Na przemoc, która spowodowana jest uprzedzeniami (wyzwiska, przemoc psychiczna, fizyczna, seksualna i cyberprzemoc) narażeni są uczniowie i uczennice szkół wszystkich szczebli - twierdzą autorzy raportu Towarzystwa Edukacji Antydyskryminacyjnej pt. „Dyskryminacja w szkole - obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce”.
[break]
- Raport pokazuje, jak różne postaci może przybierać dyskryminacja i przemoc motywowana uprzedzeniami - wyjaśnia Małgorzata Jonczy-Adamska, koordynatorka projektu badawczego. - Wyzywanie, popychanie, izolowanie rówieśników jest traktowane jako „naturalne” i w związku z tym bagatelizowane, zarówno przez uczniów, jak nauczycieli. To uniemożliwia zarówno dostrzeżenie dyskryminacji, reagowanie na nią, jak i prowadzenie działań przeciwdziałających takim zjawiskom.
W szkołach gorzej traktowane są dzieci ubogie oraz chłopcy, którzy w jakikolwiek sposób „odstają” od społecznej normy męskości. Pozostałe przesłanki gorszego traktowania to: niepełnosprawność, kolor skóry, wyznanie, wygląd (np. otyłość) i orientacja seksualna.
Badanie pokazało - jak podkreślają autorzy raportu - że grupą dopuszczającą się dyskryminacji w stosunku do uczniów bywają również sami nauczyciele. Chodzi tutaj przede wszystkim
o używanie prześmiewczych, pogardliwych określeń („jehowce”, „pedały”), upowszechnianie uprzedzeń i treści dyskryminacyjnych oraz gorsze traktowanie konkretnych osób.
Bydgoskie szkoły, niestety, nie są wolne od nietolerancji i agresji. W policyjnych statystykach w czasie ostatnich dwóch lat (rok szkolny 2013-2014 i rok szkolny 2014-2015) odnaleźć można interwencje związane m.in. z: naruszaniem nietykalności cielesnej (pobicia i bójki), demoralizowaniem, wymuszeniami, groźbami karalnymi, znęcaniem się psychicznym i fizycznym nad młodszymi, używkami oraz znieważaniem nauczycieli.
- Wierzę, że w bydgoskich szkołach takich zachowań jest coraz mniej - mówi Adam Dudziak, przewodniczący Interdyscyplinarnego Zespołu do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, zastępca komendanta Straży Miejskiej - ponieważ realizujemy kilka programów, w których tolerancja jest tematem sztandarowym. Przyczyn dyskryminacji jest wiele. Płytka wyobraźnia jest kalectwem. Cywilizowane społeczeństwo powinno wyzbyć się uprzedzeń.
Adam Dudziak dodaje, że dyskryminacja najczęściej występuje w gimnazjach. Uczniowie w tych szkołach za wszelką ceną chcą się wyróżniać.
Mimo to z ankiet przeprowadzonych w szkołach i placówkach edukacyjnych, prowadzonych przez miasto, wynika, że nie jest tak źle, a uczniowie czują się bezpiecznie