ZOBACZ WIDEO: Od lutego wyższe opłaty za parkowanie w Bydgoszczy

O przebudowę mostu nad Brdą w Smukale-Opławcu radny Jarosław Wenderlich pytał w interpelacji adresowanej do prezydenta Rafał Bruskiego. Powoływał się na decyzję dotyczącą planów budowy, a wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Dokument został wydany 26 stycznia 2018 roku, a miasto złożyło dokumenty do RDOŚ niemal rok wcześniej, w lutym 2017 roku.
To Cię może też zainteresować
Radny zapytał o szczegóły planowanej inwestycji i o jej uwarunkowania czasowe oraz o to, ile ma ona kosztować.
Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy odniósł się do tej sprawy 9 lutego. Miasto zapewnia, kwestia nowej przeprawy przez Brdę nie została odłożona na półkę. Pozostają natomiast aspekty techniczne, których nie można pominąć w trakcie realizowana inwestycji.
- Miasto od dłuższego czasu planuje przebudowę mostu nad Brdą w ciągu ulicy Biwakowej - odpowiada Mirosław Kozłowicz. - Przebudowa ta zostanie podjęta po skompletowaniu odpowiedniej dokumentacji projektowej i przetargowej. Oznacza to rozpoczęcie robót nie wcześniej niż w roku 2023.
Obecny most liczy już 45 lat
Pierwotnie, kiedy składano dokumentacje dotyczącą wydania decyzji środowiskowej, zakładana była rozbiórka istniejącego mostu w Opławcu i wzniesienie nowej przeprawy. "Zakres ten pozostaje do dzisiaj aktualny, jednakże będzie ponownie rozważona możliwość remontu kapitalnego połączonego z przebudową" - czytamy w odpowiedzi ze strony bydgoskiego ratusza.
Koszt planowanych prac do około 15 mln zł. Jak zapewnia Mirosław Kozłowicz, co roku most przechodzi przeglądy techniczne zgodnie z obowiązującym prawem. "Stan techniczny wskazuje na możliwość jego bezpiecznej eksploatacji" - dodaje zastępca prezydenta Bydgoszczy.
Most w Smukale został zbudowany w 1977 roku, już po włączeniu osiedla w obszar Bydgoszczy. Wtedy wykonawcą były jednostki podległe administracji lokalnej. Projekt został opracowany w roku 1973 w Biurze Projektów Budownictwa Komunalnego w Bydgoszczy. Konstrukcja została wzniesiona na filarach żęlbetowych i z użyciem elementów prefabrykowanych. W latach 1992-1993 wymieniono w nim dylatacje i wykonane zostały zabezpieczenia antykorozyjne.
Warto zaznaczyć, że most obecnie znajduje się kilkadziesiąt metrów od miejsca, gdzie w latach do 1939 roku stał wzniesiony w 1907 roku żelazny most kolejowy. To na nim poprowadzono linię wąskotorową Smukała-Włóki.