckiej (1995 r.). W sezonie 2008/2009 poprowadził w Operze Nova spektakle „Zemsty nietoperza” Straussa i opery „Jaś i Małgosia” Humperdincka (ze studentami bydgoskiej Akademii Muzycznej). - Nigdy nie powiem o sobie, że dobrze znam „Cyganerię”. Jeden mój nieodpowiedni gest może oznaczać katastrofę. Jednak ten zespół pracuje w sposób szczególny. Za każdym razem dają z siebie wszystko, a do tego zmieniają się z każdą próbą. Dyrygowałem „Cyganerią” 126 razy i mogę powiedzieć, że ten spektakl będzie najlepszy, właśnie ze względu na zespół - mówi Andrzej Knap.
Scenografię do „Cyganerii” przygotowuje
Paweł Wodziński.
Dla bydgoskiego Teatru Polskiego stworzył scenografię do spektakli „Powrót Odysa” Stanisława Wyspiańskiego (2007 r.) oraz „Krasiński. Nie-boska komedia. Instalacja teatralna”(2008 r.) a także przygotował przestrzeń i kostiumy do „Sprawy Dantona” (2008 r.).
Kostiumy dla „Cyganerii” zaprojektowała
Jagna Janicka.
Oprócz aktorów teatralnych, ubiera także tych występujących w filmach kinowych i programach telewizyjnych. Jej autorstwa są kostiumy, m.in., w filmie „Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową” K. Zanussiego.
Co jeszcze czeka widzów
XVIII BFO? W środę, 4.05., na scenie Opery Nova zobaczyć będzie można „Tryptyk Ekmana - studium rozrywki” szwedzkiego awangardowego zespołu Cullberg Ballet. Choreografię spektaklu przygotował Alexander Ekman, 27-letni choreograf, który w tańcu ceni dynamikę, humor i inteligentne pomysły. 6.05. wystawiona zostanie pierwsza polska realizacja opery „Maria Stuarda” Gaettano Dionizettiego w wykonaniu zespołu poznańskiego Teatru Wielkiego. Widzowie BFO zobaczą także 8.05. najnowszą premierę Teatru Wielkiego w Łodzi - niezwykłe połączenie w jednym spektaklu dwóch oper z różnych epok, czyli „Dydonę i Eneasza/Zamek Sinobrodego”. Teatr Muzyczny z Gdyni zaprezentuje spektakl „SPAMALOT, czyli Monty Python i Święty Graal” - dwie odsłony 10.05. Zespół Combattimento Consort Amsterdam przedstawi operę G.F. Haendla „Orlando”. Wystąpi w niej, m.in., Polka - Anna Radziejewska. Na zakończenie festiwalu, 14.05., zobaczymy Béjart Ballet Lausanne ze Szwajcarii.
Gdzie, kiedy?
__
XVIII BFO odbędzie się 30.04. - 14.05. Festiwalowi towarzyszyć będą spektakle przygotowane przez Operowe Forum Młodych. Szczegóły na stronie: www.opera.bydgoszcz.pl w zakładce BFO-Festiwal.