Ulica Pijarów liczy 644 metry. Mieszka przy niej ponad 200 bydgoszczan. Tu także mieści się Zespół Szkół nr 8, do którego uczęszcza 740 uczniów Szkoły Podstawowej nr 18 i Gimnazjum nr 33 oraz 170 dzieci Przedszkola nr 6.
Dziura na dziurze
- To jedna z głównych arterii na osiedlu. Ma charakter drogi zbierającej ruch z innych mniejszych uliczek, a jest w opłakanym stanie - mówi Eugeniusz Sobieraj, dyrektor szkoły. - Jej nawierzchnia woła dosłownie o pomstę do nieba. Mamy tu praktycznie dziurę na dziurze. W uplane dni toniemy w tumanach kurzu, natomiast po deszczu lub w czasie odwilży brniemy po kostki w błocie. Uczniowie już wielokrotnie skarżyli się, że idąc do szkoły zostali ochlapani przez przejeżdżające samochody. Choć kierowcy, z uwagi fatalny na stan nawierzchni, jeżdżą tu mimo wszystko wolno, to jednak gruntowa ulica jest bardzo wąska, więc takie sytuacje są nieuniknione. Bardzo zależy nam na bezpieczeństwie uczniów, dlatego już od dłuższego czasu zabiegaliśmy w ratuszu i Zarządzie Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej o remont ulicy Pijarów.
Budowa ronda w pobliżu szkoły to zły pomysł. To ograniczy parkowanie w tym miejscu. Będzie ciasno.
Spore natężenie ruchu sprawiło, że w ramach utwardzania ulic w mieście została ona w końcu wpisana do zadań, które będą realizowane w pierwszej kolejności. - Odcinek od ulicy Nakielskiej do szkoły otrzyma nawierzchnią bitumiczną - mówi Marta Stachowiak, rzeczniczka bydgoskiego ratusza. - Przy tej części drogi dobudowane zostaną też chodniki. Na wysokości szkoły funkcjonować ma parking. Z kolei na odcinku biegnącym na skarpie, ulica będzie miała charakter pieszojezdni ze zjazdami i dojściami na teren posesji. Na nawierzchni zostanie zastosowana kostka betonowa. W ubiegłym tygodniu otwarte zostały oferty w przetargu na zaprojektowanie i przebudowę tej ulicy. Realizacją zadania zainteresowane były trzy podmioty. Wartość prac, jakie należy tu wykonać oszacowały na kwoty od 2,5 mln zł do 3 mln zł. Obecnie złożone oferty są weryfikowane i oceniane. Ulica została objęta 8-letnią gwarancją, a termin jej wykonania wyniesie 12 miesięcy od chwili podpisania umowy z wybranym wykonawcą. O wyborze najkorzystniejszej oferty, oprócz ceny i gwarancji, zdecydują także takie kryteria jak doświadczenie projektanta drogowego i kierownika robót drogowych.
Zrobi się jeszcze ciaśniej
Jak podkreśla Dominik Ostrowski, członek Stowarzyszenia Miedzyń i Prądy, przebudowa ul. Pijarów cieszy mieszkańców, ale mają oni też zastrzeżenia. - O ten remont zabiegaliśmy od wielu lat. Oczekiwania nasze są jednak większe niż rozwiązania, które zaproponowano. Przede wszystkim wielu mieszkańców ma zastrzeżenia związane z budową ronda w pobliżu szkoły. To zły pomysł, bo ograniczy parkowanie w tym miejscu. Zrobi się bardzo ciasno, a i tak ulica Pijarów jest już wąska. W przyszłości ma być tu też wybudowany basen, więc ruch w tym miejscu będzie jeszcze większy. Zwracaliśmy na to uwagę zanim został przygotowany plan przebudowy ulicy, ale nasze spostrzeżenia przeszły bez echa.