[break]
Zakończyły się właśnie konsultacje społeczne dotyczące Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. Mimo wakacji, udało się ich nie przespać, a bydgoski głos dochodził nie tylko od organizacji społecznych (Stowarzyszenie Metropolia Bydgoska czy zachęcająca do zgłaszania uwag „Lepsza Bydgoszcz”), ale również od lokalnych samorządów. Aktywność i odpowiedni lobbing mogą mieć ogromne znaczenie, bowiem zapisane w KPK projekty są warte prawie 70 miliardów złotych. To oznacza, że wiele pomysłów nie zostanie zrealizowanych, przynajmniej do roku 2023. Dla Bydgoszczy najistotniejsze jest bezpośrednie połączenie ze Szczecinem.
- Realizacja odcinków: Bydgoszcz-Piła oraz Piła-Krzyż pozwoliłaby na bezpośrednie połączenie Bydgoszczy ze Szczecinem (obecnie pociągi jeżdżą głównie przez Poznań). Ponadto usprawniona zostałaby komunikacja wewnątrz regionu pomiędzy Bydgoszczą a Nakłem, gdzie bydgoski samorząd planuje włączenie tego odcinka do szybkiej kolei metropolitalnej. Dzięki elektryfikacji odcinka Piła-Krzyż mogłoby odżyć także dawne połączenie Bydgoszczy z Berlinem - pisze Ruch Obywatelski „Lepsza Bydgoszcz”.
- Wysłaliśmy uwagi do projektu KPK i zamierzamy prowadzić dalsze działania lobbingowe, mające na celu pozytywne odniesienie się do naszych uwag - zapewnia Magdalena Mike-Gęsicka, dyrektor marszałkowskiego departamentu nadzoru właścicielskiego i transportu publicznego.
Marszałek zabiega o wpisanie odcinka trasy Bydgoszcz-Tczew na listę podstawową, uznając, że pozostawienie jej na liście rezerwowej nie gwarantuje w ogóle realizacji projektu. Podkreśla się, że szlak ten był elementem wpisanym na listę projektów podstawowych w kontrakcie terytorialnym, a jego finansowanie miało odbywać się ze środków krajowych.
Marszałek województwa chciałby też - w wypadku tworzenia listy projektów aglomeracyjnych - by w programie ujęto BiT City II.
Dla Bydgoszczy oznaczałoby to budowę parkingów park and ride (parkuj i jedź) przy stacjach kolejowych Bydgoszcz Wschód, Bydgoszcz Główna i Bydgoszcz Bielawy, dyslokację stacji przeładunkowej na stacji Bydgoszcz Wschód oraz stacji techniczno-postojowej, zlokalizowanej przy ulicy Artyleryjskiej. Wartość tego projektu szacowana jest na 55 milionów złotych.