2 lutego SKM Warszawa rozstrzygnęła przetarg na 8 pięcioczłonowych i 5 czteroczłonowych ezt. Najkorzystniejszą ofertę złożyła Pesa Bydgoszcz - czytamy na portalu Rynek Kolejowy. O kontrakt bydgoski zakład walczył z innym polskim producentem pociągów - firmą Newag. Oferta Pesy okazała się minimalnie tańsza, lecz Newag zaproponował szybszy czas dostarczenia pierwszych pojazdów. To sprawiło, że punktacja była na zbliżonym poziomie. Ostatecznie jednak za najkorzystniejszą ofertę uznano tę od Pesy (98,67 do 96,91 pkt.). Mimo, że pociągi będą kursowały głównie po aglomeracji warszawskiej, mają być przygotowane do jazdy z prędkością 160 km/h. Ezt mają być też jednoprzestrzenne. W środku, z wyjątkiem miejsc na końcu i początku ezt, nie może być schodów, a jedynie delikatne pochyłości. Podobnie jak obecnie już jeżdżące, będą miały bogaty system informacji pasażerskiej. Pojawią się nowe automaty biletowe i system zliczania pasażerów. Mniejsze pojazdy 4-członowe zabiorą na pokład łącznie 670 osób. Większe – pięcioczłonowe zabiorą ich aż 825. Najnowsze wieści z rynku są jeszcze lepsze. SKM ma otrzymać prawie pół miliarda złotych w konkursie Centrum Unijnych Projektów Transportowych, a ten zastrzyk finansowy ma przełożyć się na zwiększenie zamówienia od bydgoskiej Pesy. SKM chce zakupić łącznie 15 pięcioczłonowych pojazdów i 6 czteroczłonowych.
To jeszcze nie wszystko. Pesa dostarczyć ma także do Kolei Wielkopolskich cztery spalinowe autobusy szynowe Link. W tym przypadku oferta bydgoskiego zakładu również okazała się lepsza od oferty nowosądeckiego Newagu. Pesa zaoferowała dostawę 1 i 2 pojazdu w 390 dni, kolejnych – 3 i 4 – w 420 dni. Newag zadeklarował dostawę wszystkich czterech pociągów w 420 dni. Okres gwarancji dla pojazdów z Pesy wynosić ma 52 miesiące, Newagu – 36 miesięcy. Pojazdy z Pesy są nieco tańsze. Wyceniono je na 67,9 mln zł brutto, a z Newagu – na 68,8 mln zł brutto.
Autobusy szynowe Link mają posiadać 125 miejsc siedzących (maksymalnie do 20 uchylnych), minimum 190 miejsc stojących oraz 4 miejsca na rowery. Prędkość eksploatacyjna pojazdu – ma wynosić minimum 120 km/h. - Tabor kolejowy dla regionalnych przewozów pasażerskich powiększony będzie w ramach projektu „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w Wielkopolsce poprzez zakup czterech dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych” kwotą 44.200.000,00 zł – informuje Arkadiusz Garcon z wydziału handlu i marketingu KW.
Polub nas na Facebooku
Prognoza pogody (TVN Meteo, x-news)
