Podpisanie umowy o wartości blisko 8 mln zł to ważny krok zbliżający nas do przetargu na realizację inwestycji na tym 40-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej pomiędzy obwodnicą Wyrzyska a funkcjonującym od 2020 roku na trasie S5 węzłem Bydgoszcz Zachód.
Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na opracowanie dokumentacji przygotowawczej poznaliśmy 8 lutego tego roku. Przy braku odwołań umowę z gdańskim biurem projektowo – konsultingowym udało się podpisać właśnie teraz.
- Podpisana umowa zbliża nas do kolejnego odcinka drogi S10, który za parę lat połączy województwo kujawsko-pomorskie z północną częścią województwa wielkopolskiego i województwem zachodnio-pomorskim, a przy tym będzie wpisywać się w całą przeszło 400-kilometrową drogę ekspresową, która połączy Szczecin z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej – powiedział Sebastian Borowiak, dyrektor bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Zgodnie z harmonogramem realizacją robót budowlanych między Wyrzyskiem a Bydgoszczą planuje się w latach 2028-2030.
Dokumentacja, którą ma opracować Transprojekt Gdański, doprecyzuje wypracowane już przez GDDKiA założenia projektowe i przedstawi rozwiązania obiektów inżynierskich. Umożliwi to także podjęcie decyzji w sprawie docelowych rozwiązań projektowych i technologii realizacji, uściśli zakres rzeczowy i finansowy zadania, a także określi wytyczne dla projektu budowlanego.
To też może Cię zainteresować
Wartość umowy z Transprojektem Gdańskim wynosi dokładnie 7 mln 995 tys. zł. Czas realizacji wyniesie 18 miesięcy, a ukończona dokumentacja będzie podstawą do ogłoszenia przetargu na realizację w systemie „Projektuj i buduj”. Od końca 2022 roku ta inwestycja posiada już decyzję środowiskową.
Taki będzie zakres inwestycji na drodze S10 w Kujawsko-Pomorskiem
Odcinek Wyrzysk – Bydgoszcz jest częścią drogi ekspresowej S10, która w docelowo połączy Szczecin z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej.
W ramach tego zadania, które w zdecydowanej większości obejmie zachodni teren województwa kujawsko-pomorskiego, powstaną m.in. cztery węzły drogowe (Sadki, Nakło, Ślesin, Kruszyn), 21 obiektów inżynierskich i dwie pary (po obu stronach trasy) Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP).
Według Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/ 21 odcinek drogi krajowej nr 10 Bydgoszcz – Nakło nad Notecią – Wyrzysk pokonuje średnio 11,5 tys. pojazdów na dobę. Prognozuje się, że natężenie ruchu w roku 2046 sięgnie już 30-35 tys. pojazdów, a w obrębie Bydgoszczy 41 tysięcy.
Jak zapewnia bydgoska GDDKiA - inwestycja zostanie zrealizowana ze szczególnym uwzględnieniem ochrony przyrody, zasobów naturalnych, zabytków i ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Zgodnie z decyzją środowiskową wykonane zostaną ekrany akustyczne. Aby zapewnić migrację zwierząt, wybuduje się przejścia dla płazów i małych zwierząt oraz osobne dla zwierząt średnich i dużych. W ramach inwestycji wykonane będą również nasadzenia zieleni, a w rejonie przedsięwzięcia umieszczone skrzynki lęgowe dla ptaków. Zadanie obejmuje także budowę zbiorników retencyjnych.
Najważniejszy jest odcinek Bydgoszcz – Toruń
Priorytetem na drodze S10 jest jednak 50-kilometrowy odcinek między Bydgoszczą a Toruniem, który ma być oddany do użytku w roku 2026. Na razie pod tę inwestycję trwa wycinka drzew fragmentu Puszczy Bydgoskiej.
