Jak podkreśla ratusz, dużym wyzwaniem w trakcie prac koncepcyjnych było wskazywanie lokalizacji przystanków wiedeńskich na ul. Gdańskiej. Wyniesione jezdnie mogą bowiem być budowane wyłącznie w miejscach, gdzie nie występują zjazdy na teren posesji. Przez dwa przystanki przebiegać ma też kontrapas rowerowy (pomiędzy placem Wolności i ul. Świętojańską).
Koncepcja zakłada budowę 13 przystanków, w tym 12 (6 par) na ul. Gdańskiej. Wstępne lokalizacje zaplanowano: przy placu przed Bydgoskim Centrum Finansowym (dawną „Drukarnią”), przy placu Wolności, przy placu przed „Rywalem”, między ulicami Cieszkowskiego a Mickiewicza, przy ul. Chodkiewicza oraz na wysokości sklepu „Aldi” (projektowany wjazd na kampus Akademii Muzycznej). Dodatkowo projektanci zaproponowali też budowę przystanku wiedeńskiego na ul. Jagiellońskiej za skrzyżowaniem z ul. 19 Marca (dla tramwajów jadących w kierunku węzła Garbary).
- Chcemy, by nowe przystanki poprawiły bezpieczeństwo, były bardziej przyjazne, ułatwiały podróże osobom z niepełnosprawnościami oraz seniorom, a także jeszcze lepiej skomunikowały centrum z wykorzystaniem tramwajów - mówi zastępca prezydenta Bydgoszczy, Mirosław Kozłowicz.
O budowę przystanków wiedeńskich w Bydgoszczy wnioskowali m.in. przedstawiciele Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy i Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych, jak również przedstawiciele Rady Seniorów.
Konsultacje społeczne w sprawie budowy peronów wiedeńskich na ul. Gdańskiej potrwają od wtorku (8 września) do 29 września. Zostaną przeprowadzone za pomocą: karty konsultacyjnej dostępnej na stronie www.bydgoszcz.pl/wiedenskie (można ją też pobrać i przesłać pod adresem ZDMiKP, ul.Toruńska 174a, 85-844 Bydgoszcz); bądź sesji Q&A - odpowiedzi na pytania mieszkańców (pytanie można wysyłać pod adres mailowy: [email protected]). W konsultacjach mogą wziąć udział wszyscy mieszkańcy Bydgoszczy.
POLECAMY
Tak budowano Bydgoszcz. Poznajesz te miejsca? [archiwalne zdjęcia]
Pierwszy w Bydgoszczy przystanek wiedeński przy placu Teatralnym (koszt budowy 498 tys. zł) został oddany do użytku we wrześniu 2019 r. Temat jego budowy poruszany był wielokrotnie w debacie publicznej, a mieszkańcy czekali na niego kilka lat. Jednocześnie rozgorzała dyskusja dotycząca budowy tego typu przystanków na ul. Gdańskiej, gdzie także torowisko biegnie w jezdni.
Po wypadku pod koniec maja 2018 r., gdy kierowca auta osobowego potrącił na przystanku Gdańska/Chodkiewicza kobietę wysiadającą z tramwaju, Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych przygotowało petycję do prezydenta Rafała Bruskiego w sprawie budowy peronu wiedeńskiego w tym miejscu. W lipcu 2018 roku podpisało się pod nią ponad 500 mieszkańców. Latem bieżącego roku drogowcy wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców zainstalowali w tym miejscu wyspowy próg zwalniający. Jednak jest to tymczasowe rozwiązanie, o które wnioskowali pasażerowie.
Przypomnijmy, że przystanki wiedeńskie sprawiają, że poziom podłogi w tramwaju jest prawie taki sam jak wyniesionej jezdni. Takie rozwiązanie nie tylko ułatwia wsiadanie czy wysiadanie z tramwaju, poprawia również bezpieczeństwo. Sprawia, że kierowcy muszą zwolnić.
POLECAMY
TOP 10 restauracji w Bydgoszczy według Tripadvisor
